Høres ut som om dere gjør det riktige
Har en straks toåring som nettopp har skjønt at han har noe mellom beina. Som regel ignorerer vi han og lar han utforske, det er en helt naturlig del av det å bli kjent med egen kropp. Men det hender at han vil snakke om det og da har vi gjerne en samtale rundt det. En kveld f.eks. utforsket han litt i dusjen, og da sa han "Oi, mamma, sjå der!" og da snakket vi om at det er tissen hans, at alle har tiss, at han bestemmer hvem som får ta på tissen hans og at han ikke får lov til å ta på andre sin tiss. Kjempeviktig å snakke med de om slikt selv om de er små! Jeg skulle vaske han med klut etter at vi hadde snakket om at ingen får ta på tissen hans og da sa han "Mamma ikke lov å ta på tissen". Da sluttet jeg og spurte jeg om han ville prøve å vaske selv, noe han gjerne ville. Har også snakket om at han må få hjelp til å vaske når han bytter bleie, og det har ikke vært et problem til nå.
Vi har vært nødt til å "korrigere" han litt også da. Han har f.eks. putta hånda i bleia når vi skal spise eller gjort det når vi har vært blant folk. Da har jeg sagt til han at han har lov å ta på tissen, men da må han gå inn på rommet sitt eller på badet til han er ferdig med å ta på. Sier ifra på en veldig rolig måte og IKKE sånn at han blir flau. Er vi blant folk så er det ikke slik at jeg roper det tvers over rommet slik at alle hører. Jeg setter meg heller på huk ved siden av han og sier lavt at han kan få lov å ta på tissen sin på rommet sitt hvis han vil også komme ut og leke videre når han er ferdig. Noen ganger har han gått inn på rommet sitt, andre ganger bestemmer han heller at han er ferdig der og da. Så det å lære barnet at det er helt greit, men at det finnes visse sosiale normer er også viktig. Man må bare være bevisst på hvordan man sier fra til barnet