Slutte med bleie på natt

Sommerfryd

Forelsket i forumet
September To Remember
Hei! Har et barn på 4,5 år som sluttet med bleie på dagtid da h*n var 3 år. H*n har likevel måttet bruke bleie på natt og har frem til nå nylig hatt masse urin i bleia hver morgen - med andre ord ikke klar for å slutte. Nå nylig har h*n plutselig hatt en hel uke hvor bleia er tørr på morgenen, for så å ha flere dager med full bleie igjen, og slik går dagene. Av og på, av og på.

Er dette starten på slutten? Hvordan er erfaringene deres? Er det av og på for å så bli mindre og mindre? Hva er deres beste tips i denne fasen?

Takk :)
 
Hos oss var det også av og på, på slutten. Jeg bestemte meg for å ha dobesøk som en del av kveldsrutinene, pluss at jeg sjekket om hun måtte på do før jeg selv gikk å la meg. Etter noen dager med dette, måtte jeg bare tørre å prøve uten bleie på natt. Tok i bruk tisselaken og ekstra beskyttelse og sørger for å ha nok skift.

Hun våknet faktisk av at hun måtte tisse, men rakk ikke å gå helt til do (dette fortsatte en periode). Hun tisset i senga én gang etter vi slutta med nattbleier - kunne vært mye værre :)

Jeg kunne bli fortvilet av å vaske opp(midt på natten over en grei periode) , men det var selvfølgelig ikke noe jeg viste henne. Det skulle føles trygt å legge seg uten bleie! Kjenner de på skam eller at de føler at de gjør noe galt, vil usikkerheten komme i veien og da blir gjerne veien til suksess mye lenger:confused:

Skal prøve det samme med andre barnet vårt nå - blir spennende å se hvordan hun takler det. Dette er nok meget individuelt:joyful:

Jeg tenker at du bare må prøve deg fram og tørre å «ta sjanser» så du får kartlagt hvor barnet ligger an - for det er jo umulig å si før man har prøvd:confused005

Lykke til!:D
 
Legg dobbelt opp med laken i senga (tisselaken, laken, tisselaken og laken) så kan du bare rive av det øverste laget om det skjer uhell i løpet av en natt. Å ta de på do igjen når dere legger dere kan være lurt i en overgang
 
  • Liker
Reactions: HCS
Hos oss var det også av og på, på slutten. Jeg bestemte meg for å ha dobesøk som en del av kveldsrutinene, pluss at jeg sjekket om hun måtte på do før jeg selv gikk å la meg. Etter noen dager med dette, måtte jeg bare tørre å prøve uten bleie på natt. Tok i bruk tisselaken og ekstra beskyttelse og sørger for å ha nok skift.

Hun våknet faktisk av at hun måtte tisse, men rakk ikke å gå helt til do (dette fortsatte en periode). Hun tisset i senga én gang etter vi slutta med nattbleier - kunne vært mye værre :)

Jeg kunne bli fortvilet av å vaske opp(midt på natten over en grei periode) , men det var selvfølgelig ikke noe jeg viste henne. Det skulle føles trygt å legge seg uten bleie! Kjenner de på skam eller at de føler at de gjør noe galt, vil usikkerheten komme i veien og da blir gjerne veien til suksess mye lenger:confused:

Skal prøve det samme med andre barnet vårt nå - blir spennende å se hvordan hun takler det. Dette er nok meget individuelt:joyful:

Jeg tenker at du bare må prøve deg fram og tørre å «ta sjanser» så du får kartlagt hvor barnet ligger an - for det er jo umulig å si før man har prøvd:confused005

Lykke til!:D
Takk for svar og gode tips! Hvor lang tid synes du det gikk fra det så smått begynte til bleia var historie?
Ja, viktig å fokusere på det som er bra! :D
 
Legg dobbelt opp med laken i senga (tisselaken, laken, tisselaken og laken) så kan du bare rive av det øverste laget om det skjer uhell i løpet av en natt. Å ta de på do igjen når dere legger dere kan være lurt i en overgang
Lurt, takk for tips! :D
 
Takk for svar og gode tips! Hvor lang tid synes du det gikk fra det så smått begynte til bleia var historie?
Ja, viktig å fokusere på det som er bra! :D
Jeg husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tok, men si 2 uker da? Hun var jo tydeligvis veldig klar for den utfordringen også, så spent på om det går like raskt med nr 2 :hilarious:
 
Vi tok nattbleien selv om den 95% av gangene var full på morningen, aldri hatt et eneste uhell
 
Hei! Har et barn på 4,5 år som sluttet med bleie på dagtid da h*n var 3 år. H*n har likevel måttet bruke bleie på natt og har frem til nå nylig hatt masse urin i bleia hver morgen - med andre ord ikke klar for å slutte. Nå nylig har h*n plutselig hatt en hel uke hvor bleia er tørr på morgenen, for så å ha flere dager med full bleie igjen, og slik går dagene. Av og på, av og på.

Er dette starten på slutten? Hvordan er erfaringene deres? Er det av og på for å så bli mindre og mindre? Hva er deres beste tips i denne fasen?

Takk :)
Min erfaring: Barn kan lære seg å gå på do på dagtid, men de kan ikke gjøre det hvis de sover tungt... så det er helt normalt at det tar tid med nattebleie. Da er det bare å unngå vann siste time før leggetid, tisse rett før de legger seg, og smøre seg med tålmodighet. Kroppen produserer mindre urin mens man sover - men hos noen barn tar det lengre tid.

Førstemann sluttet med bleie på dagtid FØR han fylte 2 år, men måtte bruke nattebleie til at han var nesten 4. Han sov 13-14 timer om natten og sov veldig dypt, så han våknet alltid etter å ha tisset på seg... merket ikke at han måtte på do. Da var vi av og på med bleie om natten til at en dag, plutselig, begynte han å våkne på morningen med tørr bleie.

Jeg tok det opp hos helsesøster, og hun sa at det ikke var unormalt med nattbleie innen de fyller 6 år. Etter at de fyller 6 år må man undersøke mulige medisinske årsaker.
 
Hei! Har et barn på 4,5 år som sluttet med bleie på dagtid da h*n var 3 år. H*n har likevel måttet bruke bleie på natt og har frem til nå nylig hatt masse urin i bleia hver morgen - med andre ord ikke klar for å slutte. Nå nylig har h*n plutselig hatt en hel uke hvor bleia er tørr på morgenen, for så å ha flere dager med full bleie igjen, og slik går dagene. Av og på, av og på.

Er dette starten på slutten? Hvordan er erfaringene deres? Er det av og på for å så bli mindre og mindre? Hva er deres beste tips i denne fasen?

Takk :)
Vi bare tok av bleia når de var to år og gikk all in hele døgnet uten bleie. Dattera vår tissa i senga hver natt i noen uker, men aldri siden. Det er nå halvannet år siden. Sønnen vår bestemte seg for å slutte med bleie selv ved to år. Han tissa i senga første natt uten bleia, men aldri igjen.

Begge ungene hadde stappfulle tissebleier hver morgen før slutt. De kan læres til alt.

Vi støttet oss på pedagogikken i «Bleieslutt på 3 dager» og «Eine slutter med bleie»- boka som hører til. Lånte begge på biblioteket.
 
Back
Topp