Sliter med røyken... :(

• Trådstarter Trådstarter M2015
  • Opprettet Opprettet
M

M2015

Guest
Hei, jeg trenger hjelp!
Vi fant ut at jeg var gravid for 3uker siden, og etter legebesøket sies det nå at barnet vårt skal komme i slutten av mars 2015. Vi hadde planer om dette, men en viktig sak var at jeg skulle slutte å røyke først. Og det har jeg ikke klart :( Jeg trenger gode råd og tips om hvordan jeg skal få til det. Har trappet ned fra 20 til 5 om dagen, men sliter nå. Er hjemmeværende, men gjør alt jeg kan for å få til dette. Får dagene til å gå via oppussing av div i huset vårt. Trener hver dag, og rusler turer flere ganger om dagen med hunden vår. De fleste av venner og fam røyker, så er ikke bare bare å være med de for å "få bort" de siste. Har gjort om de vanlige rutinene hjemme, kjøpt tyggis på apoteket og elektrisk røyk, men de siste få jeg tar i løpet av dagen klarer jeg ikke kutte ut :(
Noen som har vært i lignende situasjon og klart å slutte helt med de siste? Håper på gode råd :)

Være rundt folk som ikke røyker! Umulig å slutte når de rundt deg røyker. Måtte selv slutte med snus når jeg fant ut jeg var gravid, gikk over til nikotinfri snus som ikke var det samme, før jeg sluttet helt. Nå får jeg bare lyst på snus når jeg er med folk som snuser.

Så flink du er som jobber med saken! :) husk å belønne deg selv for det, og ikke bare ha dårlig samvittighet for at du ikke gjør det fort nok :) lykke til videre og gratulerer så mye med spira <3

Slutta.no hjalp meg veldig da jeg slutta for 1 år og 6 mnd siden :)
Gikk fra 20 til 5 om dagen jeg også, så trappa jeg gradvis ned til 3, så til og slutte helt :)
Bytt til et mildere merke, og bryt vaner der du vanligvis røyker (vent 30-60 min fra du står opp og etter mat f.eks, gå ut om du røyer inne, bytt hånd o.l.) :)
Det er virkelig verd det å slutte, og du får så mye igjen for slitet det er å slutte etterpå og du sparer MASSE penger :)
Pass på hva du spiser når du slutter, det gjorde ikke jeg å la desverre på meg mellom 10-15 kilo før jeg ble gravid :P
Lykke til :)

Jeg slutta å snuse før jeg ble gravid. Gikk først over til nikotinfri snus og når jeg sluttet med den hadde jeg snop/mat overalt og stappa i meg hver gang jeg fikk lyst på snus. Eneste som funka for meg, men som ei sier over her så er ikke det måten å gjøre det på om du ikke vil legge masse på deg :/

Mange takk!
Har hoppet ned fra sterk røyk(rød prince) til en svakere (marlboro light) :) Noen som vet om det er noen som er enda svakere? Skal lese på Slutta.no i kveld, satser på litt hjelp der også :)

Det finnes en fra Kent tror jeg som det bare er veldig lite nikotin og kjære i... Tror den heter Kent White... Lykke til Dette klarer du

Sent from my iPhone using BV Forum

Om du ikke klarer å være streng med deg selv og bare sette ned foten, kanskje hypnose? Det hadde ei i slekten veldig stor nytte av. Jeg hadde en oppvåkning da vi var på første ultralyd da den første var 7 uker (fikk positiv test 3 dager før som jeg absolutt ikke trodde på) . Kjempebra at du skjønner at du må slutte helt :) Gratulerer og lykke til!

