Slitenheten tar overhånd - blir det bedre etter fødsel?

Kakemonsterinnen

Forelsket i forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Uke 31+6 i dag og slitenheten har nådd et nivå jeg aldri har opplevd før. Dette er jo min andre graviditet, men første jeg har kommet så langt i. Jeg har de siste ukene bare blitt mer og mer sliten og føler jeg har mest lyst å bare gråte her jeg sitter i sofaen. Føler meg totalt ubrukelig. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg de neste fem seks ukene, og ikke minst hvordan det blir etter fødsel med våkenetter når jeg føler meg allerede på bånn :sad010

Dere som har opplevd samme slitenhet og fått med barnet hjem, blir denne utmattende slitenheten bedre etter fødsel? Eller er det bare å stålsette seg for at dette er begynnelsen.
 
Uke 31+6 i dag og slitenheten har nådd et nivå jeg aldri har opplevd før. Dette er jo min andre graviditet, men første jeg har kommet så langt i. Jeg har de siste ukene bare blitt mer og mer sliten og føler jeg har mest lyst å bare gråte her jeg sitter i sofaen. Føler meg totalt ubrukelig. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg de neste fem seks ukene, og ikke minst hvordan det blir etter fødsel med våkenetter når jeg føler meg allerede på bånn :sad010

Dere som har opplevd samme slitenhet og fått med barnet hjem, blir denne utmattende slitenheten bedre etter fødsel? Eller er det bare å stålsette seg for at dette er begynnelsen.
Kanskje du er satt opp til planlagt induksjon eller keisersnitt? Hvis ikke, ikke tenk at det er 5-6 uker igjen, for 90% føder mellom uke 40-42 (40 er termin) og det er 8-10 uker til.

Jeg sier ikke det for å være slem, men fordi jeg gjorde samme feilen forrige gang og jeg var så sliten at jeg ødela mer for meg selv ved å tenke at jeg var ferdig da og da, når det i realiteten ikke er opp til meg når jeg vil være ferdig.

Alle svangerskap, fødsler og barselperioder er forskjellige, så det er umulig å si om det vil fortsette etterpå.
En stor forskjell er søvn. Selv om man mest sannsynligvis får mye mindre søvn etter fødsel, så er den bedre! Man har ikke lenger vondt, puster lettere osv. det var en enorm lettelse for meg da jeg var enormt stor på slutten av svangerskapet.

Desverre fikk jeg kolikkbarn og jeg ble ganske syk selv i barsel, så jeg var enormt sliten ganske lenge.
Uansett så er det verdt det alt sammen :Heartred

Jeg er veldig sånn at jeg håper på det beste men forbereder meg på det værste - og tar det som det kommer :)
 
Kanskje du er satt opp til planlagt induksjon eller keisersnitt? Hvis ikke, ikke tenk at det er 5-6 uker igjen, for 90% føder mellom uke 40-42 (40 er termin) og det er 8-10 uker til.

Jeg sier ikke det for å være slem, men fordi jeg gjorde samme feilen forrige gang og jeg var så sliten at jeg ødela mer for meg selv ved å tenke at jeg var ferdig da og da, når det i realiteten ikke er opp til meg når jeg vil være ferdig.

Alle svangerskap, fødsler og barselperioder er forskjellige, så det er umulig å si om det vil fortsette etterpå.
En stor forskjell er søvn. Selv om man mest sannsynligvis får mye mindre søvn etter fødsel, så er den bedre! Man har ikke lenger vondt, puster lettere osv. det var en enorm lettelse for meg da jeg var enormt stor på slutten av svangerskapet.

Desverre fikk jeg kolikkbarn og jeg ble ganske syk selv i barsel, så jeg var enormt sliten ganske lenge.
Uansett så er det verdt det alt sammen :Heartred

Jeg er veldig sånn at jeg håper på det beste men forbereder meg på det værste - og tar det som det kommer :)
Jeg settes i gang i uke 37. Så det er 5-6 uker igjen.
 
Sniker litt.
Jeg var veldig svimmel, sliten og dårlig mot slutten av mine svangerskap.. men, bare et par timer etter fødsel følte jeg meg straks mye bedre. Og etter et par dager, helt super!
Det hjelper litt å bli kvitt mye vann i kroppen, og å få full kapasitet på lungene igjen. Og de første døgnene sover ofte babyen ganske mye.
Men nå skal det sies at jeg har hatt babyer som knapt har vært våken de første ukene, og ikke har slitt med magevondt eller så. Babyene mine har heller ikke hatt mye våkentid på nettene (de har våknet, ja, men sovnet relativt fort igjen).
Men man kan jo selvsagt ikke forvente sammenhengende søvn osv da.

