Slutte med vitamintilskudd?

Har slitt med for lite jern selv og de har funket best for meg :) Likte dårlig de som måtte tas med middag, var utrolig hardt for magen og hemofer funker like bra, må bare ta en i stedet for 2 såvidt jeg husker..
Åja! Det visste jeg ikke! Sier de noe om dette i butikken eller? Kjekt å vite om det er 1 eller 2:)

Tror det står på pakken, men husker de sterke jeg tok med middag var små og tok kun 1, men måtte ta 2 hemofer og de er større ;p
Har fått kjøpt meg i Sverige nå. Kjøpte noe omega 3 også, men de ville jeg skulle kjøpe den for gravide med folat, så da gjorde jeg det. Skader vel ikke akkurat :)

Tror det står på pakken, men husker de sterke jeg tok med middag var små og tok kun 1, men måtte ta 2 hemofer og de er større ;p
Står på pakken at gravide skal ta så mange som 3-4 stk om dagen! Hjelpes.. Dette må jeg få sjekket opp.

o_O Så mange!? Men de er vel litt svakere enn andre men kan vel sjekke opp ja..
Hvor mye jern inneholder den da? Prøver å finne behovet, men det finner jeg ikke. Nycopluss sitt tilskudd for gravide er 15 mg, så det skal jo da holde. Uansett ikke ta for mye for det er unødvendig. Be lege eller JM ta en Hb prøve av deg. Min jm har en måler på kontoret sitt...

Edit: Fant det! 9 mg pr tablett.. 4 tabletter med mindre du har kraftig blodanemi (anemi regnes som under 11 g/ dl) er ALTFOR mye...
Men hør med ernæringsfysiologene her inne på bv, de er flinke =)

Hvor mye jern inneholder den da? Prøver å finne behovet, men det finner jeg ikke. Nycopluss sitt tilskudd for gravide er 15 mg, så det skal jo da holde. Uansett ikke ta for mye for det er unødvendig. Be lege eller JM ta en Hb prøve av deg. Min jm har en måler på kontoret sitt...

Edit: Fant det! 9 mg pr tablett.. 4 tabletter med mindre du har kraftig blodanemi (anemi regnes som under 11 g/ dl) er ALTFOR mye...
Men hør med ernæringsfysiologene her inne på bv, de er flinke =)
Ja, har lagt inn et spørsmål der inne! Synes det hørtes helt vilt mye ut jeg også, så 2 er mer enn nok før jeg får noe annet svar!

Ja, har lagt inn et spørsmål der inne! Synes det hørtes helt vilt mye ut jeg også, så 2 er mer enn nok før jeg får noe annet svar!

Leste et annet sted også at mer enn 2 jerntabletter sjeldent er nødvendig =) *ernæringsnerd*

Leste et annet sted også at mer enn 2 jerntabletter sjeldent er nødvendig =) *ernæringsnerd*
Bra, da gjør jeg sikkert ikke noe galt ved å ta 2. Svenskene har tydeligvis sinnsyke behov for jern:p

Bra, da gjør jeg sikkert ikke noe galt ved å ta 2. Svenskene har tydeligvis sinnsyke behov for jern:p
Altså tar du så mye jern over for lang periode snakker vi jernforgiftning... Og det er ikke noe å tulle med :P
Forresten! Blodpudding (ikke snakk stygt om blodpudding, det er dritgodt!) (og leverpostei) er superrike på jern =)

Altså tar du så mye jern over for lang periode snakker vi jernforgiftning... Og det er ikke noe å tulle med :p
Forresten! Blodpudding (ikke snakk stygt om blodpudding, det er dritgodt!) (og leverpostei) er superrike på jern =)
Ja, det vet jeg. Skal ikke snakke stygt om blodpudding, men det bare får jeg meg ikke til å spise. Ene og alene pga at det er blod. Haha.. Og leverpostei har jeg ikke spist siden jeg var liten, nå takler jeg ikke en gang lukten av det og må gå når noen spiser det. Lett å ha med å gjøre jeg og :p

Back
Topp