Sliter med at gutt våkner hver natt

Bkno3568730

Første møte med forumet
Hei
Vi har en på 8 mnd, han har vært vant til å få pupp til å sove, og pupp om natta. Ble litt for vant til det. Nå ammes han ikke mer, da mor måtte begynne på sovemedisiner pga fødselsdepresjon.

Når han legger seg 1830 så våkner han omtrent hver natt i 1-2 tiden og står dessuten veldig tidlig opp, som 4-5.

Må han avvennes og tar det så lang tid? Hører at han er så liten enda så man kan ikke regne med at han sover natta gjennom.
Han får måltid (grøt) og middag. Så han er ikke sulten heller.

Flere som har slitt med det samme?Hva var deres løsning?
 
Hei
Vi har en på 8 mnd, han har vært vant til å få pupp til å sove, og pupp om natta. Ble litt for vant til det. Nå ammes han ikke mer, da mor måtte begynne på sovemedisiner pga fødselsdepresjon.

Når han legger seg 1830 så våkner han omtrent hver natt i 1-2 tiden og står dessuten veldig tidlig opp, som 4-5.

Må han avvennes og tar det så lang tid? Hører at han er så liten enda så man kan ikke regne med at han sover natta gjennom.
Han får måltid (grøt) og middag. Så han er ikke sulten heller.

Flere som har slitt med det samme?Hva var deres løsning?


Hei :)

Det er mer vanlig at babyer i denne alderen våkner om natta heller enn at de sover gjennom natta. :)

Hvor lenge siden er det han ble avvendt pupp om natten?

Og våkner han flere ganger enn kun i 1-2 tiden eller er det mer? Min minste våknet med ca 45-90 min intervall hele natten fra hun la seg til hun sto opp, sov aldri så mye som 2 timer sammenhengende mellom oppvåkningene. Det eldste barnet mitt våknet litt sjeldnere rundt 8 mnd, så der var det stort sett annenhver time. Den eldste sto opp i 5-tiden frem til 16-18 mnd, da begynte han endelig å drøye til 6-6:30. Sov gjennom natta fra rundt 18-20 mnd.
Den yngste våkner som regel 4-10 ganger per natt og står opp mellom 5-6. Har ikke inntrykk av at dette er spesielt uvanlig.

Det eneste du eventuelt kan forsøke er å legge barnet litt tidligere dersom der går opp med dagsøvn. Men bør være våken 3-4 timer fra siste lur til legging om kvelden.
Hvis babyen bare har den ene oppvåkningen i 1-2tida høres det egentlig ganske bra ut :) men 4-5 er såklart innmari tidlig å stå opp. Kan forsøke å justere fra 3 til 2 lurer dersom han har 3 dupper nå.
Men helt ærlig - det er ikke alltid så innmari mye man kan gjøre. Det ER vanlig at barna våkner flere ganger om natta frem til 1,5 års alder og noen er nærmere 3 år før de sover natta gjennom.
 
Hei
Vi har en på 8 mnd, han har vært vant til å få pupp til å sove, og pupp om natta. Ble litt for vant til det. Nå ammes han ikke mer, da mor måtte begynne på sovemedisiner pga fødselsdepresjon.

Når han legger seg 1830 så våkner han omtrent hver natt i 1-2 tiden og står dessuten veldig tidlig opp, som 4-5.

Må han avvennes og tar det så lang tid? Hører at han er så liten enda så man kan ikke regne med at han sover natta gjennom.
Han får måltid (grøt) og middag. Så han er ikke sulten heller.

Flere som har slitt med det samme?Hva var deres løsning?
Har ingen løsning, men var lenge det samme her. Jeg ammer fortsatt da. Så gir melk ved leggetid, en gang på natten og rundt 5. da sover han som regel til ca 6.30-7. Men vet at for flere er det morgen rundt 5. Om han legger seg 18.30, så er det ikke så rart om det for han er morgen rundt 4-5. vi legger ikke før 20-tiden.
Med min første (har tre), var det morgen rundt 5. Men han sovnet igjen 1,5-2 timer senere, og da sov jeg også.
 
Back
Topp