sliter med amming..

selma21

Flørter med forumet
er det fler? har så såre brystvorter at jeg gråter..
har prøvdt alt nesten. lufting, salver, melkoppsamlere, sjold alt..
sjold hjelper litt, men er fortsatt veldig vondt. nå pumper jeg meg og gir flaske,
tenkte og gjøre det par dager for å se om sårene gror så jeg kan prøve og amme igjen..
grusomt. føler meg som verdens verste.. og brystene er harde og klumpete også.. er det flere enn meg???

Hei. Du er ikke alene. Har ammet i 6 dager, og brystknoppene er så såre at jeg virkelig må puste meg gjennom de første sugetakene til barnet. Har forsøkt lufting, salver, skjold, albueskjell. Har albueskjellet på en time etter ammingen, dette lindrer ganske så bra, men bare mens de er på :) 
Det som funker best for meg er lufttørking, danatekt brystvortekrem og varmeomslag. Men må massere og melke ut en del før jeg kan starte ammingen. Men er rimelig sikker på at jeg hadde feil ammetekninkk i starten og at dette er grunnen til at jeg har så vondt, så jeg prøver å passe på å legge til så rett som mulig nå. Smertene puster jeg meg gjennom, og håper at man herdes etterhvert. 
Brystene er harde og klumpete, men regner med at dette henger sammen med brystspreng?
Håper i likhet med deg Selma21 at det finnes noen med mer erfaringer der ute som har godt tips og råd :)

Jeg brukte krem med lanolin innhold (kan smøres både før og etter amming). Hadde også en neespray som skulle sette igang melken. Dersom brystene er harde og klumpete kan det være godt med varme omslag og lange varme dusjer. Ring helsesøster å forklar hvordan du har det, da får du nok time med en gang. JEg fikk brystbetennelse og det startet slik du beskriver at du har det. Det er veldig smertefult. Ikke utenkelig at den lille har/ har hatt feil sugeteknikk. Ammehjelpen.no har også mange gode videoer og beskrivelser av ulike ammeteknikker.

Masse lykke til! Når brystene er "herdet" er det bare masse kos med ammingen - så hold ut!

Back
Topp