Slutte å amme:( hjelp! Jente 2 år

Lila901

Andre møte med forumet
Dagen har kommet hvor jeg har bestemt meg for å slutte å amme. Jeg har veldig blandede følelser og trodde aldri det skulle bli så vanskelig. Grunnen til at vi nå slutter er at jeg en stund har kjent meg veldig sliten. At alt er pupp dag og natt og dette har vi holdt på med i to år. Har ikke enda sovet en natt igjennom. Snakk om flere oppvåkninger pga av puppen. Puppen er MYE kos, men også trøst, trygghet og til tider drikke hvis hun er tørst, spesielt på natt. Hun ELSKER puppen. Det er nok det beste hun vet. Syns jo selv det er kos til tider, men er vel mer sliten en kos akkurat nå.. Jeg vet det skal bli tøft og vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg igjennom det:( Hun sovner fortsatt til pupp på kvelden (bortsett fra når far legger og da kan ikke jeg være tilstede). Hun etterspør pupp OFTE! Hvis jeg sier nei, ikke nå feks er det hyl og gråt og til tider gir jeg etter.

Har noen vært i samme situasjon? Tips??! Trenger sårt litt oppmuntring. Redd hun aldri skal venne den av seg, eller bli deprimert og/evt sint på meg lenge:(

Hun bruker foresten ingen smokk og har ikle noe annet som er kos og trygghet.

Skjønner godt at du kjenner deg ferdig med amming, og du har jo også ammet kjempelenge.
Jeg har ikke helt samme erfaring. Min eldste avvendte seg selv med 17 mnd så der hadde jeg bare flaks. Min minste er 13 mnd og jeg ønsker å amme litt lenger på dagtid, men hun har vært helt gæren på nattammingen og oppvåkning minst hver time hele natta, så jeg har ikke kunnet planlegge å dra ut på kveldstid å gjøre noe. Hun bruker faktisk smokk og sovner med den, har aldri latt seg amme i søvn uten at jeg vet hvorfor, men likevel har det KUN vært pupp som gjelder ved oppvåkninger.

Jeg begynte å ha en bamse mens jeg ammet som jeg ga til henne. Hun kastet den vekk den første uka, men etter en stund begynte hun å holde på den og hun har fått den når hun roer seg ned på kvelden. Etter et par uker begynte hun å ta tak i bamsen og holde rundt den ved oppvåkninger, så den har blitt en trygghet for henne. Det har hjulpet når jeg har kuttet i nattammingen.

Et annet forslag er å lage tydeligere rammer for ammingen. Har hørt om noen som bare ammet i morgenkåpe på morgenen, sånn at barnet ikke etterspør så mye. Og når tiden er inne så fjerner man hele morgenkåpa.

Eller siden hun ikke er såå liten, så kan du so at puppen må sove litt, er sliten eller lignende. Kan godt være hun godtar det!

Uansett om det blir en vanskelig overgang for henne, så mister hun jo ikke deg og hele deg er enda viktigere enn bare puppen selv om hun er veldig glad i den!
Kan bytte ut pupp med noe annet, feks sitte på fanget og spise noen rosiner eller annet hun liker. Også fase ut det etterhvert igjen.

Føle sånn med deg, er slikt selv. Mi er 19 mnd. Fikk høre av helsestasjonen at det som kan hjelpe er å legge henne i egen seng. Det vil bli noen kamper og tårer, og du må nok holde ut i 1 uke, men dette får du til. Jeg må også avslutte ammingen snart, hun starter i barnehagen snart. Og vi samsover også. Skjønner deg så godt, og skjønne du er lei. Det er også litt vemodig og kjenne savn etter ammingen, men de på helsestasjonen anbefalte meg det med senga, for da slår du to fluer i en smekk. Gi vann på flaske om natta. Men kjenner det i mammahjerte, og gruer meg å starte. Jeg står med deg mamma:smiley-angelic003

Vi hadde samme her, hun var 2 år og 4 mnd da vi sluttet. Ikke brukt smokk siden hun var ca 15 mnd.

Jeg dro vekk den helgen. Pratet mye med henne på forhånd, og at puppen var borte når mamma kom hjem. Ble en del kamper første ukene, men så gikk det seg til.

Back
Topp