Men ja, det KAN godt bli bedre etter fødsel. Og, hvis man blir helt utkjørt, så er det også lov til å enten pumpe eller gi erstatning, og la far eller besteforeldre ta sin tur med babyen, mens du slapper av i noen timer.. Du slipper bære på hele alene, slik som du må nå.
 
Uke 31+6 i dag og slitenheten har nådd et nivå jeg aldri har opplevd før. Dette er jo min andre graviditet, men første jeg har kommet så langt i. Jeg har de siste ukene bare blitt mer og mer sliten og føler jeg har mest lyst å bare gråte her jeg sitter i sofaen. Føler meg totalt ubrukelig. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg de neste fem seks ukene, og ikke minst hvordan det blir etter fødsel med våkenetter når jeg føler meg allerede på bånn :sad010

Dere som har opplevd samme slitenhet og fått med barnet hjem, blir denne utmattende slitenheten bedre etter fødsel? Eller er det bare å stålsette seg for at dette er begynnelsen.
Hei. Har ikkje opplevd det samme. Men ville berre sei høre med deg om der er nokon du kan støtte deg til? Er der små små augeblikk som er litt bedre? Er der noko som er godt å gjere for deg sjølv som eit lite lyspunkt? (Som feks eit fotbad, ein dusj, ei ansiktsmaske eller noko heilt anna) Vær litt bevisst over kva som kan gi ein følelse av velvære og putt det inni kvardag om du kan. Du er jo rå! Nesten i mål til fødsel. Sjukt bra gjort. Store oppgaver kan føles overveldende iallefall når du ikkje veit korleis det blir. Men det kan vere lurt å ta det dag for dag og ikkje sjå den lange veien. Kvardag er ein seier og eit steg nærmare. Kanskje kan du fortelle nokon i livet ditt som er ei god støtte korleis du har det, berre for å lufte følelsene. Ønsker deg all mulig lykke til, dette klarer du❤️❤️❤️
 
Fikk komme innom jordmor i dag. Blodprosenten min viste seg å ha falt markant. Så nå blir det jern i håp om at det hjelper på..
 
Fikk komme innom jordmor i dag. Blodprosenten min viste seg å ha falt markant. Så nå blir det jern i håp om at det hjelper på..
Så bra! Jeg hadde det helt grusomt i uke 28 og tenkte at jeg ikke kom til å overleve de 12 siste ukene. Viste seg at jeg hadde veldig mangle på b12, jern og folat. Fikk 5 b12 sprøyter på 2 uker og startet på jern tabletter og folat og ble strakt mye bedre!
 
Jeg følte meg også mye mindre sliten etter fødsel hehe gangene sist, til tross for at jeg fikk infeksjon og feber en uke etter fødsel og måtte ha intravenøs AB var det på en helt annen måte enn før fødsel. Så hold ut, selv om du har en nyfødt baby blir det etter min erfaring mye lettere energimessig ❤️
 
Så bra! Jeg hadde det helt grusomt i uke 28 og tenkte at jeg ikke kom til å overleve de 12 siste ukene. Viste seg at jeg hadde veldig mangle på b12, jern og folat. Fikk 5 b12 sprøyter på 2 uker og startet på jern tabletter og folat og ble strakt mye bedre!
Sjekket ikke annet en blodprosenten. Er du veganer/vegetarianer siden du hadde mangel på b12? Trodde nemlig at det med variert kosthold med animalske proteiner så var man greit dekket.

Har tatt multivitamin hele svangerskapet og der får jeg med folat.
 
Sjekket ikke annet en blodprosenten. Er du veganer/vegetarianer siden du hadde mangel på b12? Trodde nemlig at det med variert kosthold med animalske proteiner så var man greit dekket.

Har tatt multivitamin hele svangerskapet og der får jeg med folat.
Nei, men hadde hyperemesis de første 24 ukene så legen på Haukeland mente det kunne være grunnen til at jeg manglet b12.
 
Sjekket ikke annet en blodprosenten. Er du veganer/vegetarianer siden du hadde mangel på b12? Trodde nemlig at det med variert kosthold med animalske proteiner så var man greit dekket.

Har tatt multivitamin hele svangerskapet og der får jeg med folat.
Dårlig opptak av b12 fra tarmen er like vanlig, og ikke kostholdsrelatert. Pluss at å være gravid utgjør en økt risikofaktor for å utvikle b12 mangel.
 
Back
Topp