Jeg er så frustrert, nå sitter jeg bare å gråter. De siste to ukene har bare gått i å prøve febrilsk å tilby all slags ulik mat til min datter, hun er 20mnd og elsker pupp.
Vi har nylig kuttet ut dagpuppen og får bare på natta. Vet at mange gjør motsatt.
Feks idag har jeg tilbudt banan, youghurt, avocado, eggerøre, blåbær, pølser, matmuffins med skinke og ost, ostestaver, hvetebolle, maisstaver(snacks), pizza som var til middag.
Hun har kun spist 4-5 brødskivbiter med leverpostei, drukket melk og morsmelk og spist 6-7 druer.
Håper noen der ute har noen gode tips. Tenker kanskje ta kontakt med helsestasjonen om det ikke blir bedre…
Vi har en 3-åring og en 2-åring. Jeg oppfatter de ikke som kresne, så det kan være det bare er frustrerende å høre på tips. Vi har vært innstilt fra de ble født på å jobbe for at de skal spise variert og det som blir servert. Barnematbyen tilbyr et eget kurs (gratis) for de med kresne barn, innenfor deres betalingsabonnement (uten binding) om det er interesse.
Når barna når en alder mellom 1,5 til 2 år starter ofte den neofobiske fasen. Frem til da spiser de som regel, eller hvert fall smaker på alt. Neofobi betyr å være redd for det som er nytt, så vidt jeg har skjønt. Så derfor har man et «spisevindu» frem til denne fasen begynner hvor man kan, og gjerne bør, introdusere ungene for veldig mye forskjellige ting, uavhengig av hva de har spist mye eller lite av før. Når dette spisevinduet er over, kan man gjerne fortsette som før, men med justerte forventninger. Plutselig kan det ta 15-20 ganger før barnet er fortrolig med maten. Fasen kan vare til de er 3-8 år.
Ting vi har gjort, og som også kan bidra til å minimere kresenhet;
- Server varierte middagsretter og andre måltider. Gjerne det dere voksne har lyst på.
- Spiser ungene bare pasta eller ris når dere serverer det? La være å bruk disse ingrediensene en periode. Våre spiser bare det hvis det også ligger på tallerkenen. Derfor serverer vi quinoa istedenfor ris, for det inneholder proteiner og andre viktige næringsstoffer, så det er greit å spise alene, om så måtte være. Pasta (f.eks.) skruer har vi kanskje bare én eller to av i deres bolle, for da spiser de mer av det andre. De får kanskje pasta i en rett én gang i mnd. hjemme.
- Server varierte grønnsaker i både råvareform, og «bakt inn i» middagsretter.
- La barnet bli kjent med smaker og de mange ulike konsistensene mat kan ha.
- Lag plukktallerken til kveldsmat eller tilsvarende måltid. Råvarer som grønnsaker, ost, skinke, oliven osv. Noen dager smaker de på alt, andre dager ikke. Fin mulighet til å teste nye ting.
- La barnet spise på ting som krever tygging, slik at de venner seg til å jobbe litt med maten. (Tygging av harde ting bidrar til god anatomi i munn, samt økt metthetsfølelse)
- Ha gjerne ekstra fokus på ting barnet ikke naturlig liker. F.eks. bitre, sure smaker som endel grønnsaker kan ha, sitron, appelsin, kiwi, oliven, fermentert surkål osv. (søt mat som de er født til å like pga. morsmelk trenger de ikke tilvenning til). Barn må _lære_ å like ordentlig mat. Det tar tid.
- Du bestemmer hva du serverer og når, barnet bestemmer om det spiser og hvor mye. Tvang eller press fører oftere til at barnet misliker spisesituasjoner.
- Barna våre får ikke forsyne seg flere ganger med den delen av middagen de likte, hvis de har mer mat på tallerkenen sin. Vi tvinger ikke i dem mat, men sier at «du har mer mat på tallerkenen din. Hvis du orker mer mat, så orker du det du har på tallerkenen din. Er du mett i magen kan du gå fra bordet».
- La barnet hjelpe til med å lage maten. Ofte spiser de grønnsaker de kan være med å kutte opp (min-spire.no selger gode barnekniver til kjøkkenet). Når de bidrar spiser de gjerne mer mat også ved bordet, fordi de selv har laget maten. Veldig effektivt hos oss. De har alltid vært med. Ikke hver dag, men gjennom flere år, når de har lyst.
- Ikke server mellommåltider. La barna være sultne når de kommer til frokost, lunsj og middagen. Vi serverer bare tre måltider hjemme hos oss. Ingen syting her.
- Ikke slutt å server noe de utrykker at de ikke liker, eller spiser lite av. Fortsett å server det. De blir fortrolig med det til slutt.
- Hvis ungen spiser noe den syns er f.eks. surt og lager en grimase, pleier jeg å si; «mmhm, deilig!» og smile for å vise at bitre og sure ting også kan være en god smak med positive assosiasjoner.
- Én dag spiser de brokkoli, og dagen etter liker de det ikke. Sånn er det. Ikke lag noen sak ut av det. Dagen etter der, eller femten dager senere, så spiser de det gjerne igjen.
- Hos oss er vi nøye på hvordan vi snakker om maten. Barna får ikke lov til å si at de ikke liker maten. De må si «Jeg har ikke lyst på dette i dag». Dette funker. Det gjør at de ikke «låser» seg til noe, og de taper ikke ansikt om de dagen etter spiser den samme maten.
- Vær et forbilde. Jeg spiser fermenter surkål som smaker både surt og krydret. Min datter på 3 år har spurt flere ganger om å smake, bare fordi jeg spiser det. Nå liker hun det, og spør om å få hver gang jeg spiser det. Hu spiser ganske mye også!
- Server gjerne minst mulig ultraprosessert mat, da den er produsert for at den skal likes, og konsumeres raskest mulig, men er ofte overbehandlet slik at den blir næringsfattig, men tar opp mye plass i magen (det er hjernen som skal bli mett, målet er ikke å fylle magesekken). Ultraprosessert mat inneholder ofte mye sukker og sukkerarter. Konsistensen er mykere og «smelter» oftere på tunga. Barn som spiser mye ultraprosessert mat, har en økt tendens til å bli kresne. Å la barna bli kjent med de ekte råvarene i hel form, med deres næringsstoffer, konsistenser og smaker inntakt er en god investering på lang sikt.
- Ikke gi is eller andre søtsaker når de er syke, bare fordi de skal få i seg _noe_. Når barn - og voksne - er syke, mister man appetitten. Grunnen er at det å bearbeide maten i kroppen krever mye energi og krefter fra den, noe den heller ønsker å bruke på å gjøre kroppen frisk. Tilby ordentlig og næringstett mat. Vil ikke barnet ha, går det helt fint. De fleste blir veldig sultne når de er ordentlig friske igjen. Sier dette blant annet fordi ernæringsutdannede har uttalt det, jeg har erfart det med egne barn, og jeg er selv gravid med tredje nå, og er kjempesulten hele tiden til vanlig, men er syk denne uken, og spiser nesten ingenting. Babyen har det helt supert og kroppen min har nok med å bli frisk og å produsere babyen, til at den også skal måtte slite med prosesseringen av maten. Sultfølelsen er helt borte denne uka. Det er bare naturlig.
Så kan man ikke få til alt, alltid. Men man kan gjerne prøve noe nytt, når man har kapasitet til det.
Jeg håper noe av dette høres ut som det er overkommelig å teste ut, og at ting bedrer seg for dere på sikt