Sliter med å bli gravid

Solbrille

Glad i forumet
Hei,

jeg har to barn fra før, og prøver å bli gravid for tredje gang. Ble gravid for tre år siden og i fjor, begge endte med hhv MA og SA. Det ser både ut som at jeg sliter med å bli gravid, samt å beholde svangerskapet. Vi er begge utredet, og gyn finner ingen åpenbare feil. Jeg er 39 år, har AMH på 31 og FSH på 7,1, dette er vel innenfor normalområdet? De andre blodprøvene var også normale. Mannens tester er også normale. Vi har to store barn sammen fra før, disse svangerskapene forløp uten problemer.
Forslag?

Det er nok ingen veldig gode råd å gi deg. Det vi vet er jo at alder spiller en negativ rolle - både når det gjelder hvor lett man blir gravid og når det gjelder risiko for å abortere.
Hvis man er veldig opptatt av et barn til (det syns jeg er positivt) er det jo en mulighet å vurdere IVF. Med din fine AMH er det nokså stor mulighet at man vil kunne «høste» mange egg. Befruktede egg kan fryses - og da vil man ha egg i reserve som kan brukes hvis du ikke blir gravid med første forsøk. Noen sykehus vil ikke tilby IVF når du har barn fra før. Men St. Olavs Hospital er vanligvis nokså liberale med tanke på det. Noen velger privat klinikk.

Back
Topp