Slutte med nattamming?

Satinsky

Prinsemamma
Noen som har begynt å tenke på det, eller gjort det? Jeg skal jobbe i mai, og trenger da å sove om natta. Lillegutt spiser allerede fire måltider mat for dag, så helsesøster ga klarsignal til nattavvenning hvis jeg ville. Han spiser mindre og mindre morsmelk, og bortsett fra siste uka som han har plagdes med tenner,har han i grunnen ammet bare. 1-2 ganger om natta. Jeg tror at det blir enda mindre når han flytter på eget rom, for jeg merker jo at han værer at vi er på rommet.

Vi driver å avvenner nå. Fra hver 1,5t til en gang ca rundt 5 tiden er vi på nå. Håper å kutte ut helt snart! Spiser 3 måltider her, og masse pupp innimellom på dagtid

Har ikke avvent ennå, men han våkner stadig senere. Ammer stort sett bare en gang om natta nå. Begynner på jobb i mars, så usikker på hva jeg gjør. Tror jeg bare kommer til å avvente og se om han avvenner av seg selv.

Håper også på å slutte med nattamming. Både med tanke på jobb og at jeg ikke tror han har behov for det. Han legger godt på seg og spiser godt på dagen.

Han spiser ca halv 8, både grøt å melk, så våkner han eller jeg lar han få pupp igjwn før jeg legger med. Ca 23.30-24 da kan han igjen våkne 05-06 for litt mat igjen. Så den matingen skulle jeg gjerne tenkt meg hadde kommet et par timer senere iallefall;-)..

Her våkner hun mer enn noen gang:( nå er vi oppe i nesten et grøt måltid, middag og fruktmos. Trenger tips her hog! Fra hun var ca 6 uker frem til jul ammet jeg av og til en gang på natt ellers sov hun til 06.30 ish før måltid. I dag har jeg allerede ammet 2 ganger etter hun la seg... Men tror og "håper" det er tennene som gjør det! Eller kan de fremdeles ha økeperioder?

Har ikke tenkt tanken engang.. Kanskje jeg er litt rar?:P men skal ikke i jobb før jenta er 2-3 år så har ingen hast, vi trives med ammingen og hun er ikke så interessert i mat, spiser to små porsjoner med grøt eller bare pupp om dagene. Er det noen tid man bør slutte med nattammingen? Eller kan vi bare holde på så lenge mor og barn trives med det??

Skulle vel kanskje begynt med det for lenge siden! Skal tilbake i jobb om en mnd :p vet ikke hvor lang tid det tar å venne de av.. Men tenker jeg har lyst på litt søvn om natten :-)

Tror det bare er fint å beholde nattammingen dersom både mor og barn trives med det. Jeg vurderer å fortsette med nattammingen selv om jeg begynner å jobbe igjen siden jeg har lav melkeproduksjon. Men mulig søvnbehovet tar overhånd.

Vi driver å avvenner nå. Fra hver 1,5t til en gang ca rundt 5 tiden er vi på nå. Håper å kutte ut helt snart! Spiser 3 måltider her, og masse pupp innimellom på dagtid

Har dere gjort noe spesielt når babyen våkner og vil ha pupp på natta da? Hvordan har det gått?

Har ikke avvent ennå, men han våkner stadig senere. Ammer stort sett bare en gang om natta nå. Begynner på jobb i mars, så usikker på hva jeg gjør. Tror jeg bare kommer til å avvente og se om han avvenner av seg selv.

Det er det jeg håper at lillegutt skal gjøre. Flytter han nok på eget rom nå ganske snart, og da kan det bli enda færre matinger.

Håper også på å slutte med nattamming. Både med tanke på jobb og at jeg ikke tror han har behov for det. Han legger godt på seg og spiser godt på dagen.

Han spiser ca halv 8, både grøt å melk, så våkner han eller jeg lar han få pupp igjwn før jeg legger med. Ca 23.30-24 da kan han igjen våkne 05-06 for litt mat igjen. Så den matingen skulle jeg gjerne tenkt meg hadde kommet et par timer senere iallefall;-)..

Helsesøsteren vår sa at faste tider på natta fort ble innarbeidet som rutine hos babyen. Jeg begynte derfor å ikke gi pupp når jeg la meg for natta, for en måned siden. Den første matingen har dermed blitt forskjøvet betraktelig. I natt kom den kl 0230. Altså ingen mat mellom kl 18 og 0230, og så lenge tror jeg aldri han har vært uten mat.

Her våkner hun mer enn noen gang:( nå er vi oppe i nesten et grøt måltid, middag og fruktmos. Trenger tips her hog! Fra hun var ca 6 uker frem til jul ammet jeg av og til en gang på natt ellers sov hun til 06.30 ish før måltid. I dag har jeg allerede ammet 2 ganger etter hun la seg... Men tror og "håper" det er tennene som gjør det! Eller kan de fremdeles ha økeperioder?

Vi har hatt en ukes tid med mer amming på natta enn på lenge, men han har fått to tenner. I natt roet det seg. Hva med å introdusere et grøtmåltid nummer to? Kan hende hun også trenger mer næring.

