Slutte å gi julegaver til enkelte?

L

Lama1233

Guest
Til dere som har sluttet å gi julegaver til enkelte i familien? Hvordan har dere sagt o fra at de ikke får gave neste jul?

Vi gir til 10 personer mer enn vi selv ønsker. Ser de 2-3 ganger Max i året. Og bare 200kr per pers blir det 2000. Noe vi ikke gidder å bruke penger på med en liten i hjemmet.

Men hvordan skal vi fortelle at vi ikke kommer til å gi de fler julegaver?
 
Vi sa det rett ut, at vi ønsker og kutte ut julegaver til venner og bekjente å heller fokusere på familien/barna. Vi gir til barna av venner og bekjente da, da mange av dem kanskje ikke har så stor familie. I de fleste tilfellene så hadde motpartene samme ønske, men viste heller ikke hvordan de skulle ta det opp. Prøver heller og finne på noe sammen rundt juletider(og gjerne oftere)
 
Bare si det rett ut, mange forstår det :) da jeg og søsteren min ble enige om å kun kjøpe til ungene, så var det hun som tok det opp. Og hun spurte bare om det var greit at vi sluttet å kjøpe til hverandre :)
 
Men du har desverre de som ikke forstår det og. Jeg så mitt snitt til å kutte ut litt slekt som jeg ikke har så mye kontakt med, ville blitt ni gaver mindre for et stramt budsjett, men nei, vi måtte jo gi julegaver. Skal prøve igjen i år
 
Jeg gir kun til foreldrene mine, tantebarna, samboer og barna våre, så ingen å kutte ut. Men samboer kunne gjort noen endringer. Han er enig, men mangler ryggrad til å si ifra. Men hans penger uansett, så han får gjøre som han vil.
 
Men du har desverre de som ikke forstår det og. Jeg så mitt snitt til å kutte ut litt slekt som jeg ikke har så mye kontakt med, ville blitt ni gaver mindre for et stramt budsjett, men nei, vi måtte jo gi julegaver. Skal prøve igjen i år
Ja, det er sant. Jeg bare skjønner ikke at de ikke kan forstå, når man forteller at budsjettet er litt stramt :( det burde da være fullstendig innafor å kutte ut da :sorry:
 
Men du har desverre de som ikke forstår det og. Jeg så mitt snitt til å kutte ut litt slekt som jeg ikke har så mye kontakt med, ville blitt ni gaver mindre for et stramt budsjett, men nei, vi måtte jo gi julegaver. Skal prøve igjen i år
Det er jo bare å gi beskjed om at dere ikke kjøper til de. Kommer de med gaver likevel, så synd for de. De gir seg nok fort med det da;)
 
Sa ifra at vi ikke ønsket gave til oss voksne og ville kun kjøpe til barna, også er det bare å vente til de tar hintet og slutter å kjøpe gaver tilbake... synes om julen kun handler om å rushe etter gaver blir kosen borte...
 
Vi har en veninne som vi møter kanskje 2 ganger i året, å da nesten alltid tilfeldig. Hun har kjøpt gave i alle år til barna våre så vi har jo kjøpt tilbake men i år har jeg bestemt åt vi dropper det da hun alltid dukker opp selveste julaften for gaven, selv om vi tilbyr å komme dit flere ganger med dem før den tid.

Så da kommer jeg til å si det som det er at vi tar oss ikke råd til andre enn barna å nærmeste familie.
 
Bare å si det rett ut , vi har kuttet til de voksne på svigerfamilien sin side og så haar jeg kuttet noen venninner
 
Til dere som har sluttet å gi julegaver til enkelte i familien? Hvordan har dere sagt o fra at de ikke får gave neste jul?

Vi gir til 10 personer mer enn vi selv ønsker. Ser de 2-3 ganger Max i året. Og bare 200kr per pers blir det 2000. Noe vi ikke gidder å bruke penger på med en liten i hjemmet.

Men hvordan skal vi fortelle at vi ikke kommer til å gi de fler julegaver?
Hvorfor ikke 50 kr/stk? mye på salg nå
 
Det er jo bare å gi beskjed om at dere ikke kjøper til de. Kommer de med gaver likevel, så synd for de. De gir seg nok fort med det da;)

Det var akkurat det vi gjorde med et vennepar etter gjenntatte forsøk på å si nei. Når de kom med gave sa jeg at vi ikke hadde kjøpt noe til de og refererte til samtalen hvor jeg sa at vi kutter ut julegaver. De ble tatt litt på senga, men det fungerte. Vi er forøvrig fortsatt gode venner.
 
Kan jo si noe sånt som; fra. Neste år vil vi kun gi til barna etc. Fordi det blir så mye gaver og penger at dere må sette ei grense. Folk skjønner det. Kanskje de til og med blir lettet og tenker det samme selv?
 
Jeg forslo for svigerinnen min at vi droppet gaver i år.. vi har lite til ingenting med de å gjøre (det er ikke noe galt, er bare veldig forskjellige) Jeg så det som det er at vi kjenner ikke barna deres egentlig - de kjenner ikke våre. Ho var helt enig i at vi dropper det.. ble ikke savnet på julaften :)
 
Back
Topp