Slutte med dagsoving

Pingvin1

Glad i forumet
Vårspirene 2021
Skuddårsspirene 2024
Hei!
Når slutta deres barn å sove på dagtid? Hvilke tegn så dere før dere sluttet?

Har ei tulle på 2,5 år som den siste uka har begynt å stå opp en halvtime/time før det hun tidligere har gjort, og samtidig tuller mye på kvelden før soving, gjerne turning i senga opptil en time etter leggetid.
Sover mellom 45-60 min på dagen. Barnehagen sier hun virker til å ha godt av hvilen der enda..
Begynt å grue meg til klokka skal stilles! :laughing002

Har ei fra mars 2021. Hun sover aldri hjemme lenger. Hun legges til hvil i bhg og sover av og til der. Sover mye bedre når hun ikke har sovet på dagen hvertfall :) Da sovner hun raskt på kvelden, men har hun sovet på dagen legger vi henne seinere og hun bruker lenger tid på å sovne. Legges rundt 18:30 når hun ikke har sovet på dagen, legges rundt 19:30 hvis hun har sovet på dagen.
Men jeg tenker hun får styre det med lur selv i bhg, for der er aktivitetsnivået så mye høyere.

Hvor tidlig er din oppe? Når vi justerer leggetiden på kvelden til litt senere hvis hun har sovet på dagen, så våkner hun ca likt dagen etter. Hun er dog våken opptil flere ganger hver natt, men sånn har det alltid vært :p

Førstemann måtte slutte ved 3-års alderen pga barnehagen, men han var ikke klar for det. Så han sov en dupp på 1-2 timer på dagtid (helgen, feriedager, osv.) til at han var ca 3,5 år, og ellers flyttet vi leggetid fra kl 18:30 til kl 17:30.

Spennende å høre hvor forskjellig barna er! Har vurdert å få barnehagen til å teste ut 30-40 min lur for en liten periode, bare for å se om det har innvirkning.

Vi har vært vant til at hun har våknet halv sju til vanlig, noe som har vært helt greit for oss, men for halvannen uke siden begynte hun med å våkna halv seks/kvart på seks, lys våken og veldig klar for dagen. Samme tidspunkt hver dag, selv om hun har tulla i en time/halvannen lenger enn vanlig kvelden før. Hun har leggetid mellom 18.45 og 19.00. Hun har egentlig alltid vært enkel å legge, før nå :p (Eller, hun er jo fortsatt enkel og ha med å gjøre)

Spennende å høre hvor forskjellig barna er! Har vurdert å få barnehagen til å teste ut 30-40 min lur for en liten periode, bare for å se om det har innvirkning.

Vi har vært vant til at hun har våknet halv sju til vanlig, noe som har vært helt greit for oss, men for halvannen uke siden begynte hun med å våkna halv seks/kvart på seks, lys våken og veldig klar for dagen. Samme tidspunkt hver dag, selv om hun har tulla i en time/halvannen lenger enn vanlig kvelden før. Hun har leggetid mellom 18.45 og 19.00. Hun har egentlig alltid vært enkel å legge, før nå :p (Eller, hun er jo fortsatt enkel og ha med å gjøre)

Kan hende dere kan Prøve å legge seinere på kvelden når hun sover på dagen.
Halv seks er i tidligste laget ja :p Når vi ikke har dagsoving sovner hun rundt 18:50 og sover da til mellom 07 og 07:30 som regel. Ved dagsoving sovner hun 20:15 ca og sover da oftere til 06:30. så hun fikser seg liksom kortere natt i begge ender om hun har sovet på dagen, haha! Foretrekker definitivt nettene når hun ikke har sovet, selv om som regel kan sove litt urolig (våkner kort men sovner fort igjen eller vil sove med oss).
Vi ser stor forskjell når hun sover på dagen og hun våkner rundt 13 kontra at hun sover til 13:30 og senere. Mye enklere å legge hvis hun har våkna fra hvil i 13tida.

Hun sluttet selv når hun var rundt 2.5 år. Hun sluttet først å sove på dagtid hjemme husker jeg, fant ikke søvnen i helgene, og når sommerferien da kom så var det jo gjort :P Da ble det jo ukesvis uten daghvil og hun tok det ikke opp igjen i bhg etter ferien. Hun tok da kveld rundt 20 (stelte og leste osv først), noen ganger senere, og sov til 7 stort sett. I et halvår der tok hun inn litt søvn i helgene, enten ved å sove lengre eller slukne i bilen osv. men det var uproblematisk for nattesøvnen. Vi lot henne sove når hun trengte det.

