Småhysteriske?????

Lykkedokka

Glad i forumet
Jeg sitter med denne opplevelsen at det er mange her inne som er litt overbekymret for hva man kan og ikke kan spise og eller drikke.
Det kan jeg ikke helt forstå. Jeg fikk ganske grei beskjed av lege at jeg kunne bare fortsette å spise og drikke som vanlig, bare det ikke inneholdt alkohol og andre "rusmidler"(noe som er en selvfølge). Det er jo ikke slik at man skal kunne behøve å tenke på antall kopper med te(eller kaffe). Brus, slik eller sånn pålegg osv.
For at svangerskapet skal gå så fint som mulig er vel at man gjør alt med måte og litt som man pleier. For da bekymrer man seg mindre og kan absorbere det med positive og gledlige tanker om nettopp det som faktisk skjer inne i våres mager.... Nemlig det at vi faktisk skaper et lite liv. Er ikke det helt urolig?????[:D][:D] 

Er jeg alene om å tenke sånn????

Holder meg unna spekemat, muggost, rusmidler og koffein (eller, drikker te av og til, men hater smaken av kaffe).

Jeg tror jeg har sånn ca styr på hva man bør holde seg unna nå, men fokuserer i stedet på alt man kan spise, altså det aller meste[:)]

ORIGINAL: Chumalunga

NEI du er absolutt ikke alene!! Jeg tar også dette heeelt med ro. Har kuttet alkoholen fullstendig (rakk aldri å begynne på igjen mellom ammeslutt og graviditet! [:D]) , og redusert kaffeinntaket (noe som ikke var vanskelig, har gått fra 2 kopper daglig til 1), ellers lever jeg akkurat sånn som før.

Lever også helt normalt med kattene mine, det tar jeg med knusende ro.

Vi har også katt. Og det er ikke noe problem.
Når det kommer til matvaner og kaffe, så tar jeg ikke mer enn det jeg pleier likevel. er liksom ikke den som spiser eller drikker mest. Men vann som det er isbiter i!!!! DET ER SÅ UTROLIG GODT!!![:D][:D][:D]

jeg holder meg unna de matvarer en skal holde seg unna. tar ikke sjangsen på å få i meg de bakteriene som kan ta livet av babyen min, er ikke hysterisk, men hensynsfull!

jeg slutta også å røyke, så hvorfor skal jeg ikke droppe spekemat (f.eks)? det er jo bare for en periode.. syns det er egoistisk å la være...men for all del, alle er forskjellige [;)]

Jeg tror det er et veldig godt poeng at man skal fokusere på det positive (lett for meg å si, som ikke er plaget av kvalme osv...)!

Sist jeg var på terminforum, ville 3/4 av folkene ha ungene ut etter 5 mnd, de mente det var mye tryggere når babyen kom ut slik at de kunne passe på den[&:] Jeg ville derimot gå gravid leeenge, ingen steder hvor babyen har det så godt som i magen[:D]

Som med resten av livet, tror jeg man skal tenke på det man har her og nå, og nyte det. Selvfølgelig gleder jeg meg til å komme over 12ukersgrensa,til å ha overstått fødselen, til den største faren for krybbedød er over osv osv, men akkurat NÅ gleder jeg meg allermest over at jeg har en liten hemmelighet i magen, går rundt og blomstrer og gliser[:D]

Ja, det var bra du sa, må gå og lage isbiter! [:)] Jeg sliter skikkelig med å drikke nok, har alltid vært slik, og nå er det jo ekstra viktig...

