små barn og kveldsmat

Mamma-til-to-skatter

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Desemberlykke 2018
Hva gjør dere dersom barnet nekter å spise kveldsmaten sin??? Her er minsten 16 mnd så ikke så lett å komunisere så mye, annet enn å prøve å lokke. Han har i en tid vert veldig opp og ned med mat. Og da tenker jeg mest på kveldsmaten. Han får skive, men nekter å spise. Som regel får han tilbud om en yoghurt også om han ikke har spist noe av skiven.

Men så er det dersom han ikke spiser dette heller, skal vi da prøve med en banan?? Eller bare legge han uten mat?? idag nektet han plent, hylte og skrek. Kastet både skive og melk. Han er en veldig sta liten gutt. Og han er bestemt.

Hva hadde dere gjort? Kan liksom ikke tvinge i han mat, men tenker jo på at han burde jo hatt noe i magen siden han skal legge seg. Han plages med tenner, så er nok derfor han er litt opp og ned.

jeg er ikke så veldig på _skivene_. Det som er viktig er at de får god næring, og at dagen består av en balansert kost.

Jeg gir gjerne frukt/banan på kvelden. Ellers lager jeg eggerøre, og de får lov til å bare spise egga.

Ellers får de biola osv på kvelden også. Kanskje også en smoothie, ellers lager jeg "skivemann".

Sist hadde de:

Godt brød, smør, roastbiff og ett lag med eggerøre, delte druer til øyne og rå brokkolihår og kuttet gulerot/agurk til munn! Det går ned ;)

Ville lagt fra meg den tradisjonelle _må spise skiva_ opplegget. :)

Kan anbefalle boken som selges på bla. meny: "mathjelpen for foreldre"

Hvis barna ikke spiser, så går jeg bare ut fra at de ikke er sultne, tenker ikke mer over det. Jeg serverer alltid mat jeg vet at de liker, så bestemmer de selv om de vil spise og hvor mye. Jeg bare tilbyr mat, presser aldri på noen måte. Slutt og tenk så mye på det, og stol på at ungen ordner det selv. Sier han ikke fra når han er sulten heller da? Siden du tror det kan bli et problem?

Han sier ikke så mye da, heheh.. bare 16 mnd gammel. Men jeg prøver jo å tenke at han ikke er sulten dersom han ikke spiser noe. For han spiser som oftes til de andre måltidene.

Jeg vet her at når snuppa mi blir overtrøtt så nekter hun å spise. Bare 5 min før så hadde hun glatt spist to skiver liksom... Kanskje du kan prøve å gi kveldsen tidligere?

Her også ble det ofte yoghurt om hun ikke spiste skiva si (hun er GLAD i skive) men jeg har droppet det sånn at hun ikke skal tro at hun får yoghurt (som hun liker enda bedre enn skive) om hun ikke vil spise maten sin.

Jeg varierer av og til med å gi cornflakes, minifras eller cheerios og det går ned på høykant. Jeg har jo også tatt litt kornblanding i yoghurten for at den skal inneholde mer næring og mette lenger.

Men mat skal være kos, så jeg tvinger ikke i henne mat. I kveld fikk jeg i henne to ekstra biter skive med å lure henne til å ta en bit mens jeg pekte på noen figurer på tallerkenen hennes, he he. Men på den tredje biten ble jeg avslørt gitt! Så da gikk det rett til sengs.

Jeg måtte bare legge av meg den mentaliteten om at de må ha mye mat på kvelden for da sover de bedre på natten, det fungerer på baby, ikke på småtroll :-)

Tweak skrev:
Jeg vet her at når snuppa mi blir overtrøtt så nekter hun å spise. Bare 5 min før så hadde hun glatt spist to skiver liksom... Kanskje du kan prøve å gi kveldsen tidligere?

Her også ble det ofte yoghurt om hun ikke spiste skiva si (hun er GLAD i skive) men jeg har droppet det sånn at hun ikke skal tro at hun får yoghurt (som hun liker enda bedre enn skive) om hun ikke vil spise maten sin.

Jeg varierer av og til med å gi cornflakes, minifras eller cheerios og det går ned på høykant. Jeg har jo også tatt litt kornblanding i yoghurten for at den skal inneholde mer næring og mette lenger.

Men mat skal være kos, så jeg tvinger ikke i henne mat. I kveld fikk jeg i henne to ekstra biter skive med å lure henne til å ta en bit mens jeg pekte på noen figurer på tallerkenen hennes, he he. Men på den tredje biten ble jeg avslørt gitt! Så da gikk det rett til sengs.

Jeg måtte bare legge av meg den mentaliteten om at de må ha mye mat på kvelden for da sover de bedre på natten, det fungerer på baby, ikke på småtroll :-)

Kveld litt tidligere skal absolutt prøves. Det har jeg ikke tenkt på en gang, og han er jo trøtt av og til når han nekter. Gikk et lite lys opp nå, hehe.. Så det skal prøves ut.

Her så vil vesla ofte ikke ha kvelds. Så da får hun sitte på fanget mitt mens jeg gir henne grøt. Hun spiser selv til alle andre måltider, men til kvelden så blir det fanget. Rett og slett fordi jeg vil være sikker på at hun spiser.
Hun er også som din nemlig, veldig sta og bestemt!

Hvis ungen ikke vil ha mat han liker så er nok ikke ungen sulten tenker jeg.. Stakkar tenk om vi skulle blitt lokket i mat hvis vi ikke ville ha? :P 

Nei, vil ikke ungene ha mat blir det ikke mat :) Og hvis man begynner å friste med yoghurt, frukt osv hvis de ikke vil ha skive, så finner de fort ut det også ;)

Vi har gitt joghurt til kveldsmat nesten så lenge jeg kan huske. Han får den med havregryn (og noen få rosiner) så det metter greit. Nå i det siste har han noen dager bedt om havregrøt i stedet, og det er jo helt greit (havregryn, melk og vann i micro, vips, havregrøt :) ) Nå er han jo over tre år da, og snakker og forteller hva han vil.

Men vi styrer ikke med skive til kveldsmat, mye fordi han ikke spiser såååå mye skive. Det er gjerne litt kort tid mellom middag og kveldsmat, så vi justerer forventningene (og mengden havregryn) etter hvor sulten vi antar han er.

gutt09jente11 skrev:
Hvis ungen ikke vil ha mat han liker så er nok ikke ungen sulten tenker jeg.. Stakkar tenk om vi skulle blitt lokket i mat hvis vi ikke ville ha? :P 

Nei, vil ikke ungene ha mat blir det ikke mat :) Og hvis man begynner å friste med yoghurt, frukt osv hvis de ikke vil ha skive, så finner de fort ut det også ;)

Men hva er problemet med at de ikke spiser skive til kveldsmat? Eller, altså, er brød det ekstremt beste, mest fantastiske et barn kan spise?

Jeg ser egentlig ikke spesielt mange fordeler med skiva fremfor f.eks havregrøt?

Back
Topp