Slutte med bleie - 2 år

Sillynelly

Betatt av forumet
Jeg er tipset om å starte med pottetrening på vår gutt på 1,5 år, og det skal vi.

Men jeg lurer på om det er noen som har lyktes med tidlig bleieslutt med sine gutter her. "Folkemunne" skal ha det til at gutter er seinere enn jenter på dette, men jeg har til gode å se forskning som bekrefter det. Og før itudrn ble vel barn jevnt over bleiefri tidligere enn det som er vanlig i dag.

Alle barn er selvsagt forskjellige, men det hadde vært interessant å høre om noen har "gladhistorier" om små gutter som ble bleiefri innen 3 år.
 
Sønnen min slutta med bleie på dagtid da han var 18 mnd ;) det er vi foreldre som i stor grad gjør barna våre klare for bleieslutt er min påstand. Jo lenger man venter etter 2,5 år, jo vanskeligere kan det bli fordi de blir mer bestemte, men ingen fasit her heller. Du kan bare starte pottetrening nå også. Mine har blitt holdt over do ved bleieskift og satt på potte når de har vært sterke nok i overkroppen til det fra de har vært 2 uker gamle :)
Minste er nå 13 mnd og vi har vel kanskje hatt 10 bæsjebleier siden hun var 6 mnd, og da noen av dem fordi hun var syk med diaré, men stort sett bæsjer hun bare i potte. Ca 50% av alt tiss går i potta nå også.

Hvis du vil lese en god bok om pottetrening så anbefaler jeg en som heter Oh Crap! Potty training
Jeg (sammen med foreldrene) brukte den metoden på tantebarnet mitt da han var 2,5 år. Han gikk fra å nekte å sitte på potte til bleiefri på èn uke ;) :D selvfølgelig litt uhell de første ukene etterpå, men det er jo ikke noe uvanlig uansett. Og utenom at jeg har gitt pottetilbud til barna mine fra nyfødt, har jeg ellers brukt samme tilnærming når vi tok bort bleie på sønnen min. Gikk fra litt tiss i bleie daglig til å ta bleia HELT av. Ga det 4 dager helt uten bleie (planla å være mest hjemme disse dagene) og de første dagene var det litt uhell, men etter den 4. dagen kun sporadiske uhell.

https://www.adlibris.com/no/bok/oh-...MoxX0B6wxCvEMSqfW7bhuUEfubi4ppxRoCp04QAvD_BwE

Og ellers har jeg skrevet masse lange svar med erfaringer og tanker rundt pottetrening i tråder i det underforumet her, så kan sjekke gamle tråder om pottetrening om du vil :)
 
Eldste satt på potta fra seks mnd alder, men sluttet ikke før han var 2,5 år. Har kun hatt ett eller to uhell på dagtid (han er 6 nå). Slet lenge med å slutte om natta, da. Yngste var nesten tre da han sluttet, kanskje 2 mnd før han fylte tre år, tror jeg. Han har hatt mange uhell. Satt på potte fra 7-8 mnd, men ikke mye som eldste. Vet ikke om det har noe å si. Han har sjeldnere uhell hjemme, men hatt masse i barnehagen.
 
Tror ikke man skal legge så mye i det at gutter er så mye treigere enn jenter. Min erfaring er at det avhenger av hvor barnet er i sin utvikling, og ikke kjønn. Min sønn slutta med bleie da han var to år. Vi merket at han kjente når han måtte tisse og bæsje og at han var i stand til å holde seg. Han sa ifra "Nå tisser jeg!" eller "Nå er det vondt i rompa!". Så da tok vi bare av bleia og spurte om han ville gå på do heller. Det ville han IKKE i starten, men vi lot han få kjenne på det å tisse seg ut og tok han med på do når vi skulle på do. Og etter to dager var han helt tørr og både tisset og bæsjet på do. Har kun hatt 1 uhell siden (han er nå 2,5) og han har også nylig sluttet med nattbleie. Han våkner om han må på do om natta og går og legger seg etter å ha tisset på do. Sier selv at han syns det er ekkelt å tisse i bleien. Så om sønnen din viser tegn til å være klar er det bare p prøve!
 
