Slutte med nattamming

Marres

Elsker forumet
Har lest det som står på ammehjelpen, og skjønner at når og hvordan man slutter med nattamming er veldig opp til en selv. Jeg har akkurat begynt i jobb, og merker at nattamming og jobbing ikke går særlig bra.

Mini er 10mnd. Ammer før han legger seg om kvelden (i utgangspkt eneste amming). Periodevis sover han hele natten i egen seng (ammes ikke da), men periodevis våkner han om natten og er umulig å legge igjen i egen seng, han havner da inne hos oss og med easy access til puppene havner han der alt fra 2ggr og oppover. Han skal ikke ha behov for mat om natten, han får tilbud om vann så er åpenbart at det er kun kosen han er ute etter. Men han våkner jo om natten fordi han har behov for kos (drøm, utviklingssteg etc), så slutte med ‘den beste kosen som finnes’ er kanskje ikke så lurt akkurat nå når det kan være at han har en reaksjon på at jeg har begynt i jobb? Og om et par uker skal jeg og sambo bort en helg, så kanskje ikke så lurt så slutte før det eller ettersom det er mulig han har behov for ekstra kos når vi kommer hjem? Og så er det bhg start i aug. Kanskje ikke lurt å slutte før det heller? Har tenkt å fortsette med kveldsamming til han blir rundt året så vil jo fortsatt ha melk inntil da, så kanskje ikke så lurt å forsøke å avenne om natten hvis han fortsatt ligger inne hos oss innimellom heller(jeg ligger jo bare der og frister han?).

Så det passer vel egentlig ikke å avvenne på lenge enda da….? Hadde vært kjekt å hørt litt erfaringer/tips om hvordan dere gjorde det for vi er veldig usikre på når vi bør gjøre det.

Jeg valgte å fortsette ved jobbstart og barnehagestart fordi det er jo ikke barnets skyld at samfunnet vi lever i krever at mor og barn er adskilt før det er naturlig i et biologisk perspektiv. Trygghet og tilknytning fikk komme først. Var veldig glad for å fortsatt amme når sykdom ved barnehagestart kom.

Men da jeg merket at nattammingene ikke var nødvendig pga sult, men bare som en vane for å legge seg igjen etter oppvåkning, så bysset jeg og ga nærhet på andre måter. Aldri tatt i min seng her da.

Jeg har ikke begynt å jobbe igjen siden jeg er gravid, men frøkna våknet midt på natten rundt 10 mnd. Hun har aldri brukt puppen som ren kos da, og var sulten. Så jeg løste det med å gi en flaske mme før hun sovnet, og nå sover hun hele natta.
Hun blir bare grinete om jeg tilbyr vann.
Jeg fikk mindre melk etter jeg ble gravid igjen da.

Nå er hun 11 mnd, og jeg har ikke melk igjen i det hele tatt

Jeg har ikke begynt å jobbe igjen siden jeg er gravid, men frøkna våknet midt på natten rundt 10 mnd. Hun har aldri brukt puppen som ren kos da, og var sulten. Så jeg løste det med å gi en flaske mme før hun sovnet, og nå sover hun hele natta.
Hun blir bare grinete om jeg tilbyr vann.
Jeg fikk mindre melk etter jeg ble gravid igjen da.

Nå er hun 11 mnd, og jeg har ikke melk igjen i det hele tatt

Ga du flaske i senga da?:) har en på 9 måneder som jeg skal prøve å vende av nattpupp. Han har hatt netter han har sovet rundt, så tror puppen på natta kun er kos nå?

Back
Topp