Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Det har ikke noe for seg å smøre i forhold til å forebygge rifter (eller strekkmerker, eller cellulitter ), men dere kan jo bruke det som en måte å komme nærmere hverandre på, og øve litt på intimitet som ikke behøver å lede til sex, ved at mannen din hjelper deg.
Du kan bruke alt fra oljer med dyre merkelapper, til vanlig matolje.
Det viktige er at du ikke bruker noe med parfyme, det er tross alt underlivet du skal smøre.
Beste måten å unngå rifter på er å høre på jordmor under pressingen. Det er jo de som ser hvordan det ligger ann. Er jo ofte når babyen kommer veldig fort i presse "fasen" at riftene kommer. Får babyen stå litt i åpningen så det får tøyd seg. Så revner man ofte mindre, men noen ting kan man bare ikke styre.
Man kan også be jordmor legge varme kluter på der nede. For da tøyer man bedre. Noen jordmødre gjør dette uten å bli bedt om det. Andre ikke.
Jeg smurte med weleda fødselsforberedende olje. Både i første svangerskap og i dette. Samboer tøyde mellomkjøttet godt i ukene før fødsel, noen som gjør vevet mer tøyelig... han tok i så det gjorde litt vondt!
Jeg fikk kun to små overflatiske rifter (som skrubbsår), til tross for at skuldra til lillesøster satt fast, og legen måtte lirke henne ut. Lille er nå 10 dager og jeg har ikke hadd noen problemer der nede etter fødsel. Ikke øm eller problemer med avføring.
Jeg anbefaler smøring, og mener det kan ha effekt. Jordmor anbefalte også dette. Men som nevnt over, er det utrolig viktig å høre på jordmor under fødsel, og ikke press når hun sier det. Hold igjen, uansett hvor vondt der gjør!
Smurte med olje fra apoteket, husker ikke hvilken. Vet ikke om jeg gidder denne ganga, iallefall ikke før på slutten.. Revna ikke, men ble klippa uansett.
Smører med olje fra weleda, er litt sår nedentil så for meg er det godt å smøre nå, samtidig som at jeg har tro på at om huden får tilført den fuktigheten så kan det hjelpe..
Å avvise effekten blir litt for dumt for meg, tenker heller at det er individuelt med ganske mange ulike faktorer som påvirker virkningen både negativt og positivt.
Jeg smører meg selv etter dusj litt sånn når det passer..
Jeg har fått anbefalt å ikke bare smøre mellomkjøttet, men også oppover fødekanalen. Med olivenolje, eller annen spiselig olje! Hun snakket også rett og slett om å dyppe en tampong i oljen og sove med den, for næring og fleksibilitet til fødselen, men d er litt for spesielt intresert...
Smurte hverken nå eller ved forrige fødsel. fikk aldri vite hvor mye de sydde sist, men tror ikke det var med.enn et par overfladiske sting. denne gangen fikk jeg to pyntesting