Sønnen min slutta med bleie på dagtid da han var 18 mnd ;) det er vi foreldre som i stor grad gjør barna våre klare for bleieslutt er min påstand. Jo lenger man venter etter 2,5 år, jo vanskeligere kan det bli fordi de blir mer bestemte, men ingen fasit her heller. Du kan bare starte pottetrening nå også. Mine har blitt holdt over do ved bleieskift og satt på potte når de har vært sterke nok i overkroppen til det fra de har vært 2 uker gamle :)
Minste er nå 13 mnd og vi har vel kanskje hatt 10 bæsjebleier siden hun var 6 mnd, og da noen av dem fordi hun var syk med diaré, men stort sett bæsjer hun bare i potte. Ca 50% av alt tiss går i potta nå også.

Hvis du vil lese en god bok om pottetrening så anbefaler jeg en som heter Oh Crap! Potty training
Jeg (sammen med foreldrene) brukte den metoden på tantebarnet mitt da han var 2,5 år. Han gikk fra å nekte å sitte på potte til bleiefri på èn uke ;) :D selvfølgelig litt uhell de første ukene etterpå, men det er jo ikke noe uvanlig uansett. Og utenom at jeg har gitt pottetilbud til barna mine fra nyfødt, har jeg ellers brukt samme tilnærming når vi tok bort bleie på sønnen min. Gikk fra litt tiss i bleie daglig til å ta bleia HELT av. Ga det 4 dager helt uten bleie (planla å være mest hjemme disse dagene) og de første dagene var det litt uhell, men etter den 4. dagen kun sporadiske uhell.

https://www.adlibris.com/no/bok/oh-...MoxX0B6wxCvEMSqfW7bhuUEfubi4ppxRoCp04QAvD_BwE

Og ellers har jeg skrevet masse lange svar med erfaringer og tanker rundt pottetrening i tråder i det underforumet her, så kan sjekke gamle tråder om pottetrening om du vil :)
Tusen takk for fyldig svar og litteraturtips! Det var det svaret jeg håpet på ;-).

Han snakker fremdeles nesten ikke, men forstår det meste. Jeg har tenkt at det er en fordel at han kan snakke litt, men ut fra det du skriver så var dine for små til å ha særlig språk da du begynte?
 
Tusen takk for fyldig svar og litteraturtips! Det var det svaret jeg håpet på ;-).

Han snakker fremdeles nesten ikke, men forstår det meste. Jeg har tenkt at det er en fordel at han kan snakke litt, men ut fra det du skriver så var dine for små til å ha særlig språk da du begynte?

Ja, begynte babypotting et par uker etter fødsel med begge, så de kunne ikke snakke da. Den eldste slutta med bleie utenom soving ved 18 mnd og han snakka ikke noe særlig mer enn 5-10 ord da så det trenger ikke ha så mye å si :)
Språket løsna med sønnen min nærmere 2 år, men han begynte ikke å si ifra selv om at han måtte på do før rundt 2,5 år. Og fremdeles minner jeg han på å gå på do før vi skal dra ut av huset og slik, selv om han aldri har noen uhell lenger. :) Så pottetrening kan starte når som helst, og kanskje må de vende seg litt til det i begynnelsen også.
 
Sønnen min slutta med bleie på dagtid da han var 18 mnd ;) det er vi foreldre som i stor grad gjør barna våre klare for bleieslutt er min påstand. Jo lenger man venter etter 2,5 år, jo vanskeligere kan det bli fordi de blir mer bestemte, men ingen fasit her heller. Du kan bare starte pottetrening nå også. Mine har blitt holdt over do ved bleieskift og satt på potte når de har vært sterke nok i overkroppen til det fra de har vært 2 uker gamle :)
Minste er nå 13 mnd og vi har vel kanskje hatt 10 bæsjebleier siden hun var 6 mnd, og da noen av dem fordi hun var syk med diaré, men stort sett bæsjer hun bare i potte. Ca 50% av alt tiss går i potta nå også.

