Smaksprøver og grøt

LykkeligGift

Forumet er livet
Desemberskatter 2016
Januar 2017
Trodde det bare var grøt som var greia, men de skal smake på alt mulig eller?

#forvirret

De kan smake på det meste ja. Grøt er egentlig noe av det kjipeste de kan smake på, men det er jo veldig vanlig å starte med det. Lurt å lese seg litt opp på temaet, for det er lurt å bruke god tid på innføringen av mat, og en ting av gangen.

Ja, er en hel "greie" med det. Lurt å bare gi en liten smak av gangen på hver ting, og slik jeg har skjønt det kan det være lurt å introdusere en ny smak av gangen, og gjerne gi dem samme over tid for at de skal venne seg til det?

Begynn gjerne heller med kokte moste grønnsaker først, da dette er mildere for magen enn grøt [emoji846] Kun en liten skje de første gangene [emoji2]

Satt å googlet litt ista og ble litt klokere, men takk for input damer! :) Tar en prat om det på 3mnd kontroll også tenker jeg.

Satt å googlet litt ista og ble litt klokere, men takk for input damer! :) Tar en prat om det på 3mnd kontroll også tenker jeg.
Det var en god idé, det må jeg og huske.
Ellers har jeg og lest om "en smak om gangen over lenger tid" men også "en ny smak om dagen" så jeg er veeeeldig forvirra..

Jeg aner ikke om jeg tenker rett, men jeg skiller mellom smaksprøver og introduksjon av mat. Smaksprøver i mitt hode er å gi dem mindre enn en ts av noe og ikke at de nødvendigvis svelger stort men smaker mens introduksjon til mat starter med små mengder for så å øke på i hensikt med å øke til et lite måltid.

Jeg lot forrige smke, dvs ha i munnen, alt som var tillatt fikk mange smaker om dagen og elsket det. Tilvenningen til mat derimot starta jeg med rundt 6 mnd alder mer etter "boka" med å øke mengden litt etter litt. Strengt tatt fiksa hun mengden selv gradvis i form av hvor mye hun klarte å svelge. I starten dytter de ofte maten ut igjen med tunga (ammebevegelsen).

Det mange dessverre glemmer er å gi jernrik mat fra starten av, og gir bare kokte grønnsaker. Behvovet for jern og b-12 er grunnen til at barna trenger annet enn morsmelk rundt 4-6 mnd.

Vi tenker prøve oss på babystyrt mattilvenning i stedet for grøt/pureer. Fra ammehjelpens sider om fast føde:

Ved babystyrt mattilvenning gir man barnet tilbud om mat ved å legge mat i passende stykker foran barnet, som sitter opp, for eksempel i en høy stol eller på fanget til en voksen.

Starter fremdeles med en smak om gangen. Typisk startmat er biter av dampede gulrøtter, poteter og søtpoteter.

Back
Topp