Slutte å pumpe?

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Ok, nå trenger jeg at dere er brutalt ærlige.

Sønnen min er 11 måneder og jeg har nå pumpet og gitt på flaske på dagtid siden han var 7 måneder fordi han tullet sånn med puppen. Da hadde han gjort det lenge.

Nå er jeg så møkka lei. Pumper 1-2 ganger per dag, men har såvidt tid til den ene. Mannen er borte i to uker i slengen og da er jeg hjemme alene med en straks fireåring og lillebror. Selv når han er hjemme er det stress, så her en dag i frustrasjon utbrøt jeg at så fort gutten er 1 år slutter jeg å pumpe. Da får han få kumelk på dag og så fortsetter jeg å amme kveld og morgen.

Likevel tenker jeg at jeg er egoistisk og at mm er mye bedre enn kumelk, så han burde få fortsatt det på dag. Jeg blir ikke enig med meg selv!
Hva tenker dere?

Jeg tenker at pumping ikke er noe pes hvis man har elektrisk pumpe og man gjør det mens man ser tv eller spiser el leser nyheter el. Hvertfall på kvelden etter barna er lagt.

Han vil ikke ha pupp nå igjen?

Jeg tenker at pumping ikke er noe pes hvis man har elektrisk pumpe og man gjør det mens man ser tv eller spiser el leser nyheter el. Hvertfall på kvelden etter barna er lagt.

Han vil ikke ha pupp nå igjen?

Jeg har kun hatt manuell pumpe til nå, og det sitter litt langt inne å skulle kjøpe elektrisk for bare noen få måneder, men kanskje jeg får skaffe meg det, da...
Jeg pumper på dagen for på kvelden er jo ikke melka like næringsrik.

Og jorden går jo ikke rundt hvis ikke jeg står på beina... :P Nå svartmaler jeg det litt, men iblant så føles det litt sånn. Og da blir pumping pes. Og så skal den rengjøres og kokes.

Han ligger maks 3 sekunder i ro om jeg prøver å amme på dag. På kvelden før han legger seg så koser han seg, og får i seg litt om morgenen når jeg vil slumre. ;)

Jeg tenker "at du orker"... Jeg har pumpet meg en god del til mini men uansett hvor mye spennende det er på tv så er det et pes. Selv om jeg bare har pumpet meg nå og da for at pappa'n skulle ha flaske så er det såpass pes at jeg akker meg litt hver gang.

Jeg tenker og at du er et utmerket eksempel på hvordan ammehysteriet i dag påvirker folk nettopp gjennom å gi oss dårlige samvittighet. Du har vært flink til å gi mm i 11 mnd. På et eller annet tidspkt må du gi deg, men det kommet samtidig alltid til å være bedre å pumpe litt til.... For meg høres det ut som du har fått mer enn nok og hvorfor du på død og liv skal fortsette skjønner jeg ikke.

Jeg tenker "at du orker"... Jeg har pumpet meg en god del til mini men uansett hvor mye spennende det er på tv så er det et pes. Selv om jeg bare har pumpet meg nå og da for at pappa'n skulle ha flaske så er det såpass pes at jeg akker meg litt hver gang.

Jeg tenker og at du er et utmerket eksempel på hvordan ammehysteriet i dag påvirker folk nettopp gjennom å gi oss dårlige samvittighet. Du har vært flink til å gi mm i 11 mnd. På et eller annet tidspkt må du gi deg, men det kommet samtidig alltid til å være bedre å pumpe litt til.... For meg høres det ut som du har fått mer enn nok og hvorfor du på død og liv skal fortsette skjønner jeg ikke.

Jeg vil kun det beste for mitt barn og mm er best uansett hvordan man vrir og vender på det. Det er derfor jeg får dårlig samvittighet. Jeg ser ikke noe hysteri. Jeg snakker ikke om å kutte ut amming og morsmelk helt, kun flasken på dagtid, men føler da på at han får "for lite mm" i løpet av et døgn. Mulig jeg tar feil, men så lenge har jeg ikke gitt morsmelk før så jeg har ingen erfaring.

Neida du kan fint pumpe kveldsmelk. Masse sunt fett!! :)

Jeg hadde manuell pumpe med eldste og nå har jeg elektrisk - en helt annen verden. Finnes billige på finn.no :) Og så kan du selge den der også.

Hvor lang tid bruker du på å pumpe?

Så finnes det slike for "handsfree" pumping :D:
ImageUploadedByBV Forum1456946890.151856.jpg

Flott at dere kan amme litt morgen og kveld da:) Her har hun etterhvert satt mer pris på ammekos med alderen faktisk.

