Småbarnslivet og mammarollen ble ikke som forventet

Rugenella

Forelsket i forumet
Jeg startet egentlig innlegget her med å lufte tanker om forholdet mitt. Men det endte med å bli mye lengre og å handle om meg i mammarollen. Så da flytter jeg innlegget i denne kategorien i stede for under samliv.
Takk på forhånd hvis du orker å lese alt!

For å gjøre en lang historie litt kortere så er jeg og samboer sammen for andre gang. Vi gikk hvert til vårt da vår datter var 5 mnd gammel, og vi var fra hverandre i 4 mnd før vi ville prøve igjen.
Grunnen til at det ble slutt første gangen var i korte trekk at vi hadde lite nærhet, han prioriterte seg og sine interesser, mye festing, jeg satt mye alene. Han hadde/har delvis enda ganske umoden tankegang og oppførsel. alt dette førte til krangling og dårlig stemning.

Han har siden vi ble sammen igjen skjerpet seg, han fikk seg en oppvekker. Mange rundt oss har reagert på oppførselen hans så han har nok fått mye pepper for det. Og det er jo bra. Han er flink med datteren vår og er mer tilstede og vi føles endelig som en familie, noe jeg ikke følte på før. MEN...jeg tror det første bruddet tok knekken på følelsene mine for han rett og slett.

Og det føles jo litt meningsløst på et vis nå som ting er "som de skal være" selv om alt ikke er perfekt nå heller. Så føles det som et enormt nederlag og IGJEN skulle flytte fra hverandre. Det er jo ikke lenge siden han flyttet inn hos meg igjen liksom. Men så vet jeg ikke heller om det er det jeg vil, vi har det jo fint. Men sånne ting som intimitet for eksempel har jeg ikke behov for. Jeg har ikke lyst på han, men jeg vet ikke om det skyldes meg eller om det er fordi jeg ikke har de riktige følelsene lenger. På ett vis vil jeg bo sammen med han, men på et annet vis så vil jeg være "fri".

Tanken på å bli alene igjen er veldig vanskelig og selv om det gikk bra sist så gikk jeg med en klump i magen og hadde det ikke bra selv om jeg følte meg mer "fri". Jeg har alltid vært veldig selvstendig og før jeg traff han var jeg alene i mange år. Men da jeg fikk datteren min forandret jeg meg veldig der. Jeg er mye bekymret og har en del angst som kommer og går, jeg har vanskelige tanker i tunge stunder (sånn som nå) og jeg har mistet meg selv litt rett og slett. I de vanskeligste stundene hvor alle følelser blir for mye og jeg er sliten så får jeg det jeg tror er tvangstanker. Jeg blir redd for å skade datteren min, og de følelsene kan jeg kjenne på enda i dag selv om det ikke er like ofte. Selv om jeg vet at jeg aldri noen gang ville skadet hun. Jeg blir også redd for at noe skal skje med meg når jeg er alene med hun.

Jeg har slitt og sliter enda litt med at jeg ikke har friheten min mer. Og har siden datteren min ble født vært overveldet med alt ansvaret det innebærer å få barn og følelsen av å bli "lenket". Mange ganger tenker jeg at jeg aldri skulle fått barn og jeg ønsker ikke å være mamma mer. Jeg har alltid trodd at jeg var en familieperson, men det har jeg innsett at jeg ikke er. Jeg er egentlig veldig opptatt av selvrealisering og lykkes med karriere og ting som jeg ønsker å drive med.


Når andre foreldre sier at de fylles av kjærlighet av å se på barnet sitt, eller ble fylt av kjærlighet da barnet kom på brystet, eller når barnet sover så søtt. så vet jeg ikke hva de snakker om. faktisk. det høres jo helt dumt ut, for jeg elsker jo barnet mitt og kjenner på at jeg er glad i henne innimellom. Jeg vet det, men greier ikke å føle den inderlig sterke følelsen som alle snakker om. Å hvordan vet jeg at jeg elsker henne da? Jeg er ekstremt bekymret for hun og tenker sikkert 20 ganger per dag på at å miste henne ville vært min undergang. Da ville faktisk livet mitt vært over. Hun gir meg masse glede og latter hver dag. Vi koser oss og hun er ei blid jente som er veldig mammadalt. Vi har et tett bånd der, det merker jeg. Men jeg kan ikke føle det på et vis! Og så kan jeg igjen tenke, hvis hun hadde flyttet hos noen andre bare sånn plutselig, så hadde det gått bra. Jeg kan fint gå fra barnet mitt når jeg skal ut døra, eller levere i barnehagen og hun gråter uten at jeg lar meg påvirke særlig. Mange ganger tenker jeg at andre folk merker dette og tenker at jeg er unormal som bare kan gå uten å vise mer følelser.