Er veldig dårlig på det jeg og. Men det hjelper faktisk med isbiter. Hvertfall i denne varmen. Men det som også hjelper er iste med fruktsmak, eller smoothie[:D] Det gjør susen

Jeg holder meg unna de matvarene som er diskutert over, alkohol og røyk..
Drikker ikke kaffe men drikker cola om jeg får lyst på det.. ikke så mye for er eneste isvann som hjelper på kvalmen..
ellers så tar jeg det helt med ro og prøver å nyte tiden :)
sist gang var jeg hysterisk.. kutta ut alt og spiste kun sunne ting.. ikke noe fy mat.. og det gikk ikke så bra..
så denne gangen prøver jeg å være roligere og tar ting som det kommer.. spiser det jeg har lyst på [;)]

ORIGINAL: bibbiii

jeg holder meg unna de matvarer en skal holde seg unna. tar ikke sjangsen på å få i meg de bakteriene som kan ta livet av babyen min, er ikke hysterisk, men hensynsfull!

jeg slutta også å røyke, så hvorfor skal jeg ikke droppe spekemat (f.eks)? det er jo bare for en periode.. syns det er egoistisk å la være...men for all del, alle er forskjellige [;)]

Ja, jeg er helt enig med deg, og har heller ingen problemer med å holde meg unna de tingene "alle vet" man bør unngå. Muggost og spekemat er for eksempel ikke en del av min vanlige kost, og ihvertfall ikke blåskjell, så det gjør seg selv. Jeg tolket hovedinnlegget til å mene at man ikke må bli overdrevent redd for alt mulig, og det tror jeg er viktig. Man gjør både seg selv og babyen en tjeneste ved å ikke bekymre seg og gå og være engstelig!

ja, det er sant, skal ikke gå å bekymre seg for alt mulig.. det går stort sett bra [:)] ta visse forholdsregler og tenk positivt [:)] det er vel det beste rådet jeg kan komme med [:)] 

slapper ganske av jeg nå, var mer hysterisk sist. man kan jo spise det meste bare det er ferskt

ORIGINAL: bibbiii

Ja, jeg er helt enig med deg, og har heller ingen problemer med å holde meg unna de tingene "alle vet" man bør unngå. Muggost og spekemat er for eksempel ikke en del av min vanlige kost, og ihvertfall ikke blåskjell, så det gjør seg selv. Jeg tolket hovedinnlegget til å mene at man ikke må bli overdrevent redd for alt mulig, og det tror jeg er viktig. Man gjør både seg selv og babyen en tjeneste ved å ikke bekymre seg og gå og være engstelig!

Helt riktig tolket det ja:-)
Det jeg tror er viktig er å passe på og lytte på sin egen kropp og hva den forteller deg. da vil du fort merke om det er noe som ikke stemmer eller om det er noe som man ikke bør gjøre.
Hvis det er noen tvil er det jo ikke lengre unna enn å ringe legen og spørre. Det er jo derfor de er her???

Jeg lever akkurat som før jeg[:)][:)] drikker aldri til vanlig, røyker aldri til vanlig og er kresen i matveien-å liker igrunnen ingen av de matvarene man ikke bør spise[;)] så av og til kan det være greit å være kresen og alkohol+røykfri[;)]

Jeg er veldig enig med deg jeg altså[;)] Alt med måte, joda der er ting en skal vere mer forsiktig med enn andre ting, men JEG greier ikke hele tiden gå å tenke og bekymre meg over det ene eller det andre. Jeg er også der at jeg mener at å vere gravid ikke er en sykdom, men får et inntrykk av at mange føler det slik og der er trist. Skjønner godt at mange er bekymret over ting i løpet av svangerskapet, men å ha 5 legetimer og 3 ul før 12 uker er faktisk ikke nødevendig hverken for mor eller barn, med mindre det er veldig ekstreme ting som ligger bak[:)] Dette er absolutt ikke for å ta noen på noe på overhodet, og de som har hatt mange legetimer og skjønner hva jeg mener tar seg ikke nær av dette for da vet de at det ikke gjelder de [;)]

Helt enig at man ikke skal være helt hysterisk, graviditet er jo ikke en sykdom, men en tilstand [:)] Men greit å holde seg unna det man vet kan skade barnet, og det er jo ikke så vanskelig i grunn, med tanke på den flotte gevinsten som venter på en [;)] Og koser meg og like mye med katten min som før!!

