Hahaha, har begynt å få litt åpenbaring de siste dagene at tredje trimester er like rundt hjørnet og snart knappe 3 måneder til fødsel 
Jeg var i samtale på sykehuset på mandag for å planlegge keisersnitt. Føler fokuset ble litt «vi må snakke om risikoene»… og sitter igjen litt med det. Så noe som jeg tenkte skulle være en betryggende samtale sitter igjen med litt annet fokus føler jeg. Syns det er litt kjipt. Vel, ja.. både å velge å bli gravid og gå gravid pluss føde innebærer jo alltids noen risikoer.. men er det liksom noe vi er forventet å tenke/fokusere så mye på?
Føler at vi kvinner som prøver å bli gravid pluss går gravide har mer enn nok å bekymre oss for hele tiden uansett! Så kjenner inni meg at jeg er litt lei meg etter samtalen rett og slett… er det jeg som er naiv som prøver å tenke positivt på fødselen etter en traumatisk fødsel sist der det meste gikk gærnt? Eller er det forventet at vi skal gå imot det med innstilling som om vi er en vikingkvinne som skal krige på frontlinjen og risikere å dø liksom? Sorry, det er ikke for å skremme noen, tenkte bare å høre deres meninger..
Noen andre det har begynt å gå opp for?

Jeg var i samtale på sykehuset på mandag for å planlegge keisersnitt. Føler fokuset ble litt «vi må snakke om risikoene»… og sitter igjen litt med det. Så noe som jeg tenkte skulle være en betryggende samtale sitter igjen med litt annet fokus føler jeg. Syns det er litt kjipt. Vel, ja.. både å velge å bli gravid og gå gravid pluss føde innebærer jo alltids noen risikoer.. men er det liksom noe vi er forventet å tenke/fokusere så mye på?
Føler at vi kvinner som prøver å bli gravid pluss går gravide har mer enn nok å bekymre oss for hele tiden uansett! Så kjenner inni meg at jeg er litt lei meg etter samtalen rett og slett… er det jeg som er naiv som prøver å tenke positivt på fødselen etter en traumatisk fødsel sist der det meste gikk gærnt? Eller er det forventet at vi skal gå imot det med innstilling som om vi er en vikingkvinne som skal krige på frontlinjen og risikere å dø liksom? Sorry, det er ikke for å skremme noen, tenkte bare å høre deres meninger..
Noen andre det har begynt å gå opp for?

Har du tenkt å være med på fødselsforberedende kurs denne gangen? Uansett om ja eller nei ville jeg kanskje tatt dette opp med jordmor neste gang eller evt bedt om en ekstra samtale, så du ikke evt blir gående og gruble frem til fødselen
Takk for at du tar det opp som tema så vi får muligheten til å lufte tankene litt!
Selv visste jeg ikke NOE om det, og den dag i dag aldri villet vært med på det (om jeg kunne valgt selv selvsagt) for da starter rier av medisiner og ikke naturlig og da mistet kroppen min all kontroll over riene (trenger ikke være sånn for andre). Men anbefaler å lese litt om det eller spørre om det så man vet litt mer om hva det er om man får tilbudet om det.
Hun sa det var beste fødselen ever! Så det er søren meg forskjell på fødsler
Etter to veldig traumatiske fødsler selv, så ser jeg jo at det ikke går ann å forberede seg på det som kommer. Jeg hadde mariasamtale med sykehuset etter den første fødselen og fikk laget en plan som jeg var trygg på, men så var det jo andre komplikasjoner ved fødsel nr to, så forsøker bare å tenke at jeg er i trygge hender, de på sykehuset gjør det de kan for at fødselen skal bli så bra som mulig, og de er flinke leger og jordmødre som jobber der og gjør en kjempe innsats for alle fødende. Jeg har selv mistet veldig mye blod under begge mine fødsler og sykehuset er klar med blod om det blir nødvendig, og tenker kanskje at det er det viktigste for meg, og det eneste jeg egentlig kan forberede og være trygg på, ellers kan jo alt skje
Godt å høre at jordmor er på laget i hvert fall!
Og fødselsopplevelsen til naboen din hørtes jo helt nydelig ut! Mange ytterligheter ute og går på fødestuer (og andre plasser 

Ja, pandemifødsel må ha vært en egen kategori av fødsel! Det hørtes utrolig ensomt ut å ikke se jordmor nesten noe i ditt lange forløp. Jeg husker også venninner som fødte på samme tid som ikke fikk ha med partner en gang 

Og være forbundet med dem resten av livet etterpå, det er så sprøttttt 

Fy søren! Så vondt å høre. Helt sykt at de leser det som perfekt førstegangsfødsel. Men de regner vel det ut i fra det «praktiske» forløpet med rier og åpning og til ungen er ute, de tar ikke med frykten, redselen og de ekstreme smertene mor opplever..