Slutte å amme

supermom

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
Skal slutte å amme babyen min som er 8 uker nå når han er 12uker pgr av sykdom å jeg må begynne på livsviktig medisin.

Min svigersøster har kommet med mye stikk mot meg pgr av att jeg skal slutte å amme.Hun vet hvorfor jeg skal slutte å jeg har ikke noe valg. Men hun bare fortsetter.
Siste hun sa var att baby blir deprimert når jeg slutter å amme.

Hun får meg til å føle meg skikkelig dårlig å jeg blir lei meg

..Noen som har hørt att baby blir deprimert?
Skal fremdeles kose baby like mye å sover mye på meg, har mye nærhet løpet av en dag.
 
Skal slutte å amme babyen min som er 8 uker nå når han er 12uker pgr av sykdom å jeg må begynne på livsviktig medisin.

Min svigersøster har kommet med mye stikk mot meg pgr av att jeg skal slutte å amme.Hun vet hvorfor jeg skal slutte å jeg har ikke noe valg. Men hun bare fortsetter.
Siste hun sa var att baby blir deprimert når jeg slutter å amme.

Hun får meg til å føle meg skikkelig dårlig å jeg blir lei meg

..Noen som har hørt att baby blir deprimert?
Skal fremdeles kose baby like mye å sover mye på meg, har mye nærhet løpet av en dag.

Babyen blir nok ikke deprimert, kan hende den blir frustrert dersom den ikke tar flaske sånn i overgangen før han begynner å ta flaske, men jeg er sikker på at mamma fortsatt er mamma for han altså :)

Dessuten veldig fint at du får ammet i 12 uker, de første månedene er jo de viktigste ❤️

Dette med at barna savner puppen velfig tror jeg faktisk er sterkere når de er eldre. Merker at min gutt på 2,5 har vondere for å endre vaner nå enn tidligere, kan jo være fordi han nå også vet at kan bruke språket til å få det som han vil (men han har vært bestemt hele livet og alltid sagt ifra).

Tenker den kosen du gir med flaskemating og ellers er like mye verdt som brystet ❤️
(og for ordens skyld har du sikkert hørt på tryggmammamedisin.no at medisinen ikke er kompatibel med amming? Har hørt om folk som har fått feil info fra både fastlege og sykehus om at medisinen ikke kan brukes ved amming, når det ikke stemmer).


Ønsker deg lykke til med ammeslutt og er helt sikker på at barnet ditt vil få alt det han trenger fra deg selv om melka kommer ut av en flaskesmokk i stedet ❤️ :)
 
Virkelig.. Finnes det fortsatt folk som shamer ammeslutt? Blir så oppgitt.....

Kjære deg. Babyer kan få like mye nærhet med pupp som med flaske! Tenk, da kan de også få like mye nærhet under mating fra partner - da det ikke bare er mor som trenger å gi mesteparten av måltidene ❤️ Blikk-kontakt, kroppskontakt, kos, nærhet, varme og kjærlighet er like mye tilstede om det er pupp eller flaske, og det blir fullt oppegående og fantastiske mennesker av flaskebarn også.
Jeg har aldri lest forskning på at baby blir deprimert hvis den ikke får pupp. Mat er det viktigste, uavhengig av hvor den kommer fra flaska eller puppen ☺️

Lukk ørene dine hvis hun kommer med flere kommentarer. Lykke til med ammeslutt!
 
Aldri hørt at baby blir deprimert, bare tull og tøv. Babyen har da fortsatt foreldrene sine, og får like mye trygghet og nærhet.

Så innmari stygt å si slikt, og her syns jeg noen bør si fra til henne at det er langt over grensa.
 
For noe tull! Si dette til henne:

«Jeg vet ikke helt hvorfor du oppfører deg slik, men det skal ta slutt nå. Såklart morsmelk er best, men når vi bor i Norge, har råd til mme, rent vann og livs viktige medisiner er det rett og slett fantastisk. Har du ikke noe hyggelig å si kan du rett og slett være stille. Forresten, hvis jeg valgte mme bare fordi jeg ikke ville amme hadde det også vært helt fint. Ta deg sammen!»

nå ble jeg kraftig provosert på dine vegne!
 
Skal slutte å amme babyen min som er 8 uker nå når han er 12uker pgr av sykdom å jeg må begynne på livsviktig medisin.

Min svigersøster har kommet med mye stikk mot meg pgr av att jeg skal slutte å amme.Hun vet hvorfor jeg skal slutte å jeg har ikke noe valg. Men hun bare fortsetter.
Siste hun sa var att baby blir deprimert når jeg slutter å amme.