Kan bare si av egen erfaring at det å kutte tvert er det eneste som fungerer for meg... Det var heeeeelt jævlig (unnskyld uttrykket) de to første døgna, da tenkte jeg på røyk heeeele tiden... Så gikk det gradvis bedre... To uker tenkte jeg mye på røyk... Nå etter 9 mnd uten røyk hender det bare en sjelden gang i blant at jeg får lyst på eller tenker på det, men det går fort over:) og jeg ser på det som en kjempemotivasjon at jeg er gravid:) Veslegutt som kommer her i november skal slippe å bli passiv røyker pga meg...:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Når jeg fant ut at jeg var gravid så brukte jeg ca en uke å trappe ned, i tillegg så fant jeg et røykeslutt program for gravide fra helsedirektoratet. Det hefte hjalp mye, i tillegg til at jeg satt meg mål. Klarte jeg å være røykfri i tolv timer, så skulle jeg jaggu meg klare det dobbelte osv.
Slutta.no har en egen app som i starten gir deg daglig meldinger for motivasjon. Fikk og mye støtte fra de rundt meg, og tok totalt avstand fra røyk og røykere:)
I går hadde jeg vært røykfri i 7 mnd, og er veldig glad for at jeg har klart dette for lillegutt.
Benytt deg av røyketelefonen hvis du har behov for å prate med noen.
Masse lykke til! Dette klarer du :D

Syns du har vart flink som har trappa ned till 5. :-)
Desværre så kan eg si att de enda som hjalp meg var att varra kutta det helt ut. Veldigt vanskligt førsta dagarna men de e værd det. Lycka till

Mange takk igjen! :)
Jeg skal klare dette, på et eller annet vis...! Kent White har jeg nå lest meg til at er den mildeste som er å få kjøpt. Så hvis ikke jeg klarer å slutte på den pakka jeg har nå, skal jeg kjøpe det neste gang.
Men hypnose? Hvem hva hvor? Kr? Kanskje det er det som skal til for å bli kvitt de aller siste... :)

Hva med e røyk? Begynte med selv i går. Tok 4 vanlige røyk i går( normalen 15). Og bare en hittil i dag. Veldig lett å få ned røykingen. Og vi begge er sånne som ikke greier å slutte å røyke.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Klarte ikke å slutte selv før jeg hadde vært på o.ul. Men da var det så enkelt som dette: se for deg babyen som ligger i magen din å tenk at hver gang du tar deg en røyk så risikere du tidlig fødsel. Brutalt, men det hjalp for meg. Rørte ikke en sigarett etter uke 19.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg sluttet og røyke når jeg fant ut at jeg var gravid. Sånn klarte jeg å komme igjennom det:
Det aller første jeg gjorde var å slutte å røyke når jeg vanelig røyket. feks etter mat osv. Det måtte gå minst en time fra normal røyken til jeg faktisk tok meg en røyk. Jeg byttet også fra mitt vanlige merket til kent white som er den mildeste røyken.. Når jeg gjorde dette var det faktisk mye enklere enn jeg hadde fryktet. Lykke til :)

Jeg syns og det ble enklere med Kent. Var innlagt under SV. Skapet og da sa en jm der til meg:
Se for deg en naken liten baby, den søteste mest uskyldige lille babyen. Hver gang du tar deg en røyk så ser du for deg at noen presser en røyk på denne babyen. Og videre hvordan babyen får det.

Jeg ble sint da hun sa det for syntes det var så brutalt (litt som over her) men innså jo etterpå at hun hadde rett. Kutta veldig ned etter det. Så var jeg på vekst kontroll og babyen hadde avvik. Slutta å røyke og etter 2 uker var baby på kurven sin igjen. . Kan jo ikke si med sikkerhet at dette var kun pga røyken men jeg fikk beskjed om at det veldig sannsynlig kunne være det. Og i såfall har røyken mye å si !

Håper du klarer å slutte! Bare klar den første dagen uten. For da vet du at du takler det og det blir enklere :)
Og signerer de som sier hold deg unna andre røykere! Kjempe viktig.

Jeg røyket også, noen dager tenkte jeg hvordan i alle dager skal jeg greie å slutte.. Plutselig ville ikke kroppen ha det mer, ble såååå kvalm av lukten og tanken. Er 27 uker på vei nå, har ikke røyket siden uke 8:)

Mange takk!
Har hoppet ned fra sterk røyk(rød prince) til en svakere (marlboro light) :) Noen som vet om det er noen som er enda svakere? Skal lese på Slutta.no i kveld, satser på litt hjelp der også :)

Jeg gjorde det samme som deg :) fra ca 20 ned til 5. Etter et par ukerpå 5 var jeg nede i tre, som ble til to. En halv på morgenen, en halv til lunch og en på kvelden :p Holde det slit frem til fødsel, etter fødsel har jeg ikke rørt en eneste røyk :D Lykke til :)

Back
Topp