Hvis du vil lese en god bok om pottetrening så anbefaler jeg en som heter Oh Crap! Potty training
Jeg (sammen med foreldrene) brukte den metoden på tantebarnet mitt da han var 2,5 år. Han gikk fra å nekte å sitte på potte til bleiefri på èn uke ;) :D selvfølgelig litt uhell de første ukene etterpå, men det er jo ikke noe uvanlig uansett. Og utenom at jeg har gitt pottetilbud til barna mine fra nyfødt, har jeg ellers brukt samme tilnærming når vi tok bort bleie på sønnen min. Gikk fra litt tiss i bleie daglig til å ta bleia HELT av. Ga det 4 dager helt uten bleie (planla å være mest hjemme disse dagene) og de første dagene var det litt uhell, men etter den 4. dagen kun sporadiske uhell.

https://www.adlibris.com/no/bok/oh-...MoxX0B6wxCvEMSqfW7bhuUEfubi4ppxRoCp04QAvD_BwE

Og ellers har jeg skrevet masse lange svar med erfaringer og tanker rundt pottetrening i tråder i det underforumet her, så kan sjekke gamle tråder om pottetrening om du vil :)

2 uker??? o_O Hvordan foregår det? Nysgjerrig :knegg:
 
2 uker??? o_O Hvordan foregår det? Nysgjerrig :knegg:

Ja, hva f*** er dette for noe tenke jeg også første gang jeg hørte om det :hilarious:

Holder babyen sånn man holder barn/jenter om de skal tisse ute i skogen. Holder over vask eller toalett ved hvert bleieskift eller ved uro. På nyfødt får jeg da som regel ut mye bæsj, så i stedet for 4 bleier med bittelitt så får hun ut alt på èn gang :) Viktigste for meg er at dette er noe som hjelper oss, men ikke stress. Jeg løper ikke frem og tilbake til badet hele tiden liksom for at ikke noe som havne i bleie, men det blir en del av skifterutinene. Og et veldig godt grunnlag for å slippe de fleste bæsjebleier etter 4-6 mnd og man slipper å innføre potte/vende smårollingen til dotrening.
Nå er hun 13 mnd da så sitter på potte. Ved legging i dag kunne jeg ikke få henne til å sove, hun vred på seg og sa «tsss» som vi har brukt som tegn på do (sammen med håndtegn). Spurte om hun måtte på do og da ble hun helt gira for å vise ja. Satt henne på potta og hun bæsja ;) tiss er som regel mer random om skjer i bleie eller potte da siden det er mer hyppig.

Kan lese mer om det her og se bilde av hvordan man holder.

https://blibleiefri.no/hva-er-babypotting/
 
Vi begynte med potte når han var 8/9mnd, fra han var 14/15mnd tissa han alltid i potta på morgenen, innen han var 2 var han tørr på dagtid og slutta helt, både dag og natt når han var 2,5 år.
Vi gjorde ikke noe spesielt eller noe mer ut av det egentlig. Satt han der og kom det noe, så klappa vi for det og kom det ikke, neivel. Han skjønte det uansett ganske fort. Han var tidlig ute med språk da, så vi kunne fint forklare han det når han var 2 og han kunne spørre litt rundt det.
 
Jeg er tipset om å starte med pottetrening på vår gutt på 1,5 år, og det skal vi.

Men jeg lurer på om det er noen som har lyktes med tidlig bleieslutt med sine gutter her. "Folkemunne" skal ha det til at gutter er seinere enn jenter på dette, men jeg har til gode å se forskning som bekrefter det. Og før itudrn ble vel barn jevnt over bleiefri tidligere enn det som er vanlig i dag.

Alle barn er selvsagt forskjellige, men det hadde vært interessant å høre om noen har "gladhistorier" om små gutter som ble bleiefri innen 3 år.
Stesønnen min ble bleiefri sommeren når han var 2,5år. Han er født på senhøst
 
Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage hvor vi jobber aktivit med beleislutt hele året. Jeg vil ikke si at gutter er tregere enn jenter. Det er veldig individuelt hvordan barna tar dette. Og generelt vil jeg si at barna er klare lenge før foreldrene:hilarious:
 
2 uker??? o_O Hvordan foregår det? Nysgjerrig :knegg:
Søk opp Eliminasjonskommunikasjon (EK).

