De første dagene er ikke lett ift amming, hvertfall har de ikke vært det for meg, men om du biter tenna sammen nå så går det seg veldig snart til! Var omtrent dag fem jeg tenkte at nå blir det brystbetennelse igjen (hadde to med nr to, men kom meg gjennom de og ammet til han var 13 mnd, da sluttet jeg av eget ønske, MYE bedre følelse enn å slutte ufrivillig som jeg gjorde med nr 1 når han var nesten 6 mnd). ..
Tingen for meg var å dusje, ha så varmt vann du klarer, mens du håndmelker (mye bedre enn pumpe, for med pumpe øker du bare poduksjonen så dramatisk.. Ikke det du vil akkurat nå) til det ikke er klumper eller føles fullt. Hold deg framfor alt varm, bruk ullinnlegg på brystene, men ha vanlige ammeinnlegg/bomullslapp mellom brystet og ulla. Ikke styr for mye i fryser osv.. Og pass på at du er nok og riktig påkledd på natta også, fort gjort å ligge litt lite påkledd og fryse litt (ikke sånn at du merker det, men nok til at det er uheldig for melka/brystene)... Og så ville jeg vekket den lille minst hver 3. time på dagen fram til det stabiliserer seg, så du slipper ubehaget med for fulle pupper (pluss det er vanskelig for de små å få tak om brystene er alt for fulle..). Håndmelk litt før du legger lille til, da kommer utdrivningsrefleksen i gang og du slipper de hardeste takene på såre brystvorter, pass på lille ligger skikkelig til, så nærme deg som mulig, mage mot mage. Tvillingstilling er som sagt bra, og gjerne ulike stillinger hver gang, babyen tømmer brystet best der haka ligger
Lufttørk etter hver amming med litt melk på brystvortene, jeg var sår og det ga seg ufattelig raskt når jeg gjorde dette. Men det aller viktigste er likevel at babyen ligger skikkelig til og suger på rett vis, ellers blir det ikke bra. Ta kontakt med ammehjelpen (.no) eller ammepoliklinikk(/barsel om de ikke har ammepol. der du bor) om du trenger hjelp, mye bedre å få hjelp nå enn å prøve selv og mislykkes når du har så lyst å amme..
Lykke til, ikke gi opp, du får det til, det er jeg sikker på
Men noen ganger trenger man litt hjelp, og det er ikke noe nederlag! Huske på at babyen din har aldri gjort dette før heller, men snart får h*n taket på det, og du også
Jeg hadde forresten jm hjem (hjemmebesøk), og hun sa at om man tenker positivt/tror amming skal gå bra, så er det det beste, det gjør at det blir bra også! Har man dårlige erfaringer og tror det skal mislykkes gjør det ingenting godt for deg.. Men må si at jeg hadde dårlig ammeerfaring med nr 1, så med nr 2 ville jeg så gjerne få det til, så ga jernet og las og las alt jeg kom over både før jeg fødte og etterpå (sleit jo litt med to brystbetennelser på to uker, rett etter han var født, grein og styrte, men kom meg gjennom), og det var så deilig når det endelig gikk av seg selv! Men med alle tre har særlig første uka vært et makkverk, tror det er fordi brystvortene mine er litt store, for de helt nyfødte, får liksom bare såvidt plass i munnen deres føler jeg
Virker ikke store til vanlig altså, men føles sånn når jeg har nyfødt baby.. Men allerede nå (16 dager siden fødsel) går det supert
Men første uka denne gangen også var jeg mye sår, fikk ikke skikkelig sugetak, fikk mye melk og følte som deg han ikke tømte osv osv.. Men.. Det gikk over
Lykke til
Sorry utrolig langt innlegg...