Lever også helt normalt med kattene mine, det tar jeg med knusende ro.

Hva er det som er "feil" med å ha katter, da?[8|]

ORIGINAL: Aline

ORIGINAL: *snart2barnsmor*

Jeg er veldig enig med deg jeg altså[;)] Alt med måte, joda der er ting en skal vere mer forsiktig med enn andre ting, men JEG greier ikke hele tiden gå å tenke og bekymre meg over det ene eller det andre. Jeg er også der at jeg mener at å vere gravid ikke er en sykdom, men får et inntrykk av at mange føler det slik og der er trist. Skjønner godt at mange er bekymret over ting i løpet av svangerskapet, men å ha 5 legetimer og 3 ul før 12 uker er faktisk ikke nødevendig hverken for mor eller barn, med mindre det er veldig ekstreme ting som ligger bak[:)] Dette er absolutt ikke for å ta noen på noe på overhodet, og de som har hatt mange legetimer og skjønner hva jeg mener tar seg ikke nær av dette for da vet de at det ikke gjelder de [;)]

Å ha 5 legetimer og 3 UL før uke 12 er helt greit - hvis det er det den vordende mor trenger for å kunne slappe av og nyte graviditeten!!!

Å holde se unna mat som er ditt og datt pga faren for ditt og datt gjennom svangerskapet er også helt greit - dersom det er det mor trenger å gjøre for å kunne slappe av og nyte graviditeten...

Er mange forskjellige måter å se ting på, og når en person som har slitt i flere år for å bli gravid endelig tester positivt er det naturlig at det blir mye tanker og "hva hvis" gjennom de første ukene (om ikke gjennom hele svangerskapet...)

Synes det kansje er litt slemt å starte et innlegg hvor det står "småhysterisk??" når dette er et termin forum med masse forskjelige mennesker med tilsvarende mange forskjellige bakgrunner for å være her...

Da jeg gikk gravid med førstemann hadde vi holdt på i flere år, med masse hormonbehandlinger og negative tester HVER måned... kjempe vondt!!

Så da testen endelig ble positiv skal jeg love dere at jeg var hysterisk!! Var såvidt jeg turte å spise kokt skinke som hadde vært åpen i 2 dager i kjøleskapet... men det var det jeg trengte å gjøre for å klare å holde min samvittighet "ren" - dersom noe skulle skje underveis...

Når det er sagt klarer jeg å forholde meg veldig annerledes til situasjonen nå, og er ganske så rolig iforhold til det meste...

Men jeg vet veldig godt hvordan det er å være småhysterisk, og synes de som trenger å være småhysterisk skal få veldig lov til å være det! Med god samvittighet... Det er faktisk kun fordi man vil det beste for den lille spiren!

Sånn - det var dagens lille utblåsning!
[:)]

Og hadde du lest innlegget mitt skikkelig og SKJØNT hva jeg mente så hadde du ikke reagert som du gjorde[;)] Og jeg skrev ikke noe om at det ikke var greit med så mange legetimer, jeg skrev bare at det ikke er nødvendig. To veldig forskjellige ting[;)] Jeg er ikke ute etter å krangle altså, men litt greit at folk skjønner meg, noe dy tydeligvis ikke gjorde[;)]

Var vel ganske så hysterisk sist, ja[:D] Men etter å ha prøvd i flere år og mistet, blir man vel kanskje litt hysterisk? Slappet ikke av før han var i armene mine. Men merker at det er helt anderledes denne gangen!! Alt med måte og holder meg unna det jeg vet man skal styre unna[:)]

Æ spis det æ klare, men då e ikke matlysta mi så kjæmpe stor, i å me at kvalmen e kommen her. Men er enig med at man trenger ikke å være hysteriske. ikkje røyker jeg heller så det var ingen problem heller.. alkohol klarer jeg meg fint uten.

Back
Topp