Det handler om at babyer innstinkttivt ikke vil tisse/bæsje seg ut. Du har kanskje selv opplevd at babyen tisser eller bæsjer når bleia er tatt av? Å være naken nednetil er babyens signal til at "nå er det greit å gjøre fra seg". Så babyer som får muligheten til å tisse/bæsje uten klær vil ofte gjøre det. Babyen vil også si ifra at den må tisse/bæsje, f.eks med å være urolig eller andre tegn som kan variere mer fra baby til baby. Om man følger aktivit med på babyen i starten kan man lære seg disse tegnene. Men mange velger en lightversjon av EK hvor man holder babyen over do/vasken på rutine.

Fordi de fleste av oss i den vestilige delen av verden i dag ikke vet om disse innstinktene babyen er født med, og dermed bare tar på en bleie og tenker at dette har babyen null kontroll på, så vil babyen etterhvert miste evnen til å gi beskjed om at hen må tisse/bæsje.
 
Min sluttet dag og natt da han var 2,5 år, kom selv å sa han var ferdig med bleie og vr tørr etter den dagen. aldri uhell.
 
Jeg er tipset om å starte med pottetrening på vår gutt på 1,5 år, og det skal vi.

Men jeg lurer på om det er noen som har lyktes med tidlig bleieslutt med sine gutter her. "Folkemunne" skal ha det til at gutter er seinere enn jenter på dette, men jeg har til gode å se forskning som bekrefter det. Og før itudrn ble vel barn jevnt over bleiefri tidligere enn det som er vanlig i dag.

Alle barn er selvsagt forskjellige, men det hadde vært interessant å høre om noen har "gladhistorier" om små gutter som ble bleiefri innen 3 år.
Med min gutt nr 1 startet jeg «aldri» med øving uten bleie. Jeg hadde hørt at man selv merker når barna er klare for det… :wideyed:
Så han begynte såvidt å si ifra når han bæsja/tissa den sommeren han fylte 3år. Han var ikke bleiefri før våren før han fylte 4år.

Min gutt nr 2 startet jeg med pottetrening da han fikk potte til jul. (Da var han 1år og 8mnd.)
Han var bleiefri på 2års kontrollen i April :)

Min gutt nr 3 var også bleiefri tidlig.
(Han fylte 2år i mars, og var bleiefri da bhg startet igjen etter sommerferien ;)
Han slet forøvrig med at han tisset på seg om natten, og måtte til slutt få resept på minirin for å få bukt med det..

Min datter som blir 2år i mai, har sluttet med bleie hjemme.. Hun bruker det fortsatt i bhg og på bilturer..

Jeg har fire gutter og ei jente, så min erfaring er omtrent kun med gutter :rolleyes:
Men de er absolutt mulig å få bleiefri tidlig :)
Lykke til :)
 
Lisjmora vår er 2 år, og tenkte starte med pottetrening til sommeren neste år, noen mnd før hun fyller 3 år. Må rett og slett se dem ann, noen er mer klar for bleieslutt enn andre. Mi sier hun har bæ i bleia, men sier ikke fra før hun ''bæet'' så hos oss er hun ikke helt klar enda.

Edit: Mulig starter snart da mannen mener hun sier ifra før, jeg har ikke merket det men:hilarious:
 
Last edited:
Sønnen min sluttet med bleie dag og natt når han var 2,5. Har hatt 1 uhell på natten etter det, men da var han syk. Kunne sikkert ha sluttet før, men vi valgte å vente til sommeren fordi det var enklere for oss. :)
 
Lisjmora vår er 2 år, og tenkte starte med pottetrening til sommeren neste år, noen mnd før hun fyller 3 år. Må rett og slett se dem ann, noen er mer klar for bleieslutt enn andre. Mi sier hun har bæ i bleia, men sier ikke fra før hun ''bæet'' så hos oss er hun ikke helt klar enda.

