Sluttet å sove på ryggen

Marens_lille_ugle

Betatt av forumet
Nå klikker det snart for meg. Lille har helt fra hun var to uker hatt problemer med å sovne dypt hvis hun ikke blir båret/vugget/kjørt bil/trillet, men nå har det nådd nye høyder.

Frem til sist uke klarte hun å finne roen og sove i hvert fall én økt i løpet av natta uten at hun våknet hvert 2.-10. minutt og kavet, sutret, gråt og stresset opp seg selv slik at hun mer eller mindre vekket seg selv. Noen ganger kan hun sovne igjen hvis hun ikke mister smokken, men hun lager så mye lyd når hun (halv)våkner at det er helt umulig å sove ved siden av henne. De siste dagene har hun verken sovnet dypt i vogna på trilletur, i vuggen eller på natta liggende på ryggen. Nå som helgen er over blir jeg alene med henne stort sett hele døgnet og det vil praktisk talt bety null timer søvn for meg og det går jo ikke. Det kommer til å klikke for meg.

Hun sover veldig godt på magen, i bæresjalet når det er bevegelse og i kjørende bil, men da kan/får jo ikke jeg sove.

Hun er 5 1/2 uke og jeg fullammer.

Jeg er helt desperat etter råd. Noen som kan hjelpe?

Nå klikker det snart for meg. Lille har helt fra hun var to uker hatt problemer med å sovne dypt hvis hun ikke blir båret/vugget/kjørt bil/trillet, men nå har det nådd nye høyder.

Frem til sist uke klarte hun å finne roen og sove i hvert fall én økt i løpet av natta uten at hun våknet hvert 2.-10. minutt og kavet, sutret, gråt og stresset opp seg selv slik at hun mer eller mindre vekket seg selv. Noen ganger kan hun sovne igjen hvis hun ikke mister smokken, men hun lager så mye lyd når hun (halv)våkner at det er helt umulig å sove ved siden av henne. De siste dagene har hun verken sovnet dypt i vogna på trilletur, i vuggen eller på natta liggende på ryggen. Nå som helgen er over blir jeg alene med henne stort sett hele døgnet og det vil praktisk talt bety null timer søvn for meg og det går jo ikke. Det kommer til å klikke for meg.

Hun sover veldig godt på magen, i bæresjalet når det er bevegelse og i kjørende bil, men da kan/får jo ikke jeg sove.

Hun er 5 1/2 uke og jeg fullammer.

Jeg er helt desperat etter råd. Noen som kan hjelpe?

Høres virkelig ikke kjekt ut. Har du vært med henne til kiropraktor ift Evt låsninger? Ser det ut som at hun har mageknip? Har du forsøkt å legge henne på siden og bygge opp under og på siden av henne så hun ligger litt trangt? Det er slik som fungerer her. Evt svøpe henne med teppe, slik de gjør med nyfødte på sykehus? Virker hun skikkelig mett når du legger henne? Nei såklart kan du ikke gå uten søvn i det hele tatt! Sender deg en god klem

Høres virkelig ikke kjekt ut. Har du vært med henne til kiropraktor ift Evt låsninger? Ser det ut som at hun har mageknip? Har du forsøkt å legge henne på siden og bygge opp under og på siden av henne så hun ligger litt trangt? Det er slik som fungerer her. Evt svøpe henne med teppe, slik de gjør med nyfødte på sykehus? Virker hun skikkelig mett når du legger henne? Nei såklart kan du ikke gå uten søvn i det hele tatt! Sender deg en god klem

Kiropraktor har vi ikke prøvd. Det kan vi gjøre. Mageknip er jeg ganske sikker på at det ikke er. Jeg har forsøkt å svøpe henne og legge henne på siden, men da ble hun hysterisk. Men det kan jo selvfølgelig forsøkes igjen. Hun virker mett for hun vil ikke ha mer i alle fall. Takk for tips og omtanke.

Min gutt på 5 uker vil heller ikke ligge på ryggen lenger, da gulper han mer og jeg må ta han opp for å rape når han begynner å kave.. det som fungerer for han er å ligge svøpt i babynestet og på venstre side, støtter også opp med en sammenrullet genser foran magen hans, så han ikke ruller rundt på magen.. Han er sjekket for låsninger og hadde bare noen veldig små som har blitt løst opp.. Lykke til, håper du finner noe som fungerer!

Huff, høres ikke greit ut. Kan du ikke sove med han på brystet om natta? Det gjorde vi i begynnelsen. Sjansen for krybbedød er vel minimal så lenge du også ligger der
Sniker: grunnen til at de ikke skal sove i mageleie uten oppsyn er fordi presset på kroppen kan gjøre at de stopper å puste. Slik at det er ikke kvelning i seg selv som utgjør risikoen.

Sniker: grunnen til at de ikke skal sove i mageleie uten oppsyn er fordi presset på kroppen kan gjøre at de stopper å puste. Slik at det er ikke kvelning i seg selv som utgjør risikoen.

Ok:) men har også hørt at moren pust kan forhindre at de stopper å puste?

Ok:) men har også hørt at moren pust kan forhindre at de stopper å puste?
Nja, jeg skal ikke uttale meg for kraftig om akkurat det, da jeg ikke har hørt akkurat det. Men NFI var veldig klare på det at lille kunne godt sove på magen oppå oss, men da måtte vi være våkne. Og at de anbefalte å unngå det, om vi selv var søvnige og kunne sovne :-)

Nja, jeg skal ikke uttale meg for kraftig om akkurat det, da jeg ikke har hørt akkurat det. Men NFI var veldig klare på det at lille kunne godt sove på magen oppå oss, men da måtte vi være våkne. Og at de anbefalte å unngå det, om vi selv var søvnige og kunne sovne :-)
Her sa HS at det var helt ok at vi sovnet sånn.

Min første ville heller ikke sove på rygg, antakelig på grunn av stille refluks. Umoden lukkemuskel i magen, så han gulpa masse men svelga det ned, det gir ubehag. Det hjalp å bygge opp i ryggen slik at han lå i oppoverbakke, og å sove på den ene sida (ikke den andre - da åpner det seg, husker ikke hvilken side det var igjen nå), og selvfølgelig å sove på magen eller i bæretøy, oppreist. Sjekk ut info om refluks, kanskje du finner tips som kan hjelpe dere!

Tusen takk for alle råd!

I natt sov hun 4 timer i strekk på siden, så det fungerte i alle fall :) På torsdag skal vi på helsestasjonen og spørre fysioterapeuten om nakken. Jeg skal Google refluks også.

Takk igjen!

Jammen var det låsning i nakken. Vi skal til manuellterapeut og har fått noen øvelser vi skal gjøre hjemme. Satser på at det bedrer seg snart.

Back
Topp