Sliter med å få 5,5 åringen til å sovne..

Soveglad24

Forelsket i forumet
Virker ikke som at hun trenger så mye søvn, men blir sprø. Legger hun kl.20, og kl.22.30 er hun ofte fortsatt våken! Plutselig kommer hun inn "må på do" og "er tørst".  Selv om hun sto opp kl.07 den samme dagen... Nå har vi begynt med lydbok i håp om at hun skal sove av det...
Noen som har gode råd? Vi synes det er vanskelig å få helt perfekte rutiner på å stå opp kl.07 og legging kl.20. Hun sover jo ofte i helgene til kl.09 og jeg må som regel vekke henne da...

Håper det blir bedre til høsten da hun må stå opp til samme tidspunkt hver dag fordi hun skal på skolen.

Ingen med 5åringer som ikke vil sove??? [:o]

Gutten min er 4,5 år da, men han har mye av det samme som jenta di. Har tusen påfunn for å stå opp igjen om kveldene. Han er stuptrøtt når han blir vekket om morgenene i ca 7.30, og vil da ikke stå opp.

Jeg har også vært inne på at han kanskje ikke trenger så mye søvn, men siden han vil sove lengre om morgenene, så tror jeg rett og slett at han er et skikkelig b-menneske. Vi har funnet ut at vi må nekte han å ha ting å aktivisere seg med i sengen, slik at han lettere finner roen. Og lys kan han ikke ha, for da sovner han aldri, så her er det lystette gardiner og alle lamper av på rommet når han skal sove.

Vi har også funnet ut at han ikke kan få sove lengre på helg enn han gjør på hverdagene. (Selv om vi voksne gjerne kunne tenkt oss å sovet litt lengre på helg...)

ORIGINAL: meredith

Gutten min er 4,5 år da, men han har mye av det samme som jenta di. Har tusen påfunn for å stå opp igjen om kveldene. Han er stuptrøtt når han blir vekket om morgenene i ca 7.30, og vil da ikke stå opp.

Jeg har også vært inne på at han kanskje ikke trenger så mye søvn, men siden han vil sove lengre om morgenene, så tror jeg rett og slett at han er et skikkelig b-menneske. Vi har funnet ut at vi må nekte han å ha ting å aktivisere seg med i sengen, slik at han lettere finner roen. Og lys kan han ikke ha, for da sovner han aldri, så her er det lystette gardiner og alle lamper av på rommet når han skal sove.

Vi har også funnet ut at han ikke kan få sove lengre på helg enn han gjør på hverdagene. (Selv om vi voksne gjerne kunne tenkt oss å sovet litt lengre på helg...)

Nei det skal ikke vere enkelt... Ja lys har vi ikke på. Eneste jeg tenker på er at det kan vere for varmt på rommet. Kanskje jeg må begynne å ta opp vinduet..

Har du prøvd å legge henne tidligere? Kan hun være overtrøtt?

Vi har en snart 6,5 åring og her starter vi med legging kl 18.30.  Skifte til psyj, osv..  så har vi en liten lekestund, så leser vi en bok.  kl 19 ca legger hun seg ned.

det hender jo at det blir senere.. og da ser vi ofte at hele leggingen drøyer veeeldig.. hun sovner tregere.  Hun har flere unnskyldinger (do, tørst, osv)  Hun er mere aktiv. Kan da ta optil 1-2 timer før hun faktisk sover.

Ellers så høres det veldif fint ut med lydbok. det begynte vi også me di en periode hvor hun var redd for å sove..  lydboken ga henne noe å konsentrere seg om.. en jevn lyd som gjorde henne avslappet.  Bruker det ofte fortsatt. Hun liker det. :)  Og sjelden hun velger de mest bråkete lydbøkene faktisk!

ORIGINAL: Windy

Har du prøvd å legge henne tidligere? Kan hun være overtrøtt?

Vi har en snart 6,5 åring og her starter vi med legging kl 18.30.  Skifte til psyj, osv..  så har vi en liten lekestund, så leser vi en bok.  kl 19 ca legger hun seg ned.

det hender jo at det blir senere.. og da ser vi ofte at hele leggingen drøyer veeeldig.. hun sovner tregere.  Hun har flere unnskyldinger (do, tørst, osv)  Hun er mere aktiv. Kan da ta optil 1-2 timer før hun faktisk sover.

Ellers så høres det veldif fint ut med lydbok. det begynte vi også me di en periode hvor hun var redd for å sove..  lydboken ga henne noe å konsentrere seg om.. en jevn lyd som gjorde henne avslappet.  Bruker det ofte fortsatt. Hun liker det. :)  Og sjelden hun velger de mest bråkete lydbøkene faktisk!

Ja men synes det er så tidlig å begynne med legging 18.30. Hun er jo så "voksen" av seg og begynner jo å krangle når vi skal til meg legging 19.30. Hun har jo ofte besøk av venner til kl.19 i tillegg.

Skal prøve litt mer med lydbok[:D] Takker for svar

Ja, forstår du synes det er tidlig.   Snuppa vår fikk ofte lov til å se på Superquizz på barnetv, men det ble ofte så mye problemer med soving/krangling etterpå.. at da bestemte vi at 18.30 var best for henne!
Hun var sur og sint i starten, men vi som foreldre visste at det var best for henne denne nye rutinen.

Og ganske snart ble det å ha en liten lekestund sammen veeeldig myyye mer atraktivt enn å være lenger oppe. Lekestunden tar vi i senga hennes eller på gulvet på rommet hennes.

Ang venner på besøk, så begynte vi med at de måtte hjem før barnetv begynte.  men ja, det hender jo fortsatt at hun har veninne på besøk.. men da må vi også regne med og godta at leggingen og det å sovne tar lenger tid.

I helgedagene får hun enklere lov til å ha venner lenger på besøk enn i ukedagene.  Og det forstår hun som regel. Skal jo på skolen dagen etterpå.

Back
Topp