Småbarn som slår seg selv.

lalita

Gift med forumet
Oktobermirakler 2013
Ja, da har det seg sånn at jenta mi på 1,5 år har begynt å slå seg selv når hun er misfornøyd.

Er vel bare ett par ganger hun har slått seg med knyttneven i ansiktet, men rett som det er legger hun seg ned på magen og stanger hodet i gulvet. Til hun får merker.

Hvordan i alle dager skal jeg håndtere dette?

Ignorere det, eller si at man skal ikke slå? Det er jo det man gjør når de slår andre, så det burde jo gjelde en selv også.

Men å stange i gulvet er forsåvidt ikke å slå da. Blir litt satt ut jeg.
Ser jo så teit ut i tillegg :P

Det er gankse vanlig at de de dunker hodet i gulvet, min har ikke gjort det men jeg har vært borti mange brn som gjør det.
Om hun ikke dunker for hardt, ville jeg bare oversett det eller prøvd å avlede henne eventuelt.

Jenta mi bet seg selv da hun ble frustrert. Det gikk over da hun ble stor nok til å kommunisere bedre. Husker ikke helt hva vi gjorde dessverre.

Prøve å avlede allerede i starten før d blir for ille.. Du kan ihvertfall ikke gi etter ellers så gjør ho d neste gang og.. Ho lærer nok etterhvert at d ikke nytter..

Jenta mi bet seg selv da hun ble frustrert. Det gikk over da hun ble stor nok til å kommunisere bedre. Husker ikke helt hva vi gjorde dessverre.
Dette gjorde min storesøster også når vi var små, bet seg HArdt i hånda.... Mine foreldre overså det, mulig kjeftet om hun bet veldig hardt .. Gikk over :)

Jeg ville ikke kjeftet eller sett på selve handlingen som det verste. Så derfor ville jeg ikke ignorert det. Men sett på det som mest sannsynlig er frustrasjon som ligger bak, og derfor taklet det sånn jeg takler annen frustrasjon hos han (snakking om det, trøst, finne andre løsninger osv)
Viktig her (for meg) å både gi oppmerksomhet, kos og ros ellers, og å jobbe med språket og å prøve å sette ord på følelsene hans. Noen ganger bommer jeg sikkert litt (siden jeg dessverre ikke er tankeleser), mens andre ganger er det tydelig hva som er galt. Og da bruker jeg ord for å prøve å lære han å kjenne igjen både ord og følelser.
But that's just me ;)

Ps: ville passet på at Mini ikke skadet seg såklart!

Ja passer selvfølgelig på at hun ikke skader seg. Istad da, fikk hun ikke opp en boks hun har. Og da stanga hu i gulvet. Så er jo ikke fordi jeg sier nei eller noe, er jo bare når hu ikke er fornøyd.

Forhindre ved å legge handa di i mellom eller holde henda hennes. Kroppskontakt roer barn så det å holde fast et barn tett inntil kroppen i "raserianfall" er å anbefale :)

Husker det var en artikkel om dette for en stund siden, da ble det anbefalt ignorering. Er et vanlig problem. Er du veldig bekymret kan du ta det opp med helsesøster.

Back
Topp