smake på dåpskaken...

skytte81

Glad i forumet
dere som har hatt dåp og dere som skal ha dåp.
lot/skal dere la barnet få smake på dåpskaken sin? (event annen kake eller is)

jeg har noen svigerforeldre som mener det ikke er farlig og at jeg ikke må være overhysterisk...
Vi har begynt med fast føde til angelica for over en mnd siden, men jeg blir veldig usikker når det kommer til "voksen" mat.

Her fikk han ikke smake på kaka, nå var han bare 2mnd og en uke da han ble døpt så var helt uaktuelt å prøvesmake. Tror ikke jeg ville gjort det om jeg skulle hatt dåp nå, men ikke lett å si om jeg hadde latt han få smake litt krem.
Enn så lenge så har han kun fått i seg det som er beregnet til barn på hans alder (mme, grøt, middagsglass og fruktbegre).

Har ikke hatt dåp enda, og skal ikke ha navnefest før snuppa er 1 år!
Men jeg hadde ikke stusset på å gi henne en pitteliten knert med krem eller glasur..
Tviiiler på at det utgjør noen forskjell hverken på ene eller andre måten.
Men det er nå min mening, jeg gidder ikke være "overhysterisk"[8D]
Men om du ikke føler for å gjøre det, skal du heller la være, og dette bør også de andre på dåpen respektere!

Jeg hadde ikke gjort det. Kommer ikke til å la han smake på kake, snop, saft, brus osv på lenge. Var selv 3-4 år.

Adrian smakte ikke på kaka. Han var 3 mnd da vi døpte han. Hadde d vært nå, så veit j faktisk ikke. Hadde besteforeldre gjort d uten å spørre meg eller pappan, så hadde j nok ikke blitt sur eller sint pga d. Tror ikke en bitteliten smaksprøve èn gang gjør så forferdelig mye.

Men dette er opp til deg. Syns du d gjør noe, så sier du d og d skal dem respektere. D er din unge.

Her fikk han smake litt krem ja, pittelitt.
Er en tradisjon. Derfor eg valgte såpass sein dåp og.

Nå skal ikke vi ha dåp, men tillater meg å svare likevel [:)] Det er dere foreldre som bestemmer om dere syns hun skal få smake eller ikke! Jeg tror ikke hun vil lide noen nød verken den ene eller den andre veien, men familien bør og skal respektere de valgene dere tar.

Hos oss smakte han ingenting annet en pupp, tenkte aldri på det en gang.
Hadde svigers eller noen andre foreslått om han ikke skulle smake på noe hadde de fått et tvert nei.
Holder med all den forskjellige babymaten han smaker på i første omgang [:)][:)]

Jeg er forresten veldig enig i det Cecilie skriver over meg her.
Det er jo dere som bestemmer over deres eget barn [:)]

Vi har dåp 11.april, og da kommer jeg nok til å la han smake litt krem eller noe på fingertuppen. Han er jo 5mnd og har bare godt av å smake på forskjellige ting.

Nicolai fikk ingenting på dårsdagen sin. (ingen snop altså![8D])
vi gir most banan, grøt og fruktmoser og lignende som er beregnet fra 4mnd.
når han blir 6mnd tar vi mat deretter og den store planen er at han ikke skal få "snop" før han er 9mnd-12mnd.

husk at de IALLEFALL ikke skal ha nøtter, jordbær, marsipan og lignende da. (tenkte på kaka)

Her fikk hun ikke smake på dåpskaken, men hun var også bare 10 uker.
Jeg vet ikke om jeg hadde latt henne smake om hun hadde blitt døpt nå men det tror jeg ikke, føler ikke at det er noe poeng. 

ORIGINAL: Liahra

Hos oss smakte han ingenting annet en pupp, tenkte aldri på det en gang.
Hadde svigers eller noen andre foreslått om han ikke skulle smake på noe hadde de fått et tvert nei.
Holder med all den forskjellige babymaten han smaker på i første omgang [:)][:)]

Jeg er forresten veldig enig i det Cecilie skriver over meg her.
Det er jo dere som bestemmer over deres eget barn [:)]

litja her fikk smake bittelitt på kremen[:)] synes det var godt[:D]

hun var 4 mnd.

synes det er helt greit!

fikk litt krem fra kaka=) må jo det!!! skader overhode ikke. men ikke for mye. hihi... alt med måte.

Han smakte ingenting,og så/ser heller ikke behovet for dette[:)] Kommer ikke til å gi han noe sånt,før han spør selv..

Men dette er jo opp til hver og en hva man ønsker å gjøre med eget barn[:)] Tror ikke de tar noe skade av det..

tusen takk for svar alle mann. ser det er endel delte meninger her:) jeg heller nok litt mot å gi henne bittelitt. er jo hennes dag og hun blir 5 mnd dagen før:)

Snuppa fikk smake bittelitt krem på fingeren av tante. Med godkjennelse av meg [;)]

Back
Topp