Hun får meg til å føle meg skikkelig dårlig å jeg blir lei meg

..Noen som har hørt att baby blir deprimert?
Skal fremdeles kose baby like mye å sover mye på meg, har mye nærhet løpet av en dag.
Begge mine babyer bled blide som solen når de fikk mme. Mett og gode :happy:
 
Skal slutte å amme babyen min som er 8 uker nå når han er 12uker pgr av sykdom å jeg må begynne på livsviktig medisin.

Min svigersøster har kommet med mye stikk mot meg pgr av att jeg skal slutte å amme.Hun vet hvorfor jeg skal slutte å jeg har ikke noe valg. Men hun bare fortsetter.
Siste hun sa var att baby blir deprimert når jeg slutter å amme.

Hun får meg til å føle meg skikkelig dårlig å jeg blir lei meg

..Noen som har hørt att baby blir deprimert?
Skal fremdeles kose baby like mye å sover mye på meg, har mye nærhet løpet av en dag.

da skulle jeg hatt 3 deprimerte babyer...jeg har nemlig måtte gå over til mme med alle tre. Merket ikke noe forskjell på babyene. Babyer er ikke opptatt av om de får mat gjennom pupp eller flaske, men at de får nærhet og omsorg i tillegg til mat.
Man har faktisk utført studier på ape babyer som viser dette https://psykologisk.no/2014/04/en-studie-av-tilknytning/
 
Tusen takk for svarene damer:Heartpink
Skal virkelig prøve å endre tankene mine til det positive.
 
Last edited:
Ikke greit å kritisere folk for å valgene de tar i forhold til amming! Har hørt at en del barn foretrekker flasken fremfor brystet når de vendes til pga at de får melken fortere, har ammeproblematikk i familien og her så tok de fleste av oss flaksen godt ganske kjapt og koste oss med den! Hu lille vår blir hvertfall veldig begeistret for flaske en gang i blant :joyful:
 
da skulle jeg hatt 3 deprimerte babyer...jeg har nemlig måtte gå over til mme med alle tre. Merket ikke noe forskjell på babyene. Babyer er ikke opptatt av om de får mat gjennom pupp eller flaske, men at de får nærhet og omsorg i tillegg til mat.
Man har faktisk utført studier på ape babyer som viser dette https://psykologisk.no/2014/04/en-studie-av-tilknytning/
Fikk babyene noe problemer med luft/avføring når de gikk over til mme? :) Har også tenkt tanken på en flaske med mme innimellom, f.eks. om jeg blir noen timer borte og ikke har pumpet noe, men er litt usikker på om det vil gi krøll med magen. Hun er jo 9 mnd og spiser litt variert fast føde.
 
Skal slutte å amme babyen min som er 8 uker nå når han er 12uker pgr av sykdom å jeg må begynne på livsviktig medisin.

Min svigersøster har kommet med mye stikk mot meg pgr av att jeg skal slutte å amme.Hun vet hvorfor jeg skal slutte å jeg har ikke noe valg. Men hun bare fortsetter.
Siste hun sa var att baby blir deprimert når jeg slutter å amme.

Hun får meg til å føle meg skikkelig dårlig å jeg blir lei meg

..Noen som har hørt att baby blir deprimert?
Skal fremdeles kose baby like mye å sover mye på meg, har mye nærhet løpet av en dag.
Bytt helsesykepleier! Og signerer alt de andre har skrevet også. Lykke til!
 
Fikk babyene noe problemer med luft/avføring når de gikk over til mme? :) Har også tenkt tanken på en flaske med mme innimellom, f.eks. om jeg blir noen timer borte og ikke har pumpet noe, men er litt usikker på om det vil gi krøll med magen. Hun er jo 9 mnd og spiser litt variert fast føde.

Svarer jeg.
Vi ga mme om jeg skulle ut etter 8 mnd og han trengte litt melk. Det skjedde ikke så ofte, men jeg klarte ikke å pumpe ut noe lenger. Var nok melk i puppene men etter 4-5 mnd var det ikke så lett å få pumpa ut det babyen faktisk trengte.
Det gikk helt fint, merka ikke noe annerledes på magen. Han spiste jo allerede fast føde og fikk litt sviskemos hver dag pga noe treg mage.
 
Svarer jeg.
Vi ga mme om jeg skulle ut etter 8 mnd og han trengte litt melk. Det skjedde ikke så ofte, men jeg klarte ikke å pumpe ut noe lenger. Var nok melk i puppene men etter 4-5 mnd var det ikke så lett å få pumpa ut det babyen faktisk trengte.
Det gikk helt fint, merka ikke noe annerledes på magen. Han spiste jo allerede fast føde og fikk litt sviskemos hver dag pga noe treg mage.
Så bra :) Kan pumpe litt men som du sier, ikke nok til en aktiv og stor baby! Blir nok ikke nødvendig med det første men en kjekk reserveløsning.
 
