Sliter med bekkenet. Noen tips.

Fluffinella

Flørter med forumet
Jeg er førstegangs, så jeg vet ikke så mye om dette. Jeg har slitt med vondt i ryggen en god stund, og tenkt at det er pga "ny" vektfordeling. Men dt sitter i sidene bak, rett over "knutene"over hver rumpeball. Her en dag etter at jeg hadde vaska gulv, var dette dritvondt, og den ene rumpeballen min hadde mindre følelse/sov. Det nye nå er at halebeinet (!) gjør vondt når jeg går, og skambeinet gjør vondt. Det kjennes som at det gnisser bein mot bein, og jeg har blåmerkevondt når jeg tar på området. Hva skjer. Er det sånn det akal være? Hva kan jeg gjøre?

Fysikalsk trening og akupunktur hjalp meg stort. Jeg fikk tidlig full bekkenløsning sist og gikk til fysikalsk og akupunktur tre ganger i uken. Jeg hadde konstant vondt, men de 40 min jeg lå som nålepute sovnet jeg som en Stein og nøt hvert sekund. Smerten kom jo snikende tilbake utove dagen. Men timene uten var fantastisk :)

Jeg er født med hoftedysplasi og slet en del med bekkenet under første graviditet. trodde det var på grunn av vektøkning og hoftefeilen jeg har, for tidligere (før graviditeten) har smertene blitt værre hvis jeg legger på meg. Nå, som jeg er gravid med nummer 2, begynte bekkenet å klage før jeg rakk å legge på meg. går til fysioterapeut en gang i uken, og får beskjed om å prøve å ikke gjøre det som er vondt... problemet er at det meste gjør vondt :/ skal få tak i noen krykker, så jeg kan avlaste hoftene litt når jeg går. kjenner igjen smertene du beskriver, og vet at mange andre også gjør det. ingen vet helt hvorfor noen får vondt, og andre ikke. alle har nemlig bekkenløsning - hormonene gjør at alle de små benene i bekkenet blir løsere, slik at man skal klare å presse ut en baby når den tid kommer. ta kontakt med legen og få henvisning til fysio- de kan gi tips om ting man bør gjøre/ikke gjøre, og kna litt på stive og ømme muskler.

akupunktur høres lurt ut! det må jeg prøve... bare litt redd jeg ikke skal klare å ligge stille i 40 minutt :-/

ToWest skrev:
akupunktur høres lurt ut! det må jeg prøve... bare litt redd jeg ikke skal klare å ligge stille i 40 minutt :-/

Ikke noe problem å ligge stille når smertene forsvinner litt etter litt for hver nål som blir satt på plass. :) tok også etter hvert modning. Så var et fint pinnsvin der jeg lå hehe

Har hatt bekkenløsning i alle svangerskap og fikk tidlig bekkenløsning denne gang og :( . Går til fysio føler det hjelper litt der og da men ikke noe som varer. Jeg kan ikke gå for langt uten extreme smerter , så går heller mindre turer. Kan ikke vaske gulv, støvsuge og andre ting med store bevegelser av kroppen. Men det må jo gjøres av og til så da tar jeg feks et rom om dagen så det ikke blir for vondt. Handling er vel en av de værste tingene så jeg prøver å gå sammen med noen. Handlevogn er ikke bra for bekkenet for du bruker feil bevegelser. 

Jeg anbefaler deg å gjør mindre om gangen en det du ville vanligvis gjøre og når smertene kommer ikke la det bli for vondt før du tar en pause. Og skifte ofte posisjon. Ikke sitte, ligge eller gå for mye. Variasjon er bra. Og fysio , hør med jordmor om de kan anbefale noen. De kjenner som regel de beste innen gravide. 

Min manuell terapeut henviste meg til fysio trening i vann. Har vært på det i 2 mnd allerede og føler det hjelper.. Er bare en gang i uka så kjenner jo smertene store deler av uka men mener at treningen i vann gjør det litt lettere likevel. Litt hjelp er bedre enn ingen hjelp :)

Anbefaler veldig en sklipute til å ha i senga. Den har du under baken, og det blir MYE lettere å snu seg. Før jeg fikk meg den, våknet jeg hver gang jeg skulle snu meg, men nå sover jeg mye bedre :) Den tar bort mye belastning

Back
Topp