Småspist liten kar

alexine

Elsker forumet
Lucas har aldri vært noen storspiser, men nå  i det siste har han spist så lite at jeg har begynt å reagere. Vi har fått ekstratime på helsestasjonen, men det er ikke før om over en uke, så lurte på om noen av dere kunne gi meg noen gode tips? Nå er han for sikkerhetskyld blitt syk også, og spiser enda mindre enn vanlig. Vanskelig å få i drikke også. Jeg er syk selv, har så vondt i halsen atte fy, så antar at han også har det. Nå ammer jeg enda, og pupp vil han gjerne ha. Men det blir han jo ikke akkurat så tjukk av lenger.... Nå har han alltid vært en liten sprett, var liten ved fødsel og holder den slanke linja.. Han er ikke akkurat spinkel, men han er langt fra kraftig! Han er også veldig aktiv... Jeg trenger virkelig noen gode tips på hvordan han skal få opp vekta... Og om noen har gode råd om hva som kan være lurt å få lurt i han mens han er syk så blir jeg også glad :) Skal til legen med han på mandag, om han ikke blir bedre i formen sin. Almentilstanden hans er fin, men han surver litt ekstra om dagen og spiser nesten ikke! Får helt vondt i hjertet mitt av han <3
 
Min er heller ikke storspist....så vi er litt i samme båt, du og jeg! Altså, det jeg har funnet ut med min mini, er at når han ikke vil ha mat, så vil han ihvertfall ikke ha brødskive etc.....så et tips herfra er å ha litt havregryn i en skål, å blande det hele ut med en liten youghurt eller Biola. Det sitter lenge i, gir godt metthetsfølelse og er sunt ;-) Masse lykke til.......og det går an å spise det på egenhånd.......
 
vet akkurat hva du mener.. jeg har ei som ikke spiser i det hele tatt mens hun er 7 timer i barnehagen :( det gjør vondt i mamma hjertet :(
Hun spiser middag av og til også må vi lure i henne en porsjon med grøt.. vi har aldri laget mer enn 1 dl vann og det er plagsomt :( vil ha ei som er glad i mat :(

Det går mye i kake her som snuppa roper etter, det er fiskekake :) Har prøvd musli, frokost blandinger, forskjellige brød typer, forskjellig pålegg.. ja you name it.. har til og med hatt med fiskekake i barnhagen.. men det kan jeg ikke gjøre for hun må lære seg at hun kun får skive der.. så vi får se åssen det går.. 

Når de er syke så har jeg fått tips om å prøve hva som helst.. bare for å få i det noe :) åssen syk er han da? 


 
Vi har jo slitt med vekta siden Sander var 4 mnd, men han er stor spist av seg
Men tips som eg har fått av hs og ernæringsfysiolog er å ha litt olje, gjerne raps, hvertfall smakløs olje i grøten deres. Det går og an å ha i yoghurten og havregryn, masse kalorier i det. Også er det lurt å ha smør på all brødmat. Og lage grøt og annet på melk og ikke vann, då blir det og ekstra kalorier =) Når de er sjuke er det ikke lett å få de noe som helst, eneste tips eg har er at egg er lett fordøyelig. Gele er ofte noe de liker kaldt og godt f.eks ved sår hals og sånn og dessuten lett å spise. Og smoothie er ofte noe som vi klarer å lure i han når han er dårlig. Saft i vannet deres gjør at de drikker mer pga den søte smaken forresten
God bedring til lille vennen din emoticon
 
Smoothie med litt ekstra i? Rapsolje, havregryn, frø, banan, ris..
Noe som metter, fyller og er næringsrikt.

Lykke til!
 
Gode tips oppe her.

Drikker han bra eller er det samme ståa med det som med maten? Ikke gi bare vann, ihvertfall, siden han trenger all næring han kan få. Prøv smoothie, eplemost og farris, solbær- og blåbærsaft. Gi han mat som han er glad i fra før, ris, pasta, suppe, knekkebrød hvis han ikke vil ha brød og gjerne frukt som inneholder væske - druer, melon, appelsin, bær og kanskje litt is (som du kan lage selv hvis du liker det - fort, sunt og godt). Ingenting som er ukorrekt når man er syk, selv om det er viktig å sørge for at det han spiser er næringsrikt. Og så er det en del barn som drikker seg mette på melk og dermed ikke inntar så mye mat.

Håper dere finner ut av det, og at dere får gode råd og tips og vink. Selvfølgelig ikke så greit når det er sånn. Masse god bedring til lillemann. emoticon
 
Tusen takk for gode svar

Går fremover med han, spiser litt bedre nå gudskjelov. Fikk i han en del falukorv i går, og druer... Bedre i formen nå, lillemannen min <3 Men gruer meg litt til å dra på helestasjonen med han om en uke, redd for at han skal ha gått ned noe, men kan jo ikke presse i han mat heller. Var hos lege med han på søndag, og han sa at han var en fin liten kar og at jeg bare skulle konsentrere meg om å få i han mye pupp og ikke tenke så mye på den maten nå som han var syk. Det er jo det jeg har gjort også, så det var godt å høre.
Melk istedenfor vann i grøten var jo kjempelurt, at jeg ikke har klart å tenke på det selv er jo nesten litt flaut!

Ammer dere forsatt, forresten? Lurer på om det har noen innvirkning på hvordan han er i matveien. Nå får han jo ikke pupp dagen lang, men morgen og kveld, og som kos etter middag..
 
så godt å høre at han er bedre :-) 
 
her stoppa amminga i mars, da hun var rundt 13 mnd :-) var nordover i forbindelse med begravelse til farmoren min, så ammingen ble helt glemt bort i alt styret å alle folkene...kjempe glad og letta over at det gikk så greit :-)
 
Så bra at det går framover =)
Ikke kvi deg for helsestasjonen, de må så klart ta hensyn til at han har vært sjuk.

Eg sluttet å amme før sommeren, var godt i sommer og slippe å tenke på det, men savner skikkelig kosen no som vi ikkje har så mye tid sammen. Og angrer bittert når han blir syk eller har vondt. Så hadde eg vært deg ville eg fortsatt å ammet litt til altså :)
 
Man blir så glad når det er fremgang. Et steg i riktig retning. Det tærer jo på mammahjertet når han er pjusk. HS kan ikke gjøre annet enn å støtte deg og komme med input. Det å tvinge mat i et barn gjør det mye verre.

Jeg sluttet med meieriet når han var ca. et halvt år, men jeg skulle ønske at jeg ammet lenger, selv om det ikke gikk sånn. Produksjonen kom aldri skikkelig i gang, selv om jeg prøvde ut all slags råd. Fortsett med det så lenge du er fortrolig med det og han vil ha det.
 
Her har vi en som alltid spiser masse, men han har spist svært lite etter at han begynte å få jeksler....vondt tror jeg......
Her har vi kokt semulegrøt og blandet inn syltetøy de dagene han har nektet å spise, og det har funka godt....
 
Back
Topp