Har ikke tenkt tanken engang.. Kanskje jeg er litt rar?:p men skal ikke i jobb før jenta er 2-3 år så har ingen hast, vi trives med ammingen og hun er ikke så interessert i mat, spiser to små porsjoner med grøt eller bare pupp om dagene. Er det noen tid man bør slutte med nattammingen? Eller kan vi bare holde på så lenge mor og barn trives med det??

Så vidt jeg har skjønt, kan du amme så lenge du bare vil. Det som ikke er så bra, er om barnet da ikke lærer seg å sove hele natten uten mat når det får nok fast føde på dagtid. Magen blir jo litt forstyrret av stadig inntak. Tannleger liker jo heller ikke nattamming etter at de fleste tenner er på plass, selv om morsmelken har blitt litt frikjent i forhold til å øke risikoen for Karies. Du kan i grunnen gjøre som du vil, har jeg skjønt.

Skulle vel kanskje begynt med det for lenge siden! Skal tilbake i jobb om en mnd :p vet ikke hvor lang tid det tar å venne de av.. Men tenker jeg har lyst på litt søvn om natten :)

Jeg skal kjøpe boken til Sove-Karin, og se om det er noen gode tips der. Søvn om natta er undervurdert. Jeg er mer enn klar for å få sove hele natta igjen:-)

Tror det bare er fint å beholde nattammingen dersom både mor og barn trives med det. Jeg vurderer å fortsette med nattammingen selv om jeg begynner å jobbe igjen siden jeg har lav melkeproduksjon. Men mulig søvnbehovet tar overhånd.

Helsesøster sa til meg at jeg ville klare å ha produksjon selv om jeg kutter ut om natta. Jeg har heller ikke så mye nå, men hun sa at han da mest sannsynlig vil spise mer pupp på dagen for å dekke behovet. Jeg synes jo at det at mor er opplagt og har det bra er vel så viktig, så jeg har bestemt meg for å ta det som det kommer. Må jeg begynne med mme fordi min melk forsvinner, så må jeg det.

Her har han fått vann to netter nå. Roer seg med det, og litt stryking på hodet, så jeg tenker at han klarer seg uten melk, egentlig. Griner ikke eller noe, bare litt sutring/fortvilelse første gangen. Håper han synes det er så kjedelig å våkne for å få vann, at han ikke våkner i det hele tatt ;) 6,5 mnd.

Her har han fått vann to netter nå. Roer seg med det, og litt stryking på hodet, så jeg tenker at han klarer seg uten melk, egentlig. Griner ikke eller noe, bare litt sutring/fortvilelse første gangen. Håper han synes det er så kjedelig å våkne for å få vann, at han ikke våkner i det hele tatt ;) 6,5 mnd.

Det er den der jeg er litt spent på. Helsesøster sier at det er pappa som bør ta den biten. Har dere gjort det slik?

Så vidt jeg har skjønt, kan du amme så lenge du bare vil. Det som ikke er så bra, er om barnet da ikke lærer seg å sove hele natten uten mat når det får nok fast føde på dagtid. Magen blir jo litt forstyrret av stadig inntak. Tannleger liker jo heller ikke nattamming etter at de fleste tenner er på plass, selv om morsmelken har blitt litt frikjent i forhold til å øke risikoen for Karies. Du kan i grunnen gjøre som du vil, har jeg skjønt.
Takk for svar:) ja det med tennene har jeg fått med meg. Somregel spiser hun mye før hun sovner, men sover alt fra 3-7-8 timer før mat igjen, men noen netter hver andre time, men jeg har mer enn nok melk og tenker ikke på å slutte enda. Hun bruker ikke smokk så om hun våkner på natta er det nok meD bare litt kos.

Her har det blitt mindre nattamming enn før, så regner med han slutter av seg selv med tiden, skal ikke jobbe før i slutten av juli, så stresser ikke ;) meeen han har jo vært forkjølet store deler av januar/februar, så da vil han ikke ha så mye mat, så da blir det mye pupp på natta :P mn denne perioden i livet er så kort at jeg synes ikke det gjør noe at han er litt avhengig av puppen enda, mn såklart søvn er deilig ;)

Vi har hatt en ukes tid med mer amming på natta enn på lenge, men han har fått to tenner. I natt roet det seg. Hva med å introdusere et grøtmåltid nummer to? Kan hende hun også trenger mer næring.

Ja må nok opp i flere måltider. Akkurat begynt med måltid 3. Så gir det en uke eller 2 så tar vi et geøtmåltid til! Hun er 5 uker prematur så startet nok med mat litt senere enn en del her....så henger litt etter;)

Men det viste seg i går at det var tennene som plager henne. Var våken 2.hver time fra hun la seg til hun sto opp. Tilsynelatende car det bare pupp som hjalp. Og dentinox da men det er det jo begrensinger på.

Tippet det er tennene som har plaget henne en stund. Som jeg skrv til deg tidligere holdt jeg på i flere måneder med min første tann:(

Men bank i bordet så øangt har hun sovet musestille i kveld:)

Back
Topp