Slutte på Folat uke 12?

Martyjens

Glad i forumet
Septemberhjertene 2018
Slutter dere på Folat når dere når uke 12? :-) Det er vel bare i første trimester det er anbefalt å ta det.

Nei, tar multivitaminer for gravide.
Man trenger ekstra folsyre/b-vitaminer også videre, men ikke i like stor mengde.

Bruker bare opp glasset tenker jeg. Skal ikke ha flere barn med det første så [emoji16]

Jeg tar sikkert ut glasset for å bruke det opp. Er ikke farlig, man skiller ut overflødige mengder uansett[emoji6]

Legen og pappa (som er pensjonert lege) sa at jeg likegodt kunne ta omega3 multi tabletter da de inneholder nesten det samme som gravid tablettene. Ja det er mindre folat men man får i seg en del via kosthold også. Mye billigere. Kjøpte to for en på apoteket i går. 210,- for 90 dager istedenfor 269,- for 30 dager.

Legen og pappa (som er pensjonert lege) sa at jeg likegodt kunne ta omega3 multi tabletter da de inneholder nesten det samme som gravid tablettene. Ja det er mindre folat men man får i seg en del via kosthold også. Mye billigere. Kjøpte to for en på apoteket i går. 210,- for 90 dager istedenfor 269,- for 30 dager.
Det var lurt :happy: Takk for svar!

Legen min sa at de nye retningslinjene tilsa at man skulle ta folat hele svangerskapet [emoji4] Siden det er vannløselig tisser man ut overskuddet [emoji4][emoji106]

På Nycoplus sine gravid-vitaminer står det at omega3-kapslene er renset for miljøgifter, vet du om det gjelder de du nevner her også? Greit med et billigere alternativ [emoji5]

Da lurer jeg på hvordan de renser omega 3 for disse miljøgiftene og hvorfor. Så lenge du ikke spiser fiskelever (som er der miljøgiftene samler seg) og vanlige tran tabletter skal jo holde seg innenfor en viss mengde de også.

Men finner ikke noe spesifikt om tablettene nei. Skal spørre den pensjonerte legen i morgen.

Legen min sa at de nye retningslinjene tilsa at man skulle ta folat hele svangerskapet [emoji4] Siden det er vannløselig tisser man ut overskuddet [emoji4][emoji106]
Nye retningslinjer på det i år? Så rart for tidligere så man en sammenheng mellom for stort inntak av folat og brystkreft så man anbefalte å ikke ta så høye doser utover i svangerskapet.

Det er folat i multivitamin. 100% av anbefalt døgndose men bare halvparten av det som er i gravidtablettene. Har mer behov for folat i første trimester.

Nye retningslinjer på det i år? Så rart for tidligere så man en sammenheng mellom for stort inntak av folat og brystkreft så man anbefalte å ikke ta så høye doser utover i svangerskapet.
Jeg fikk faktisk samme beskjed for to år siden, når jeg gikk med kommende storebror. Jm støttet også oppunder det. Så rart at jeg fikk en slik beskjed når det er funnet sammenheng mellom store doser folat og brystkreft
Er jo uansett i første trimesteret det er høyst nødvendig, så kanskje jeg rett og slett skal droppe det denne gangen selv. Takk for informasjonen! Det visste jeg ikke [emoji4]

Det er folat i multivitamin. 100% av anbefalt døgndose men bare halvparten av det som er i gravidtablettene. Har mer behov for folat i første trimester.
Okei [emoji4] Ja, er jo mest "kritisk" i første trimesteret. Hvis det er funnet sammenheng mellom store doser folat og brystkreft, som nevnt over her, tror jeg personlig at jeg kutter ut folaten helt denne gangen [emoji4][emoji106] Er uansett dårlig på å ta slike vitaminer så da blir det bare en ting mindre å huske på i gravidtåka [emoji1][emoji108]

Okei [emoji4] Ja, er jo mest "kritisk" i første trimesteret. Hvis det er funnet sammenheng mellom store doser folat og brystkreft, som nevnt over her, tror jeg personlig at jeg kutter ut folaten helt denne gangen [emoji4][emoji106] Er uansett dårlig på å ta slike vitaminer så da blir det bare en ting mindre å huske på i gravidtåka [emoji1][emoji108]
Ja jeg kjøpte to sånn gravidpakker som holdt ut første trimester da jeg var usikker men nå tar jeg bare omega3 multi. Litt mindre tabletter hver kveld [emoji23][emoji85]

Back
Topp