Slutte med dagsoving?

*lykkeligst*

Forumet er livet
Når gjorde deres små det? Storesøster sov masse på dagen - lenge.
Men nå kjenner jeg at lillesøster gjør meg gal. Jeg kan bruke 2-3 timer på å få henne til å sove på dagen, og da sover hun bare en liten time etterpå
Men hun er jo så helsikes trøtt også...

Jeg skal også glatt inrømme at humøret mitt synker i takt med hennes manglende søvn.

Vi sluttet med dagsoving når han var 2,5 år. Vi har stort sett alltid styrt litt med å få lagt han på dagtid, men når kveldsleggingen tok opp mot to timer  tenkte vi det var på tide å vurdere dagsovingen. Det var som å skrue på en bryter. Han sovnet på minuttet omtrent. Vi hadde da prøvd å kutte ned til en time. Det hjalp en stund, men ikke nok.

Hender han får sove litt på dagen (1 t) om han har vært oppe gruelig tidlig, og det går stort sett greit. Og noen ettermiddager er han utrolig trøtt og grinete, men da må vi bare gå ut eller finne på noe.

Mi eldste er 2 år og 4 mnd, sover fremdeles på dagtid. Gjerne 3 timer hvis hun får lov, men vi vekker henne oftest etter 1-2 timer ellers blir det mye tull med leggingen. Men ser for meg at hun kommer til å trenge søvn på dagtid leeeenge til. Synes det hørtes tidlig ut å kutte ut dagsøvn før halvannet år men så er jo barn veldig forskjellige og...

SLuttet litt etter at han ble 2,5 år. 
Da gikk det til 21-21.30 før han sovnet på kvelden, så da kuttet vi dagduppen og han sloknet som bare det kl 19!

Når du bruker 2-3 timer for og få henne til  og sove så kan hun være oppe de timene så legger du henne kanskje det går ;)

Vi skal prøve å venne henne av med det i løpet av ferien. Vi prøvde en periode i bhg, men det funka ikke. Hun slokna når vi henta og vi klarte ikke å få vekket henne igjen før det hadde gått et par timer (og da var klokka 17 - 18). Nå sover hun max en time i bhg og legger seg rundt 20.00. Skulle selvsagt ønske meg at hun la seg før, men sånn er det bare nå.

Me brukar og veldig mykje tid for å få mini til å sova på dagen. No har me sagt i barnehagen at han maks skal sova ein time, og ofte sover han ikkje i det heile tatt.
Eg ville prøvd å berre ta ho opp igjen viss det ser ut til at ho ikkje sovnar, og evt prøva igjen etter ei stund.
Og så må eg berre sei at eg skjønnar deg veldig godt. Har alltid styra med å få mini til å sova, og det går veldig ut over humøret gitt!!

Min er 2 år og 10 mnd, sover 1 time på dagen! Prøvde å slutte for noen uker siden men det gikk ikke! Legger han aldri lenger, men han sovner i stoler, på sofaen, på gulvet og det er umulig å vekke han! Legger seg klokken 18.30 og sover til 7.
Har du prøvd å gi henne kosen (om hun bruker det) og la henne se på tv? Sovner hum ikke da?

Vi begynte med å kutte dagsoving hjemme da lillegutt var litt over 2 år. Men han sov fortsatt dupp i bhg fordi aktivitetsnivået der er høyere enn hjemme.

Først nå nettopp kuttet vi dagsoving i bhg også. Dette pga. at han er umulig å legge om kveldene. Synes det går litt bedre nå når han ikke sover på dagtid. 

Er vi ute og kjører bil og han sovner, er leggingen på kveldstid ødelagt...

Hun var vel litt over 2år. Da var det umulig å få henne til å sove på kveldene.. Noen slitsomme ettermiddager ble det og noen dager hun fikk sove på dagtid men stortsett ikke.  

Gutt2009/Jente2012 skrev:
Min er 2 år og 10 mnd, sover 1 time på dagen! Prøvde å slutte for noen uker siden men det gikk ikke! Legger han aldri lenger, men han sovner i stoler, på sofaen, på gulvet og det er umulig å vekke han! Legger seg klokken 18.30 og sover til 7.
Har du prøvd å gi henne kosen (om hun bruker det) og la henne se på tv? Sovner hum ikke da?

Hun elsker kaninen sin og smokken, men tv aner hun ikke hva er  Og så nekter hun å sove om hun ser meg (eller noen andre forsåvidt).
Det blir trivelig når hun skal i bhg. i august dersom hun ikke klarer å sovne bedre snart tror jeg  Men kanskje det går bedre der enn her hjemme...

Hun sluttet å sove på dagtid da hun var 2 år og 8 mnd :) ikke problemer med leggingen på kvelden , men da tok hun av selen, klatret ut av vogna og sa at hun var ferdig med å sove :)

Her har soving på dagtid alltid foregått på barnets premisser (både når på dagen og hvor lenge, og både lengde og tidspunkt kunne variere veldig fra dag til dag. Noen dager nesten 3 timer, andre dager 30-40 minutter). Er ikke sikkert dette fungerer for alle, men her var det ikke noe problem. Dette ble endret ved barnehagestart (17 måneder) da barnehagen innførte faste soverutiner. Nå (2 år og 2 måneder) har vi kuttet ned til 1 times soving på dagen (sov gjerne 2,5-3 timer ibrnehagen). Men hvor sover ditt barn på dagtid? Vogn? Seng? Stua? Ute? Inne? Noen steder hun sovner lettere enn andre?

Amorosa skrev:
Her har soving på dagtid alltid foregått på barnets premisser (både når på dagen og hvor lenge, og både lengde og tidspunkt kunne variere veldig fra dag til dag. Noen dager nesten 3 timer, andre dager 30-40 minutter). Er ikke sikkert dette fungerer for alle, men her var det ikke noe problem. Dette ble endret ved barnehagestart (17 måneder) da barnehagen innførte faste soverutiner. Nå (2 år og 2 måneder) har vi kuttet ned til 1 times soving på dagen (sov gjerne 2,5-3 timer ibrnehagen). Men hvor sover ditt barn på dagtid? Vogn? Seng? Stua? Ute? Inne? Noen steder hun sovner lettere enn andre?

Hun har pleid å sove inne på eget rom, men har prøvd å få henne til å sove i vogna i det siste, for det er kjekt til bhg.start.
Nå vil hun ikke sove hverken ute eller inne da. Er litt småfrustrert kan man si... For hun er jo stupe trøtt, og da blir nattesøvna ødelagt også (hun sover altså på ingen måte bedre etter en hel dag uten søvn).

Vi hadde også en slik periode når jenta vår var på alder med di. Vurderte å kutte ut duppen. Her gikk det seg til av seg selv. Nå sover hun 2- 2 1/2 time på dagtid uten tull.

Back
Topp