Slutte nattamming!?

Lykkeår2016

Gift med forumet
Aprillykke 2016
Kom over et diskusjonsforum når jeg søkte på "når barn begynner å sove natten gjennom" og der var det mange mødre som sluttet med nattamming ved 7-8 måneders alder. Trodde det liksom gikk av seg selv når de begynte å sove natta gjennom? Men det er kanskje en del barn som ikke sover natta gjennom før det er 2-3 år? Ble litt forfjamsa da jeg så for meg at det ble det slutt på av seg selv når lille sover natta gjennom. Ikke sett for meg å måtte "avenne" lille pupp om natta!? :/ Får vel kanskje ta det som det kommer :) Noen flergangs her inne som har erfaring med dette? :)

Jeg tror det avhenger en del om ungen våkner på natta pga at han er sulten eller bare for kos og må ammes i søvn igjen. Hos oss våkner frøkna bare når hun er sulten så ser ikke for meg behovet for å vende av med nattamming når hun får nok mat til å sove natta gjennom.

Dette er veldig individuelt når ungene begynner å sove natta gjennom. Kommer veldig an på barnet, om når det blir klar for å slutte med nattmat/mammakos. Våres eldste sluttet rundt 10mnd alder, ikke av seg selv - pappaen måtte steppe inn i en ukes tid og trøste henne når hun våknet, gi henne vann og kos mens jeg sov på gjesterommet.

Last edited:
Min lille har nå sluttet med nattamming fordi hun sover natta gjennom:) Utrolig deilig at hun sover både i egen seng og fra 10-11 til 7-8 om morgenen. Det et nok individuelt i forhold til babyen. Min lille er nå 6 mnd.

Mine har ikkje sove natta gjennom før dei var hhv 2 og 3 år. Så lenge eg amma (19 og18 mnd) fekk dei pupp ein gong eller to om natta. Å slutte med amming/nattmat gjorde ingen endring på kor mykje dei våkna om natta.

Knøttet nærmar seg 5 mnd og våknar og er sulten 1-2 gongar pr natt. Då får han pupp først, og flaske etterpå viss han ikkje sovnar igjen.

Vi kuttet ut nattamming gradvis ved 6-7 mnd, men hun fikk mye mme og trengte ikke annet enn kos/trøst. Det ble til at faren gikk inn, siden jeg luktet tross alt mat. Vi trodde det ville ta lang tid, men det gikk raskere enn forventet.
Med lillemor er det kveldsgrøt som forhåpentlig vil kutte ned på antall nattamminger. Hun får bare mm og ikke fra flaske, så da blir det mye nattmat for tida *søvnzombie*

Storesøster fikk nattmat til hun var 11 mnd, da slutta hun selv. Sov likevel ikke gjennom natta før nå, nesten ikke enda, hun er 3,5år. Gutta får amme så lenge de vil, helt selvstyrt her og orker ikke tanken på hyl og skrik om natta når de vil ha pupp. Da får de pupp da!

Vi kuttet ut nattamming gradvis ved 6-7 mnd, men hun fikk mye mme og trengte ikke annet enn kos/trøst. Det ble til at faren gikk inn, siden jeg luktet tross alt mat. Vi trodde det ville ta lang tid, men det gikk raskere enn forventet.
Med lillemor er det kveldsgrøt som forhåpentlig vil kutte ned på antall nattamminger. Hun får bare mm og ikke fra flaske, så da blir det mye nattmat for tida *søvnzombie*
Når du sier mye nattmat så høres det veldig kjent ut. Har det noe med alderen dems å gjøre? Min sovebaby er plutselig borte vekk, så jeg er oppe 4-6 ganger mellom kl.00 og kl.6 :o sliten.no

For meg er det ikke et alternativ å avvenne nattammingen. Om baby er sulten eller "bare" vil ha kos er urelevant, vil baby ha pupp skal han få pupp. Helt til han sover natta gjennom uten. For meg er selvregulering naturlig og det beste for oss. :)

Min erfaring er at nattmat og å sove natta gjennom ikke nødvendigvis er ensbetydende. Storesøster slutta med nattmat da hun var 18 mnd (av seg selv), men sov ikke natta gjennom uten oppvåkning før hun var 2.5 år. :)

Når du sier mye nattmat så høres det veldig kjent ut. Har det noe med alderen dems å gjøre? Min sovebaby er plutselig borte vekk, så jeg er oppe 4-6 ganger mellom kl.00 og kl.6 :o sliten.no
Jeg tror alder har masse å si. De trenger mer mat enn før og nå er de så nysgjerrige på omgivelsene at de spiser raskt på dagtid. I tillegg er det masse inntrykk som skal fordøyes og det kan føre til lett soving.

Vi kuttet ut nattmaten med eldste da hun hver gang suttet litt på puppen og sovnet raskt. Da var det kun kos det var snakk om, og selv om det er koselig trenger de etterhvert å sove natta gjennom uten avbrytelser. Etter flere mnder med å våkne om natta blir det mer rutine enn behov, og da må man være mer streng på natta. Det funket for oss med eldste, men alle barn er jo forskjellige :)

Vår sov store deler/ hele natta fra han var 1,5 mnd. Men så tok det slutt, husker ikke når, men du verden å han spiser om natta nå og sånn har det vært lenge....

Her er det våken fra ett to tiden til 6-7 tiden hver forbanna natt nå. Før sovna ho bare ho fikk puppen, not anymore. Jeg er så zombie nå...

Her er det våken fra ett to tiden til 6-7 tiden hver forbanna natt nå. Før sovna ho bare ho fikk puppen, not anymore. Jeg er så zombie nå...
Å neeeii.... sånne perioder er grusomme! Sender deg tryllestøv og sovestøv og supermomskills <3 hold ut!

Å neeeii.... sånne perioder er grusomme! Sender deg tryllestøv og sovestøv og supermomskills <3 hold ut!
Kjenner meg igjen! Sann er det her også og har vært det lenge! :(
Takk! Trenger det altså
..

Ja huff det er grusomt når det står på... krysser fingrene for at det er pga tenner eller noe så det kan gå an å få bittelitt søvn... Et hjem med 2 andre barn tilsier ikke at man får sove så mye på dagen heller fordi det er masse å gjøre og mye oppfølging fra kl 14 etter skoletid også! Maaaahhhh.. og nå er Jane så mammadalt at faren ikke klarer å roe ho what so ever.... hverken på dag eller natt..hmmm..

Back
Topp