småbarn - skole

Prox

Gift med forumet
Fungerer egentlig utdanning og småbarn (begge går i barnehage hver dag)?
Er så usikker på om jeg burde eller ikke!!

Få høre deres erfaring?

får man noe som helst støtte om man ønsker å gå skole som alenemor?

Få høre deres erfaring?

Jeg har ikke peiling på regelverket, men jeg har hørt studentforeldre anbefale akkurat det :) særlig der det er egne studentbarnehager.

Jeg trives som studentmamma!
Mye fri, jobber ikke mer enn en har behov for selv. Mulighet for å ta med barna om nødvendig.
Men så har jeg samboer da. Han tjener jo penger for oss, og hjelper meg i eksamenstider. Jeg får bare vanlig borteboerstipend fra lånekassen. Du hadde nok fått mer som alenemor, men vet hvor mye. Og vet ikke om du har krav på støtte andre steder.

Last edited:
Det fungerer! Men man må være motivert og organisert :-)

Man kan ikke, som studenter uten barn, sitte på lesesal på kvelden eller i helgene.

Jeg har tatt en lærerutdanning med små barn. Begynte da storesøster var 2 år. Tredje året ble jeg gravid, men fullførte det året, samt fjerde året uten å ta pause.

Men det har vært mye arbeid på kveldene etter barna har lagt seg, og det blir ofte skippertak. I alle fall her :D

Men det har stort sett gått veldig greit. Det siste året har jeg holdt på med en masteroppgave, men har dessverre ikke kommet så langt som jeg skulle. Travle hverdager, og mange uker hjemme med syke barn etter lillebror begynte i barnehagen satt en stopp for motivasjon og fremgang. Men jeg har i alle fall fullført fire år på høyskole med små barn, og det har gått veldig bra. Bare siste rest som mangler for å få fullført mastergraden ;)

Sånn økonomisk sett får en mer stipend når en har barn. En får forsørgerstipend i tillegg. Er ikke så voldsomt mye da, men med to barn har jeg rett i underkant av 10.000 i stipend/lån pr mnd. Også kan en få dekket størstedelen av barnehageregningen om en har lav inntekt :-)

Få høre deres erfaring?

Jeg tok 4 år samlingsbasert, begynte da vesla var 1,5 år. Ei i klassen min gjorde det samme (ungene våre er like gamle), hun var til og med alenemor, og hadde ungen i avlastningshjem de ukene hun var på samling. Fikk hjelp fra barnevernet til å få tatt utdanninga. :) I tillegg får du jo ekstra stipend om du har aleneansvar for barn.

Er studentmamma, og trives godt. Jobber når jeg kan ved siden av. Mannen min tjener bra, så jeg får ikke noe ekstra, annet enn litt studielån.

Må være strukturert, og bestemt på å gjennomføre uansett hvor slitsomt det er. For meg er det mest stress rundt praksis og eksamen, men er innstilt på at dette ordner seg uansett.

Jeg har en som går på skole og en som går i barnehage og begynte masterstudie på fulltid i høst .
Jeg er ikke alenemamma da, men jeg tror nok det skulle gått greit om jeg hadde vært alene også (tidsmessig! Økonomisk aner jeg ikke!). Mannen min er i perioder mye borte (selvom jeg vet at det ikke kan sammenliknes!)

Man må ville, da går det.
Tok bachelor som aleneforsørger uten rett på stønader fra nav, jobba 120%, studere deltid et år og heltid et år, og hadde barn 50% av tiden.
Nå tar jeg master desentralisert mens jeg jobber fulltid og har en på 15 mnd (bor med hans far).

Jeg er nå i mitt 5 år på høyskole med 2 små barn og jeg syns det er topp! Var alenemor de 2 første årene. Slitsomt ja, men vel verdt det :D skippertak må påregnes. Hehe. Om du ikke har fullført utdanning fra før får du utdanningsstønad i tillegg til overgangsstønad fra nav. Hvor mye du får fra Lånekassen kan du gå inn på Lånekassen.no og beregne. Får mer som aleine. Kommer nok litt an på hvilken utdanning du har tenkt, men de fleste lar seg kombinere med barn :)

Hva er forskjellen på å være på skole og å være på jobb mens de er i bhg?

Jeg har nettopp fullført det fjerde året med høyskolestudier, og de siste to årene har jeg vært mamma. Det året vesla var hjemme og bitteliten var tøft, men det siste året har hun jo vært i barnehagen, så det har vært helt supert. Jeg har jobbet fulltid også, men har en mann som har vært hjemme når jeg har jobbet kveld og natt, så det har gått fint.

Nå venter jeg nr to om en måned, så jeg tar et år permisjon, og så satser jeg på masterstudier på fulltid i et par år etter det. Vet ikke hvordan det blir økonomisk, må nok søke stipend og lån og jobbe litt ved siden av..

Tror det vanskelige er når man behov for ekstra lesing på kvelder og sånne ting, at man faktisk må velge bort vasking osv fordi man må lese og det kan nok være vanskelig :)

Tror det vanskelige er når man behov for ekstra lesing på kvelder og sånne ting, at man faktisk må velge bort vasking osv fordi man må lese og det kan nok være vanskelig :)
Nå varer som regel ikke forelesninger i 8 timer, men gjerne vare 3-5 så kan man lese også mens ungene er i bhg. Det varierer jo sikkert ut fra type utdanning og fra periode til periode. Gruppearbeid og praksis tar nok mer tid.

Her skal samboer studere etter sommeren. Jeg jobber turnus så for oss tror jeg det kommer til å fungere greit. Jenta vår er 1 år i desember og begynner i barnehage 1.desember. Når jeg jobber kvelder og helger så er han hjemme med dattera vår, og jeg kan ta hun ut av barnehagen de dagene vi vil kose oss hjemme bare hun og jeg når jeg har fri eller skal på ettermiddagen. Det er fordelen med turnus, man får mer fri i uka om man jobber helger :-) Tror det skal gå ganske fint! Jeg tjener greit nok til å forsørge oss. Om han søker stipend så får han 111.000 ca i året. 44.500 blir omgjort om han består eksamen og 66.500 blir gjort om til lån, så det er jo lurt å søke stipend uansett og sette av alle pengene om du klarer deg uten, da får du jo en grei pengesum når du er ferdig. Hadde han hatt aleineomsorgen for E, så hadde han fått nesten 18.000 ekstra i året i forsørgerstipend :)

Det er ikke stor forskjell om man er strukturert å bruker dagtid til å studere/ lese/ være på forelesning osv.
Jeg er ikke alltid like strukturert, så det hender jeg jobber på kveldene også. Men det er kun min feil da :p

Det funker:) Jeg leste og skrev oppgaver i helger og etter at snuppa hadde lagt seg om kveldene. Hun gikk i bhg og jeg jobbet ved siden av studiene. Vi var alene på det tidspunktet, men det gikk greit likevel:) Jeg tok deltidsstudium med 30 studiepoeng på et år:)

Back
Topp