Sliter med å snu meg i sengen

Margrethe91

Andre møte med forumet
Hei, jeg har termin 17.06 og er litt over 4 måneder på vei med første barnet❤️
Alt fint i svangerskapet og alt står fint til med den lille :P
Men i det siste så får jeg så vondt når jeg skal snu meg i sengen, det river skikkelig i musklene rundt livmoren.

Er det andre som har hatt det samme og kanskje har noen tips til meg?
Syns det er ille nok å ikke få sove på magen liksom, nå skal jeg ikke få snu meg heller x)

Kjøp deg en gravidpute :) bbhugme er absolutt verdt pengene og lar seg selge på Finn om du ikke liker den likevel. Mye mer behagelig å sove på siden mens man hviler kroppen og beina på den puta, jeg snur meg til andre side sammen med hele puta :hilarious: Du kan også forsøke å sove med en ekstra dyne rullet sammen til en pølse eller med en pute mellom beina. Har prøvd alt sammen i ulike svangerskap og det er likevel den gravidputa som trumfer alt. I natt klarte jeg å dytte den vekk og ble sovende noen timer uten - våknet for første gang i svangerskapet med verkende rygg. Så for min del er det veldig forebyggende.

Smertene du beskriver er nok strekk i ligamentbåndene og helt normalt. Snu deg rolig og med beina samlet, gå også ut av seng/sofa ved å snu deg over på siden og velt deg ut og opp av senga med samlede bein. :)

@Veivalsa
Tusen takk for svar :)
Jeg har slitt en del med ryggsmerter og lignende, så jeg får vel åpne sparegrisen å fikse meg pute :D

Vil og anbefale en sånn pute:happy: syns den gjorde sovingen mer behagelig. Men for min del gjorde det like vondt å snu seg.. Jeg tisset mye i dette svangeskapet, så jeg byttet soveside hver gang jeg hadde vært på do. Da måtte jeg uansett opp i sengen på nytt. Fant desverre aldri noe god måte å snu meg rundt på mens jeg lå dessverre.. Hos meg var det pga låsning i bekkenet.

Så det ble veldig mye ligging i samme posisjon som var oppreist sideligging, så da ble det hvertfall litt mer behagelig med denne puten. Følte da jeg kunne lene meg litt mer mot madrassen og det var lettere for kroppen å slappe av:happy:

Jeg har en hotell pute på hver side når jeg sover. Veldig godt og fint å ha i ryggen under amming senere.
Får også mer vondt om jeg ikke har noe mellom beina.
Må variere mellom å dra til meg beina eller ha de rette når jeg forsøker å snu meg om natten. Men har opplevd det som ubehagelig i mange måneder.

Jeg skriver under anbefaling av bbhugme. Jeg kjøpte en på finn til 400 kr. Absolutt verdt pengene.

Forrige svangerskap brukte jeg bare en høy fast vanlig pute, men bbhugme er mye, mye bedre. Støtter både mage, knær, og ankler, og er mye lettere å snu seg med.

Men jeg merker at nå snur jeg meg omtrent ikke. Jeg ligger så godt med den at jeg ofte sover hele natten i samme stilling. Mens jeg før måtte snu meg ørten ganger.

Anbefaler også silkelaken i senga for å lette snuingen. I bilen kan en sånn gjenbruks-handlepose funke bra så du slipper å jobbe så veldig for å snu deg når du skal ut og inn.

Støtter alle over meg her. Jeg snudde meg via alle fire i sengen, altså ikke ved å rulle rundt på ryggen. Synes min metode gjorde mye mindre vondt.

Putt en plastpose inni et putevar og legg det under rompe og øverste del av lår. Mye lettere å snu seg i sengen. :happy:

Back
Topp