Edit: Mulig starter snart da mannen mener hun sier ifra før, jeg har ikke merket det men:hilarious:
Trenger ikke nødvendigvis å gi beskjed før de bæsjer/tisser for å være "klar" for bleieslutt :) Mi gjorde ikke det og ble ganske fort bleiefri (ikke natt da). Var vel 2 år og 3 mnd. når vi startet og kunne sikkert startet tidligere. Så fullt mulig å prøve før om hun har god forståelse:)
 
Trenger ikke nødvendigvis å gi beskjed før de bæsjer/tisser for å være "klar" for bleieslutt :) Mi gjorde ikke det og ble ganske fort bleiefri (ikke natt da). Var vel 2 år og 3 mnd. når vi startet og kunne sikkert startet tidligere. Så fullt mulig å prøve før om hun har god forståelse:)

Kan starte så tidlig man vil (orker) egentlig.
Både ettåringen og hun som nå er 5, fikk begynne å sitte på doring fra de var halvåret. (Litt fordi eldste hadde en ekstrem do-angst, og ble ikke tørr før hun var fire). Hun som er 5, var bleiefri på dagtid da hun var 2 år (og noen mnd). Sluttet med bleie på natt tett før 3 år.

Men jeg har ikke prøvd å pottetrene gutter. Nevøen min har hatt noe av det samme regimet med tidlig dotrening, og har enda litt trøbbel. (4år).
 
Kan starte så tidlig man vil (orker) egentlig.
Både ettåringen og hun som nå er 5, fikk begynne å sitte på doring fra de var halvåret. (Litt fordi eldste hadde en ekstrem do-angst, og ble ikke tørr før hun var fire). Hun som er 5, var bleiefri på dagtid da hun var 2 år (og noen mnd). Sluttet med bleie på natt tett før 3 år.

Men jeg har ikke prøvd å pottetrene gutter. Nevøen min har hatt noe av det samme regimet med tidlig dotrening, og har enda litt trøbbel. (4år).

Bare skyter inn at jeg ikke er sikker på om kjønn eeeeegentlig har så mye å si. Gutten min var bleiefri fra 18 mnd (riktignok bleie i utetid og soving i bhg, ikke hjemme. Og med flere ukentlige uhell de første 3-4 mnd). Han har stålblære og kunne tidlig holde seg lenge. Vesla på 20 mnd er småtisser og ikke bleiefri enda, litt pga barnehage og at de ikke helt klarer å følge opp henne der. Vi gjør et nytt forsøk med henne i juleferien. Burde helst ha 1,5-2 uker uten bleie for å få skikkelig progresjon er min erfaring.
Likt forløp med babypotting på begge, og begge har heldigvis stort sett bare bæsjet i potte/do/vask fra 3-4 mnd. Så vi har sjeldent bæsjebleier. Minst bæsjer feks aldri i bhg, hun tar det hjemme på doen :hilarious:
 
Bare skyter inn at jeg ikke er sikker på om kjønn eeeeegentlig har så mye å si. Gutten min var bleiefri fra 18 mnd (riktignok bleie i utetid og soving i bhg, ikke hjemme. Og med flere ukentlige uhell de første 3-4 mnd). Han har stålblære og kunne tidlig holde seg lenge. Vesla på 20 mnd er småtisser og ikke bleiefri enda, litt pga barnehage og at de ikke helt klarer å følge opp henne der. Vi gjør et nytt forsøk med henne i juleferien. Burde helst ha 1,5-2 uker uten bleie for å få skikkelig progresjon er min erfaring.
Likt forløp med babypotting på begge, og begge har heldigvis stort sett bare bæsjet i potte/do/vask fra 3-4 mnd. Så vi har sjeldent bæsjebleier. Minst bæsjer feks aldri i bhg, hun tar det hjemme på doen :hilarious:

Nei, det kan hende! Jeg har som sagt ikke hatt noe gutter, så der vet jeg ikke.. :p
 
Back
Topp