Slutte på Folat uke 12?

Okei [emoji4] Ja, er jo mest "kritisk" i første trimesteret. Hvis det er funnet sammenheng mellom store doser folat og brystkreft, som nevnt over her, tror jeg personlig at jeg kutter ut folaten helt denne gangen [emoji4][emoji106] Er uansett dårlig på å ta slike vitaminer så da blir det bare en ting mindre å huske på i gravidtåka [emoji1][emoji108]
Å få i seg den riktige mengden folat er aller viktigst fra tre måneder før man blir gravid (helst) og til fullgåtte 12 uker. Man trenger noe ekstra folat ift normalen også resten av svangerskapet og under amming, men ikke like mye (halve mengden tror jeg det er).
"høye doser" kan også referere til en mangedobling av det som anbefales i disse tilfellene så litt dumt å komme med halve fakta og ikke samtidig få med seg hva som menes med "høye doser".

Helsedirektoratet anbefaler tilskudd av folsyre til alle som planlegger graviditet eller er i sitt første trimester slik at man har mulighet til å redusere risikoen for ryggmargsbrokk. Anbefalt mengdefolsyre: Kvinner som prøver å bligravide: 0,4mg (400 mikrogram) per dag.

Back
Topp