Så bra :) Kan pumpe litt men som du sier, ikke nok til en aktiv og stor baby! Blir nok ikke nødvendig med det første men en kjekk reserveløsning.

Ja var veldig greit et par kvelder jeg ville treffe noen venninner. Han godtok far like mye til legging, men trengte å kose seg med litt melk før han sovnet så da ble flaske med mme greit til det.
 
Skal slutte å amme babyen min som er 8 uker nå når han er 12uker pgr av sykdom å jeg må begynne på livsviktig medisin.

Min svigersøster har kommet med mye stikk mot meg pgr av att jeg skal slutte å amme.Hun vet hvorfor jeg skal slutte å jeg har ikke noe valg. Men hun bare fortsetter.
Siste hun sa var att baby blir deprimert når jeg slutter å amme.

Hun får meg til å føle meg skikkelig dårlig å jeg blir lei meg

..Noen som har hørt att baby blir deprimert?
Skal fremdeles kose baby like mye å sover mye på meg, har mye nærhet løpet av en dag.


Du har gjort en super jobb og skal ikke ha dårlig samvittighet!:Heartred Jeg vil bare tipse deg om en ting i tilfelle du ikke er klar over det...

Det er ikke alle medisiner man ikke kan amme med selv om det står i pakningsvedlegget. Pakningsvedlegget er skrevet av produsenten, og de tar alle mulige forbehold. Hvis du sjekker hos Relis eller Tryggmammamedisin kan de gi deg et riktig svar på om du kan amme eller ikke med de medisinene du skal ta.

Det er dessverre ikke alle leger som vet dette heller - mange følger bare det som står i pakningsvedlegget.

Svigersøsteren din skal du ikke høre på! Masse lykke til!:Heartred
 
Skal slutte å amme babyen min som er 8 uker nå når han er 12uker pgr av sykdom å jeg må begynne på livsviktig medisin.

Min svigersøster har kommet med mye stikk mot meg pgr av att jeg skal slutte å amme.Hun vet hvorfor jeg skal slutte å jeg har ikke noe valg. Men hun bare fortsetter.
Siste hun sa var att baby blir deprimert når jeg slutter å amme.

Hun får meg til å føle meg skikkelig dårlig å jeg blir lei meg

..Noen som har hørt att baby blir deprimert?
Skal fremdeles kose baby like mye å sover mye på meg, har mye nærhet løpet av en dag.
Forstår ikke hensikten hennes når hun vet at du må.. ganske hjerterått faktisk. Så lenge baby får mat og kos så klarer hen seg veldig bra :Heartred Hvis du kjenner på dårlig samvittighet finnes det nok mange kilder på hvordan du kan sørge for en god overgang, kanskje sende et anonymt spm på Ammehjelpens facebookside? Da får du mange god tips, tilbakemeldinger og støtte :)
 
Du er ikke så mye verdt for minsten om du ikke får ta den livsviktige medisinen din så du skal absolutt ikke føle deg dårlig for å måtte gå over på mme!
Det er utrolig dårlig gjort av henne å komme med stikk når det ikke er noe du kan gjøre noe med.

Jeg syns du skal fortelle henne hvordan det får deg til å føle, kanskje hun ikke tenker over hvordan det får deg til å føle og begynner å vise mer hensyn.

Håper det ordner seg!
 
Fikk babyene noe problemer med luft/avføring når de gikk over til mme? :) Har også tenkt tanken på en flaske med mme innimellom, f.eks. om jeg blir noen timer borte og ikke har pumpet noe, men er litt usikker på om det vil gi krøll med magen. Hun er jo 9 mnd og spiser litt variert fast føde.

ser at du har fått svar, men svarer allikevel. Nei de fikk ikke noe problemer når de gikk over til mme. Dvs nr 1 hadde problemer med både mm og mme, fant ut senere at han hadde melkeprotein allergi.
 
Min midterste ammet jeg i kun 4 mnd, så sa legene jeg måtte slutte pga medisiner jeg trengte den gang da. Husker at det gikk helt strålende og uten problem for mattrollet var kjempeglad i all mat, mens jeg selv alltid har sett på det som et tap da jeg ikke var helt klar for det.

Synes du skal be henne slutte å snakke slik til deg, spesielt når hun vet alt. I motsatt fall spør hvor hun vil med alt dette, når hu vet du trenger medisinen og babyen en frisk mamma.
 
Back
Topp