Slutte med smokk

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Dere som har hatt smokkebarn som var veldig avhengig av smokken, når sluttt de, og hvordan gikk det? Tok det lang tid før de sluttet å spørre etter den?

Han sluttet i fjor, 2,5 år gammel. Brukte den da mest til soving og bilkjøring. Litt mer ved f.eks sykdom. Vi forberedte han i 6 mnd på at han kunne gi smokkene til kaptein sabeltann og det gjorde han, uten problem! Han spurte noen få ganger da han var trøtt og lei, men det gav seg veldig fort.

Gutten:

Tok smokken på dagtid når han var 14 mndr. Sutret to-tre ettermiddager etter barnehagen, men så var det ikke mer om det. Smokken var kun i sengen, og i vogna + at han fikk den på lange bilturer. 

Sluttet på natten når han var 2.5 år, hadde sett på youtube og på nettet om Sabeltann sitt smokkarium. Ligger på youtube ei jente som sender dem dit. Vi gjorde likt. 

Han fikk da henger til trøtraktoren som premie. :) Veldig fornøyd. Han spurte etter dem natt nr 2 og 3 uten, og da var han litt lei seg, men sovnet godt. 

Jenta:

Hun er nå 1 år, og nå har vi tatt smokken på dagtid, men hvis hun er kjempe sliten får hun.  Skal gjøre lik prosess med henne. :)

har ei jente på 2år å 9mnd ca no. ho er veeeeldig avhengig av smokken sin og ho er ekstremt sta! for å avvenne ho med det siste nattemåltidet tok det 2 mnd med 6timers skriking hver natt!! vi ga ikke etter vel å merke på noe tidspunkt.

snuppa sluttet i går. jeg sa til ho at no tok jeg smokken siden ho var så utrolig sur. ho har sutret muligens en hall time i går ved middagslur og på kvelden men ikke noe hylskriking slik jeg forventa. ho spurte så vidt om smokken da ho la seg for en lur iste, men da sa jeg klart nei.

vi har foresten prøvd at ho bare skulle ha smokken når ho sov, men det endte virklig med stor skriking, så reint kutt funket her. (ho har hatt smokken i munnen mer eller mindre hele tiden)

Broren ble fratatt smokken siden han hoppet opp i senga til søstra da ho var liten. fikk en god del advarsla, men det funket dårlig. han var rett over 3 år da. så jeg har forsåvidt tatt smokken i sinne, å dermed har ikke suttringen deres påvirket meg siden jeg var sint.. å barna har og lært!!!!

Min er 1,5 år, er begynt og ta den fra henne på dagtid, dvs hun får ikke lov til å gå rundt med den..OM hun skal ha sutt på dagtid/ettermiddagstid så får hun kun bruke den om hun skal sitte på fanget litt og kose. Ellers er det kun til soving.

Jeg ser at hun blir mer og mer "avhengig" av sutten jo mere hun får bruke den...så det vil jeg for alt i verden unngå..tenker at hun skal få bruke sutten til soving til hun er omtrent 2 år, å da kommer jeg nok til å fjerne den.

Jeg merker også at når hun prøver og snakke med sutten i munnen så blir ordene mere utydelig.

Jeg hadde en tutte-jente, såpass at jeg tok den tidlig. 18 mnd var det slutt. Og så sta som den ungen er så hadde det garantert blitt et lite H***** om vi skulle tatt den nå som hun er 3 år. Det er jeg helt sikker på!!

Så mitt tips er å ta den tidlig nok, aller helst før to år så de ikke blir for avhengig.

Min er 22mnd, har bare fått sutten ved soving/sykdom og som trøst avogtil siden han var 1år, syns ikke noe om at han skal gå rundt med den hele tiden. :) 

Slutta for noen uker siden fordi han var så vanvittig avhengig av den at han skulle ha den HELE tiden.. Fikk helt raptusanfall om han ikke fant den innen 5 sekunder. Ble enige om at han skulle klare seg uten en dag, så fikk han den til kvelden, og da var han enig i at jeg skulle få smokken på morgenen igjen og siden har han ikke spurt etter den. Gikk over all forventning !!

slutta for 3 uker å det gikk lekende lett :o Å hun var STOR avhengig! Gikk med den hele dagen.. Så er ganske sjokkert over at det gikk så lett :)

Charl0tte skrev:
Slutta for noen uker siden fordi han var så vanvittig avhengig av den at han skulle ha den HELE tiden.. Fikk helt raptusanfall om han ikke fant den innen 5 sekunder. Ble enige om at han skulle klare seg uten en dag, så fikk han den til kvelden, og da var han enig i at jeg skulle få smokken på morgenen igjen og siden har han ikke spurt etter den. Gikk over all forventning !!

Sånn har det blitt her også etter at hun ble storesøster. Hun har aldri brukt smokk på dagtid før, men behovet for litt ekstra beho kom nok med babyen og vi lot henne få ha den. Føler vi har lagd ris til egen bak, men samtidig har jeg dårlig samvittighet ovenfor henne og lar henne få den smokken som kos. Hun er ikke to enda, og jeg føler det er så drastisk å rive vekk smokken på dagtid igjen. Vet ikke om det er best å vente litt, tenker egentlig det, men samtidig er jeg redd hun blir enda mer avhengig jo lenger vi lar det gå med smokkebruk på dagen.

Det er ingen tennåringer som bruker sutt. Så alle barn slutter til slutt. Her hadde vi ett veldig avslappet forhold både til sutt og bleier. Han er i dag fire å bruker ingen av delene, men han fikk ikke lov å gå rundt med sutten fra han var to år, da var det i senga eller på kjøreturer. Så en dag forsvant sutten helt av seg selv. Samme med bleia:) Nå har hun akkuratt blitt storesøster, sutt er enn trygghet så jeg hadde ikke gjort noe med den enda, bortsatt fra at vi tar ut sutten når vi skal snakke. Etterhvert kan du jo innføre ikke sutt på dagtid osv:)

Ja, hun får beskjed om å ta den ut når hun skal snakke, og gjør det. Kanskje vi skal satse på å gi den til kaptein sabeltann neste sommer.

|Frosken| skrev:
Ja, hun får beskjed om å ta den ut når hun skal snakke, og gjør det. Kanskje vi skal satse på å gi den til kaptein sabeltann neste sommer.

Gjør det når barnet er klar vill jeg råde deg til:) Legg inn heller vaner der det blir mindre og mindre suttebruk. Hun er jo veldig liten enda:)

Han var 3 år og smokken hadde bokstaviligtalt forsvunnet, leitet som en gal og måtte bare innse at den var gone. Gutten min godtok det og vipps så var vi ferdig. Var  letta for at det gikk så greit, for han var veldig avhengig av smokken..så regnet jo med at det ville bli ramaskrik, men det ble det ikke. Så det var nok litt flaks.

Back
Topp