Slutte med folat?

Mich90

Forelsket i forumet
Stjerneskuddene 2024
Hei,

Når tenker dere å slutte med folat? Hører mye ulikt. Noen går hele svangerskapet, noen til 12+0 og noen 13+0.
 
Hei,

Når tenker dere å slutte med folat? Hører mye ulikt. Noen går hele svangerskapet, noen til 12+0 og noen 13+0.


Jeg fikk beskjed av jordmor i går å slutte med de 12+0 (bruker den pakken med gravid-vitaminer fra Nycoplus) og begynne med multivitamin og tran i stedet da.
 
Jeg har igjen et par brett. Spiser dem opp, og så slutter jeg vel da rundt 4-5 mnd. Fortsetter med multivitamin, trankapsler, D-vitamin og jern. De to sistnevnte har jeg pleid å ta tidligere vintre også så det er ikke spesielt pga graviditeten.
 
Hvorfor skal man slutte med det? Forrige svangerskap tror jeg at jeg tok det hver dag fram til fødsel..
 
Hvorfor skal man slutte med det? Forrige svangerskap tror jeg at jeg tok det hver dag fram til fødsel..

Mener å ha lest at man tar folat for å forebygge mot ryggmargsbrokk, og i uke 12 er fosterets ryggrad ferdig utviklet. Gjerne si ifra hvis jeg tar feil.
Har lest tidligere at flere har fått ulike anbefalinger om når man ikke trenger å ta folat lenger. Tror jeg skal spørre legen neste uke når jeg har første svangerskapskontroll:happy: Ble så usikker og vil ikke gjøre noe feil.
 
Jeg har også fått inntrykk av at det er viktig frem til uke 12, og at det har liten funksjon etter dette. Men jeg tømmer boksen, og holder vel derfor på frem til uke 15.
 
Jeg tar ut boksen tenker jeg.. tar i tillegg de Gravid greiene og multivitamin. Har tatt blodprøver etter forrige svangerskap og var visst ganske lav på det meste. Tok nye blodprøver nå som jeg venter svar på
 
Back
Topp