Neida du kan fint pumpe kveldsmelk. Masse sunt fett!! :)

Jeg hadde manuell pumpe med eldste og nå har jeg elektrisk - en helt annen verden. Finnes billige på finn.no :) Og så kan du selge den der også.

Hvor lang tid bruker du på å pumpe?

Så finnes det slike for "handsfree" pumping :D:
Vis vedlegget 164443

Flott at dere kan amme litt morgen og kveld da:) Her har hun etterhvert satt mer pris på ammekos med alderen faktisk.

Får gå med nesten Pamela Anderson pupper på dagen og pumpe på kveld, da. :P x) Haha, puppene er jo så fulle rundt kl 13. :D
Sikkert ikke dumt å kjøpe brukt, mye billigere. ;)

Tusen år!! Neida, men noen ganger sliter jeg med å "treffe" slik at melka kommer lett og da tar det, tja, minst 20 minutt, kanskje enda lenger. Går det lett tar det 10-15 minutt eller noe. Ser sjeldent på klokka. ;)

Ja, jeg er så glad at jeg fortsatt ammer. :) Elsker det. :)

Tenkte kanskje bare pumpe en gang på dagen og en gang på kvelden så slapp du to ganger på dagen. Men hvis du ammer på kvelden så er det kanskje ikke så mye på kvelden når jeg tenker over det :p

Tenkte kanskje bare pumpe en gang på dagen og en gang på kvelden så slapp du to ganger på dagen. Men hvis du ammer på kvelden så er det kanskje ikke så mye på kvelden når jeg tenker over det :p

Jeg pumper for det meste bare én gang. En periode pumpet jeg to ganger slik at han fikk to flasker, men i det siste har det blitt med én flaske. Helsesøster sa det var mer enn nok med to. Han får jo mat ellers, så han blir jo ikke skikkelig sulten til neste måltid nesten. :P

Han våkner ofte på kveld, 2-4 ganger, avhenger litt, så er jo nesten ikke melk å pumpe. :P

Du kan låne/leie elektrisk brystpumpe!
Mange helsestasjoner har det, og ammehjelpen har ammehjelpere rundt omkring som også har det til utleie. :)

Kanskje kan du også få låne av noen som ikke bruker sin, bare for noen måneder? :)

Stopp!!! :)

Jeg vil kun det beste for mitt barn og mm er best uansett hvordan man vrir og vender på det. Det er derfor jeg får dårlig samvittighet. Jeg ser ikke noe hysteri. Jeg snakker ikke om å kutte ut amming og morsmelk helt, kun flasken på dagtid, men føler da på at han får "for lite mm" i løpet av et døgn. Mulig jeg tar feil, men så lenge har jeg ikke gitt morsmelk før så jeg har ingen erfaring.

Det er ikke ammepress eller hysteri når mor gjør det fordi hun mener det er best for hennes barn!
Jeg vet ikke om det er noen "anbefalt dose" her, det snakkes vel kun om delamming i seg selv.

Om gutten din ammer morgen og kveld vil jeg tippe han brått en dag vil ha på dag igjen også :) min holdt på sånn i mange mnd. både når han var baby og fra han var 9 mnd. til 1 år. Ammet mye på natt, kveld og morgen.

Du har sikkert en stimulisvake unge som min gutt eller en veldig aktiv en som ikke har tid til å ligge på puppen på dagtid ;) men da han rundet året var brått puppen spennende igjen på dagtid også, kanskje fordi han fant ut at han kunne amme og se på barnetv samtidig :D

Min gutt ammer enda. 25 mnd. nå. Og han er skikkelig puppegal ;) vi hadde mye "ammetrøbbel" det første året men fra han rundet året har det vært mest kos.

Jeg har gitt MME siden fødselen (delammet da) og sluttet helt å amme / pumpe etter 2 mnd. Gutten min fikk da kun MME (i tillegg til mer og mer fast føde fra 4-6 mnd) frem til han var ett år. Da kuttet vi ut MME og begynte med kumelk. Det liker han veldig godt, så bare å kjøre på :)

Det er ikke ammepress eller hysteri når mor gjør det fordi hun mener det er best for hennes barn!
Jeg vet ikke om det er noen "anbefalt dose" her, det snakkes vel kun om delamming i seg selv.
Så enig!

Barn mellom 6 og 12 mnd anbefales å drikke 300-500 ml melk i døgnet. Jo yngre, jo mer. Melk er en viktig del av kostholdet til barn.

Back
Topp