Småmark / pinworm 5.måneder

Bkno0276410

Andre møte med forumet
Hei,

Jeg har ett spørsmål rundt behandling eller tiltak for å minke plagsomheten av småmark som har klart å ta seg inn i min 5.måneder gamle prinsesse.

Hun fikk dette trolig i utlandet og slik dere veit elsker de å ta på ting og stappe alt i munnen, vi tror at det er slik smitten er skjedd.

August fant mamma 2 veldig små småmark (under halv cm) og siden da har lille vært plaget om natten. Hun sover veldig dårlig, vrikker på baken og løfter baken opp samtidig som hun er i ubehag (gråter og skriker). Ofte er det utfordrende å amme om natten da hun er svært plaget.

Dagen er hun en engel, ingen plager, spiser godt, ler og er glad. Men nå i det siste har hun blitt plaget på dagen/våken tilstand og nettene har blitt værre. Hun sover maks 20-30min før hun må være våken i 2-3timer grunnet ubehag.

Vi har vært innom helsestasjonen, flere ganger hos legevakten og fastlegen men ikke mye hjelp å få. De sjekker baken og vekta og mener det er greit så lenge hun går opp i vekt. Det finnes ikke kur for de under 1-2år (eller 10kg).

Mitt spørsmål er om det finnes noe kjerringråd jeg kan følge? Hun har hatt plager siden august og jeg trodde dette skulle vare i 2-3uker.

Vi bader henne 2 ganger om natten, 1 gang på morgen og smører olje og krem i hytt og pine. Vasker baken ganske ofte og god hygiene med mor og far (dusj hver dag, vasker dyner og klær hver dag). Men vi er ganske slitne nå og usikker hvor lenge dette vil vare.

Alt hjelp er velkommen. Takk!

Fastlegen antakelig :) Ved såpass alvorlige og langvarige plager ville iallfall min fastlege skrevet ut resept selv om barnet er litt for ungt..

Fastlegen ville ikke skrive ut noe, siden det er korona så har fastlegen også hjemmekontor og kun snakker på tlf (ikke engang videosamtale). Legen mente at dette kan være forstoppelse, men det veit jeg det ikke er så lite hjelp hos fastlegen (har byttet fastlege).

Vært innom legevakta 5 ganger på 2 uker så jeg dro på privat, de skrev en henvisning til sykehuset men de mente det ikke var alvorlig så en time hos de kan ta opp til 2 uker fra nå.

Siden blodprøvene, sukkerverdiene, og tisseprøvene var normalt mente de det ikke haster eller er alvorlig.

Men hver natt blir det værre og vi sitter helt fast, veldig skuffet over "hjelpen" vi har fått. Skjønner at ikke legevakta ikke vil innlegge lille grunnet når vi er i legevakten så er hun ikke så dårlig (typisk) men med engang vi sitter i bilen eller hjemme om natten så starter dette.

Vi er veldig slitne og er ingen problem at vi ofrer søvnen eller jobben min men kan ikke se lille slite slikt.

Får bare vente til sykehuset ringer om 2 ukers tid. Medisin ønsker jeg ikke å gi siden jeg er usikker på mengden og bivirkninger.

Hvis du får noe uten resept på apoteket så kan nok en farmasøyt hjelpe deg med dosering.
Jeg hadde absolutt ringt legen igjen og krevd å få hjelp. Tenk hvor ubehagelig det må være for lille å ha mark kravlende i endetarmen?!

Dessuten skal vel hele familien behandles osv

Endring av legen trer i kraft 1. Des, vår fastlege er det ingen hjelp å få (sier seg selv da 17/20 kommentarer nevner at legen er useriøs på legelisten.no).

Vi har hørt med apoteket men de nevner at det bør legen si noe om, doseringen må være i samråd med legen.

Yep, hele familien skal behandles, men vi venter på svar fra avføringen. Jeg mistenker noe annet enn småmark ettersom jeg ikke har funnet noe siste måneden. Legevakten mente de ikke kunne gjøre noe ettersom hun ikke er urolig foran legen i legevakta.

Veldig tøft å se hun ha det så ubehaglig hver eneste natt, knuser hjertene våres. Vi har video men legevakten mener så lenge hun ikke er ubehaglig her og nå er det ikke mye vi kan gjøre. Trist...

Back
Topp