Vanskelig legging i gårkveld, og ei veldig utolig natt på jenta denne natta. Vi skal prøve ut litt av tipsene deres! Forhåpentligvis våkner hun ikke halv fem på søndag etter klokka er stilt :nailbiting:

Vanskelig legging i gårkveld, og ei veldig utolig natt på jenta denne natta. Vi skal prøve ut litt av tipsene deres! Forhåpentligvis våkner hun ikke halv fem på søndag etter klokka er stilt :nailbiting:
Det går seg trolig ganske fort til. Eldste hadde akkurat de samme tegnene som din, og det ga seg ganske fort da vi kuttet ut dagsoving. Selvsagt var det enkelte dager der hun måtte sove likevel, men da så vi bare an trøtthetstegnene. Det var verre i barnehagen. Der mente de at "søvn avler søvn" uansett. Det er for så vidt sant, men ikke når de begynner å bli så store og sliter med nattesøvnen. Vi sa at de kunne trappe ned til maks 30 minutters søvn i barnehagen først, og så fikk vi dem til å kutte det helt ut når de så at hun stort sett ikke trengte det. Ble mye lettere for ungen da.

Med nummer to ser det ut til å bli en annen dans. Han sluttet å sove på dagen i sommer, og da var han bare 19-20 måneder gammel. Han nektet å sove når han visste at vi andre heeelt sikkert gjorde noe morsomt uten ham. Det ble noen tøffe uker, men det nyttet ikke å tvinge ham heller, og plutselig var det over. Han sover fortsatt i barnehagen, da. Der har vi satt en makstid på to timer, men han sover stort sett kortere enn det. I helgene sover han ikke.

Lykke til, det går nok over snart!

Storesøster sluttet sove da hun var nettopp fylt 2 år (etter termin). Lillebror er nå 14 mnd (1 år etter termin) og sover knapt i barnehagen. 20-40 min. Tipper han ikke sover der etter sommeren.

Slutta med dagsoving heime i sommar, då var det pin umulig å få han til og sove. I bhg søv han 1t enda, for dei meinar han enda har behov for det.

Normalt er han verdas enklaste å legge på kvelden, men dei siste dagane har vert heilt grusomme. Han er trøtt, men nektar plutseleg å sove på kvelden. Så vurderar å kanskje trappe ned sovinga i bhg til 45 minutt, så han kun søv ein søvnsyklus og ikkje går over i neste (fikk dette anbefalt av mor mi, som jobbar i bhg).

Her sluttet hun helt av seg selv i sommer. Plutselig en dag ville hun ikke duppe mer, prøvde og testet flere ganger, men hun ville ikke. Jeg er veldig glad den tiden er over.

Slutta med dupp her i sommer her også, 2,5 år, merket legging dro seg ut og at hun hadde såå mye energi på ettermiddagen, var veldig egentlig veldig deilig å slippe dupp, ha hele dagen uten planlegging av dupp selvom duppetid var hellig :hilarious:

Slutta med dupp her i sommer her også, 2,5 år, merket legging dro seg ut og at hun hadde såå mye energi på ettermiddagen, var veldig egentlig veldig deilig å slippe dupp, ha hele dagen uten planlegging av dupp selvom duppetid var hellig :hilarious:
Enig. Endelig ferdig å avlyse avtaler fordi det krasjet med duppen :hilarious:

Har ei datter født januar 21, hun er snart 3, sover 45/60 min i barnehagen ennå:) og hun sover fra 1900/1930 til ca 07/08. Sovner med en gang på kvelden ;) så hun trenger luren sin ennå ❤️❤️

Har også ei datter født Jan 21, hun sover fortsatt på dagen. 2-3 timer på dagen hjemme i helgene og 1-2 timer i barnehagen (sover bedre i seng enn i vogn). Sover fra 19-07 på natt i tillegg. Merker godt hvis hun ikke har sovet på dagen, er så grinete på ettermiddagen da.

Nå har det gått en liten stund siden jeg postet her; men jentungen sover ca 40/45min på dagen, både hjemme og i barnehagen, og ting har gått litt mer tilbake til det normale. Virker som at vi bare var inne i en vanskelig periode som varte og rakk. Enn så lenge virker det som at hun trenger luren sin enda. Hun merker nok også ubevisst til at vi går mot mørketid, så hun har vært enkel å legge de siste to ukene. :)

Back
Topp