Alle disse følelsene og observasjonene jeg har gjort med og om meg selv som mamma bekymrer meg. Det kan jo ikke være normalt? Jeg tenker at jeg føler meg ikke som "en mamma" en gang. Jeg husker jeg fikk spørsmålet da datteren min var liten baby, om hvordan det er å bli mamma. Jeg svarte selvsagt at det var fint og flott, men jeg følte meg ikke som en mamma. Jeg likte ikke barselstiden og amminga var et slit og ork så det sluttet vi med da hun var rundt 2 måneder.

De gangene jeg får en etterlengtet pause fra å være mamma og fra hverdagen vår så er det selvsagt deilig. Men bekymringene og angsten er der. Jeg har som nevnt mistet meg selv litt og vet på en måte ikke hvem jeg er uten henne heller.
Innlegget her ble lengre og kanskje veldig dystert, dette er ting jeg aldri har pratet med noen om (har nevnt litt men ikke alt til noen venninner) så det ble litt lengre enn tenkt.

Det er ikke så mørkt hele tiden, det kommer i perioder når jeg er sliten både psykisk og fysisk. Og aller tøft var det frem til hun var kanskje 6-7-8 måneder. husker ikke helt. det har gått seg til sakte men sikkert og ting er lettere nå. Men jeg husker at allerede fra hun bare var noen timer gammel så "begynte det".
kanskje jeg egentlig skulle snakket med noen allerede da?

Uansett, takk for at du orket å lese hele innlegget.
 
Jeg har nok ikke noen gode råd å gi men vil sende en klem :) mammalivet er tøft. Det høres kitt ut som (fødsels) depresjon og det kan sikkert være godt uansett å snakke med noen. De fleste kommuner har vel et lavterskeltilbud hvor man kan få snakke ned psykolog ellers er hs et godt sted å starte, de kan guide deg til riktig tilbud for deg/dere. Lykke til videre
 
Jeg synes det høres ut som du har hatt /har en fødselsdepresjon, jeg synes du bør ta kontakt med helsesøster eller fastlege for å få hjelp med dette. Det føles kanskje ut som du er alene om det, men det er mange som får det.
Ang. Forholdet til deg og samboeren din, så ville jeg ikke ha gjort noe med det før evt. Du får utredning for fødselsdepresjonen.
Men om følelsene er borte og de ikke kan finnes tilbake, så ville jeg nok ha valgt å avslutte forholdet igjen. Men mange foreldre har mindre behov for nærhet å kos når de har småbarn da det krever så mye energi og man får så mye nærhet av barnet.
Ønsker deg lykke til videre.
 
Støtter opp om utredning for fødselsdepresjon! Man kan bli veldig nummen ved depresjon, og det er vanskelig å få kontakt med følelsene sine. Tankene om at du kan skade ungen er ikke uvanlig ved fødselsdepresjpn tror jeg ikke.
 
Synes det høres veldig ut som du har en fødselsdepresjon. Mange bruker veldig lang tid på å komme over en depresjon uten hjelp, så jeg ville absolutt tatt kontakt med fastlege. Hvis du synes det er vanskelig å snakke om ansikt til ansikt, så vis legen din innlegget du har skrevet her.

Om samboeren din så ville jeg ikke gjort noe forhastet før du eventuelt har fått hjelp med fødselsdepresjon en. Men angående nærhet så kjenner jeg meg veldig igjen i det du skriver. Første leveåret til min første så hadde jeg så og si ikke behov for nærhet fra samboeren min, men jeg fortalte dette til han og han hadde forståelse. Jeg hadde absolutt ingen sexlyst, og første gangen vi prøvde oss på noe som helst var mini allerede 8 måneder, men det ga meg ingenting, så det gikk mange måneder før jeg var klar for å prøve igjen.
I tillegg gir ofte depresjon i seg selv nedsatt sexlyst hos veldig mange, og veldig mange småbarnsforeldre får nærhetsbehovet dekket av den lille som gjerne vil både kose og være inntil mor/far.

Håper du får hjelp fra lege til utredning slik at du kan få det lettere i hverdagen!
 
Som de andre har skrevet høres dette ut som (fødsels) depressjon. Ta kontakt med lege og få hjelp, ikke gi opp på forholdet nå ❤️ få hjelp først og vær åpen om det med de nærmeste

Sender en klem
 
Jeg tenker at du må få hjelp. Ta gjerne med det du har skrevet her, hvis det er vanskelig å prate om.
 
Kjære deg,
Jeg rekker ikke svare så langt, men ber deg om å ta kontakt med helstasjonen, en samtale med hs og kanskje psykolog. Jeg har selv gått til psykolog hos helsestasjonen og det er et godt tilbud. Og betyr ikke at du er en dårlig mor på noen som helst måte❤️ men du skal ikke trenge å ha det sånn som du har det nå eller i perioder.
Stor klem
 
Back
Topp