Smaksporsjon

MammAnn

Forelsket i forumet
Oktoberskatter 2014
Hei, dere som har begynt med grøt til dei små kor lenge holdt dåkke på før dåkke var opp i ein Smaksporsjon? Korleis gjekk dåkke fram, no har minsten fått ei skei i går og to i dag. Fekk også smake sviskemos i dag. Han har ikkje reagert noke. Men eg er redd for å gå for fort fram med grøten. Eg tenkte å øke med ei skei for dag, Høyres det greit ut?

Ellers korleis har dåkke gjort det med andre type mat, frukt og grønnsaker? Gutten min er 5 mnd no, so tenkte å la han få smake på forskjellig framover, men vil gjerne ha noken råd og tips:)
 
Det anbefales å øke med en skje om dagen så det høres ut som du gjør det helt "riktig", viktigste er å følge med på hvordan lille takler det :) har gjort det på samme måte med frukt og grønt, en skje av gangen :)
 
Vi prøver grønnsaker først også skal vi hoppe over på frukt. Alt som smakes tar vi 4 dager på rad med en skje mer hver dag:)
Tar så lang tid på denne måten og jeg har lyst at hun skal prøve mye rart..
 
Me starta veldig forsiktig med graut og økte rolig. No får graut 2 gonga t dagen + middag, får et halvt beger med fruktmos t dessert , ser ut så da mesta felle i smak :p
Han har fått fast føde i ca 6 veke, blir 5,5mnd på mandag :)
 
Her begynte vi med smaking ved 4 mnd. Begynte med 1 skje en gang for dagen. Og økte med en skje pr dag til vi var oppe i 1 porsjon. Og nå når hun er 5 mnd får hun 2 måltid. Etter vi var oppe i full porsjon, har hun fått et par skjeer av ny mat en dag og en porsjon dagen etter (om hun ikke har reagert på det vell og merke)
 
Vi gir ikke grøt enda da magen til lille slo seg helt vrang. Gir søtpotet, gulrot og frukt. Øker med isbitterninger som jeg har fryst det ned i. Bruker omlag 5 dager før jeg øker mengden.. :)
 
No er vi oppe i tre skeier med grøt, tenkte å mose litt pære so han kan få smake det i morgen:) sviskemosen var heilt ok, den ris og mais grøten med banan lukter jo som muffins. Har lyst på sjøl:)
 
Da han var 4 mnd fikk han smake første t-skje med grøt. Og jeg ga dette noen dager før jeg økte til to og tre skjeer. Sånn har vi økt gradvis hele tiden. Nå er han 5mnd og 5dager og vi er oppe i en halv posjon grøt til lunsj og en halv posjon til kvelds og enn så lenge så holder det. Ellers er det bare morsmelk. Han får smake en t-skje av andre ting som banan, pære/eple, potet, gulrot, avokado ol midt på dagen.
 
Back
Topp