smake på...?

20092012

Glad i forumet
Har så lyst til at lillegull skal få smake på ting [:)]

Hittil har han spist fruktmos, forskjellige grøter, middagsglass, most avocado og banan og brødskive med smør og leverpostei. That's it egentlig.

Så et bilde på photoscapekonkurransen at en smakte på sitron[8D]

Kan lillen få smake sitron? (snakk om EN gang og ikke mer før han har passert året)
har bestemt oss for at han ikke skal få godterier da. Sånne søte ting som krem, sjokolade osv. osv.
enn med melon, agurk og lignende?

De kan smake på det meste nå. Sitron hadde jeg holdt meg unne en stund til siden det er sitrus. Nitratholdige grønnsaker som spinat og melkeprodukter bør man også holde seg unna. Ellers kan de smake mye forskjellig.

Ingenting i veien for å la de smake melon, agurk o.l. Her får han smake en del av det vi spiser. Kom frem en undersøkelse for noen mnd siden at de bør smake mest mulig mellom 6-8 mnd alderen, for at de vil like det senere.

Jeg dypper fingeren min i alt muligrart for at lille skal få smake. Det er jo bare snakk om en smak som kommer på tunga,ingen mengder, så jeg opplever ikke at det er fare for at hun får i seg noe galt. Hadde fint kunnet tatt litt sitron på fingeren, bare så hun fikk smaken. Syns det er viktig at hun venner seg til litt av hvert, orker ikke sånn unge som griner på nesa av alt...

Her i gården smakes det på det meste [:)] Kjempespennende å smake på det mamma og pappa spiser. Så idag ble det grillet laks og poteter på minsten, og det gikk ned på høykant (ihvertfall i begynnelsen.. [:D]) Han får smake mye forskjellig, og elsker det meste [:)] HS sa at fra 6 mnds alder kan de smake på alt, bare tenke litt på saltinnhold etc. Så vi prøver oss frem [:)] Har ikke prøvd sitrus ennå, og har ikke noe hast med det heller pga allergifaren. Men det er da så mye annet de kan smake på! Leste den undersøkelsen jeg og, om at det at barna får variert kost fra 6-8 mnd åpner deres vindu til et variert kosthold som eldre barn. Veldig viktig at de får smake variert mat. Prøv deg frem, du [:D] Som HS sa, det er ditt barn! [:)]

vettu helsesøstra mi sa at jeg gjerne kunne gi han litt smak av sitron, for at dei skulle smake på¨sure ting også ikke bare søte ting. Ikke snakk om å gi ungen en hel sitron men ta litt sitron på fingeren din å gi ungen[;)]

her i huset smakes det på det meste! (ikke på godter og brus og sånn altså, men vanlig mat) Og lille elsker appelsiner!..spiser på en båt, suger ut safta smatter fornøyd. Vet at noen er veldig skeptisk til sitrus, men ingen i familien har noen slik allergi og han har overhodet ikke reagert på det..så vi kjører på! Viktig å utvikle smakssansen tidlig synes nå jeg..og med mindre man har spesielle allergier osv i nær familie tror jeg det bare er å prøve seg fram! [:)]

Skulle gjerne ha gitt veslemor jeg.. Men hun er jo bare såå skeptisk. Hun bare har verdens søteste " hva har du gitt meg nå mamma grimase" når hun nesten brekker seg[8D]. Og faren blir bare såå oppgitt hver gang jeg prøver, men den som gir seg er [;)]

ORIGINAL: harmoni

Jeg dypper fingeren min i alt muligrart for at lille skal få smake. Det er jo bare snakk om en smak som kommer på tunga,ingen mengder, så jeg opplever ikke at det er fare for at hun får i seg noe galt. Hadde fint kunnet tatt litt sitron på fingeren, bare så hun fikk smaken. Syns det er viktig at hun venner seg til litt av hvert, orker ikke sånn unge som griner på nesa av alt...

Enig enig, er slik vi gjør det og [:)]

Jeg gir Isak akkurat det jeg har lyst til.. Orker ikke det hysteriet med at de kun skal ha melk og grøt til de omtrent skal konfirmeres, så her smaker Isak på det meste (bortsett fra ting som sier seg selv at han ikke trenger smake ennå).. Jeg mener de har godt av å få smake litt på ting [:)] Så spennende med nye smaker.

ORIGINAL: Galleri

Skulle gjerne ha gitt veslemor jeg.. Men hun er jo bare såå skeptisk. Hun bare har verdens søteste " hva har du gitt meg nå mamma grimase" når hun nesten brekker seg[8D]. Og faren blir bare såå oppgitt hver gang jeg prøver, men den som gir seg er [;)]

det sies at de små noen ganger trenger å smake en ting 15-16-17 ganger før de venner seg til en smak!..kanskje litt kjedelig å prøve så masse men.. [;)]

Lille her har smakt sitron. Han syntes det var godt og ville ha mer. Syntes ikke det var surt [8D] Med mindre det er allergier i familien er det helt greit at de får smake sitrusfrukter.

Snuppulfen smaker på en del, men ikke alt mulig rart nei. Jeg er sikkert litt kresen på hva jeg putter i ungen [8D]
Men når vi spiser frokost, får han en skive agurk, og det elsker han. Han tygger jo bare på den, men jeg tror det er godt til gommene hans også. Han har jo ikke fått tenner enda. Ellers har han fått banan, litt brødskive med leverpostei osv. Men minimalt med melkeprodukter, og ikke noe sitrus enda. Jeg venter helst med disse allergifremkallende produktene til han blir litt eldre, jeg har jo ikke noe behov for at han skal få det. [:)]

ORIGINAL: harmoni

sign.

bare meg som ikke har prøvd ut så mye tydligvis. her får han kun grøt,fruktmos og middagsglass og fått eple i nettet. når kan man prøve og gi litt brødskiver med leverpostei?

Her smakes det på det meste vi spiser.
Ikke brus, chips og snop og sånn da. Og ikke jordbær, ketchup og alt for salte ting. Selvfølgelig ikkje sennep heller da [;)]
Og ikke sitrusfrukter.

ORIGINAL: Lilletrampepus

Sander har fått grøt, fruktmos, middag og vannmelon i nettet sitt. Brød venter vi litt med (hu mor må først lære seg å lage et [8D])

Når barnet kan flytte tunga fra side til side i munnen, da kan de få brød. Da var det mindre sjanse for at det ville sette seg fast i halsen å sånt.

Jeg har heelt angst for at lillegull skal sette noe i halsen, derfor har hun ikke fått smakt på så veldig mye stakkar[:)] men åssn ser jeg om hun kan flytte tunga fra side til side??aldri lagt merke til[8D]

Og enda viktigere; hva gjør jeg om hun skulle sette noe i halsen? [:(][:-]

Back
Topp