Slutte med smokk

Fiona

Flørter med forumet
Har en jente som fyller 3 i desember, samtidig som vi nå venter en til.
Jenta mi er veldig avhengig av smokken og skal ha den hele tiden når vi er hjemme. Nå vil jeg at hun skal slutte med den, og jeg har funnet ut at i sommer passer best.

Noen tips om hva/hvordan jeg kan gjøre det?

Så på supernanny en liten jente som ikke ville slutte... da fortalte de henne at smokkfeen ville gjerne ha dem for å gi til små babyer som trengte dem... Det endte med at alle smokkene ble lagt i en konvolutt av jenta, og "sendt" til smokkfeen... Fikk da et brev tilbake med masse glitter og stæsj i.... på brevet stod det takk fra smokkfeen... det ble hun veldig glad for... syns den er veldig fin....
I Norge har vi jo Kaptein Sabeltann .... Der samler han inn smokkene i smokkkista og gir barna et diplom for at han fikk ta den .... Vet en liten gutt som ble veldig stolt av det :)

Her er jenta som blir 2,5 da hun blir storesøster, og tenker å prøve å gi den til julenissen ;) vil helst ha minimum 3 stk smokker når hun skal sove :p har begrenset det slik at hun kun har den under soving, bilkjøring og om hun slår seg. Får ikke bruke den på dagtid ellers.

Hørte om noen som sådde et smokketre. De gravde ned smokkene i bakken og sa at det kommer smokker på treet når lillesøster/bror kommer. Litt etter var de ute og plantet et tre på samme sted (uten at ungen visste det) og da babyen kom hang det smokker på treet som hun kunne være med og plukke.

Min snart3-åring sluttet for et par måneder siden. Da sa vi bare at hun var stor jente og måtte slutte. (Hun sluttet på dagtid da hun var 1 år, så det var kun natta som var igjen.) Det var tøft å legge de første 2-3 nettene, men var konsekvent og da gikk det seg fort til.

Lykke til:)

Vi har gradvis trappet ned men hun har den fortsatt på natta (blir 3 i september). Først kutta vi ut på dagtid utenom soving og i bilen. Så kuttet vi ut i bilen. Det var selvfølge protest i starten og slitsom å høre på maset. Men det gikk overraskende fort over. Så nå har vi siste bragden med legging på kvelden igjen. Vet ikke hvordan vi skal gjøre det og håper egentlig at hun selv skal finne det ut. Men det er kanskje for mye å håpe på

Her i går sa hun at babyen skulle få suttene hennes og at hun da skulle slutte med den. Men er litt usikker på hvor mye alvor det er i det

Mange fine tips her. Tusen takk. :)

Siden hun bruker den så mye her hjemme, sa jeg nei til smokk når vi kom hjem i dag. Tenkte å trappe ned er best før den blir borte for godt. Og gjett om det ble baluba! Jeg har aldri sett henne så sint før! Og hun skrek og gråt! Etter en stund fikk jeg oppmerksomheten hennes over på noe annet...får fortsette å trappe ned fremover.

Uff...gruer meg!slitsomt å være gressenke på ubestemt tid.

Det er dessverre ingen svar på hvordan du skal gjøre det for alle barn tar dette forskjellig. Vi tok smokken da hun var to samtidig som vi sluttet med bleie. Det tok en uke med spørring og litt surving men det var det. Jeg ville ikke ha nattesmokk da dette veldig raskt kan bli litt på dagtid for trøst osv. Så vi valgte å kaste alle sammen og ta den uka med litt gråting og trøsting.
Lykke til :)

Back
Topp