Små akvarie fisk

~eXita~

Glad i forumet
Tenkte jeg skulle prøve meg på å kjøpe et par små til tvillingene. [:D]
Har kun hatt erfaring med shvære firsker. Og håper neon som har hatt et pittelite akvrium som kan besvare noen spørsmål. Har prøvd og finne på nett, men finner jo ingenting! [&o]

Tenkte jeg skulle enten kjøpe et lite plast reise bur til å ha dem i, eller glassbolle alt etter hva som er biligst og best. ???
Hvilken fisk burde jeg kjøpe?? Tenkte på en med litt artige farger. Hvor lenge lever disse smfiskene og hvor mye koster de??

Jeg trenger vel ikke pumpe til noe så lite??
Men burde ve ha en plante.. i så fall hvilken og hva koster dem??

neontetra må ha varmekolbe.De er ikke så hardføre så du må nesten regne med litt begravelse[&o]

Gullfisk klarer seg uten pumpe og varme,og kjøper du småyngel så vokser de seg ikke så store(vokser etter akvariumet)

Neontetra:ca 15-20 kr pr stk
Gullfisk:ca 45-65 kr pr stk

vi kjøpte et mini akvarium som det fulgte med alt vi trengte uten om plante. så  kjøpte vi en kampfisk og noen neon tetraer/ sebra fisk tror jeg det er. og det funker kjempe fint[;)] veldig fornøyd med det akvariumet og ungene koser seg veldig med det[:D] ble 1000 kr for alt ca

ORIGINAL: ~Maddy~

ORIGINAL: GuttasMamma!

neontetra må ha varmekolbe.De er ikke så hardføre så du må nesten regne med litt begravelse[&o]

ogGullfisk klarer seg uten pumpe varme,og kjøper du småyngel så vokser de seg ikke så store(vokser etter akvariumet)

det er ikke sant...det er bare en myte! det er ikke bra for de,for det trodde jeg å,men kom til dyrebutikken,og snakket med en som har jobbet med akvariefisk i alle år,og han sa at det var veldig missforstått,og dyreplageri..den eneste fisken som kan leve uten det er kampfisken

åjo du.Gullfisk klarer seg utmerket uten pumpe.Pappa driver oppdrett på hobbybasis av både koi og gullfisk.Det eneste som ikke er bra er en lang gullfisk i bolle,en slørhale feks kan trives bra.Kommer HELT ann på hvor stort akvarium man har.

Kampfisk liker seg i små boller,gullfisk må ha noe større.Uansett,de liker seg i hardt vann.Har en dam med masse gullfisk ute nå,og pumpa er ikke på om vinteren[;)]

ogGullfisk klarer seg uten pumpe varme,og kjøper du småyngel så vokser de seg ikke så store(vokser etter akvariumet)

det er ikke sant...det er bare en myte! det er ikke bra for de,for det trodde jeg å,men kom til dyrebutikken,og snakket med en som har jobbet med akvariefisk i alle år,og han sa at det var veldig missforstått,og dyreplageri..den eneste fisken som kan leve uten det er kampfisken

åjo du.Gullfisk klarer seg utmerket uten pumpe.Pappa driver oppdrett på hobbybasis av både koi og gullfisk.Det eneste som ikke er bra er en lang gullfisk i bolle,en slørhale feks kan trives bra.Kommer HELT ann på hvor stort akvarium man har.

Kampfisk liker seg i små boller,gullfisk må ha noe større.Uansett,de liker seg i hardt vann.Har en dam med masse gullfisk ute nå,og pumpa er ikke på om vinteren[;)]
er ingen ekspert,men det jeg ble fortalt,og velger å stole på det[;)] men gir egentlig f..[8D] skal ikke ha gullfisk uansett,for jeg syntes de er stygge

hehe,ooookey[:D]

og man har ikka vanlig akvariegullfisk ute i dammer...det er karper det,det blir noe annet..pappa har de,og de blir store[;)]

her er det slørhaler,golfballer og koi,side by side[:)]

Synes ikke noe om små gullfiskboller eller lignende. I så fall, ikke kjøp mange fisker å ha i dem. En kampfisk funker i bolle, men fisker skal som oftest ha større plass enn man tror. Spør i dyrebutikken, de er ofte veldig behjelpelige der[:)]

Har hatt et 1000 liteers akvarie, har litt peiling på fisk da. Selv om jeg aldri hatt noe smått!

Men disse fiskene er til ungene. TEnkte å se hvordan de liker det og hvordan det går. Nåe er de bare så vidt passert 2 år og det er jeg som må stå får dette.. hehe, men vil ha minst mulig jobb og at det koster minst mulig.

Vil ha TO fisker i en bolle/bur.. Vil ikke ha noe mere med varmekolber eller pumper og gjøre. En plante vil jeg ogås ha for å imitere havet mest mulig.

Har ikke snøring på hva disse småfiskene heter, hva de koster, hva de trenger av stell etc.

Tenkte litt på disse sølvfiskene med rød og blå strek på. Det er vel gjerne di som svømmer i stimer.
Tenkte litt på slørhale, for jeg syns selv de er fine. Men både kampfisk og slørhaler syns jeg personlig blir for store å ha i en sånn liten bolle/bur.
(syns selv synd i di som er i butikken) [8D]

Så oppfyller disse søv fiskene med blå og rød strek på mine kriterier...???
finnes det noen bedre små fisker??

Sånne du mener???  det er neontetra... de bør absolutt ha varmekolbe og pumpe... er i tillegg stimfisk, som trives best når de er litt flere enn to[;)]

Å dæven det ble stort gitt[:D][:D][:D]

Ta en titt på www.akvaforum.no  Der står veldig mye fornuftig[;)]

Her er en direktelink til et søk jeg gjorde på akvaforum...
http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_id=&Fresh=1&Sch=0&size_from=1&size_to=10&difficulty=&gh_from=0&gh_to=50&ph_from=5&ph_to=9&temp_min=10&temp_max=20&tsizefl=20&tsizetl=40&tsizefcm=40&tsizetcm=300

Driver også dyrebutikk, så har jo litt peiling på fisk... bare å spør, så skal jeg svare så godt jeg kan[:)]

ok.. det var vel neontetra jeg mente da... [8D]
Da er jo ikke de aaktuelle..
Er det noen som er like små som er greie å ha da??

Ellers vurderer jeg nesten snegler! [:-][:D]

Det er ikke så veldig mange sorter som ikke trenger varme....
Kanskje du kan prøve kardinalfisk, den er ganske hardførd på temperaturer, men det er jo også en stimfisk da....
Det er også en karpe.....

Men vanligvis så anbefaler vi ikke annet enn kampfisk når man ikke skal ha pumpe eller kolbe.  Kan jo hende at det går bra med en kampfisk hoe, og en hanne da....
Av og til hannen blir banket, og av og til går det bra, vanskelig å vite på forhånd...

Back
Topp