Sliten nå!!!!! Trenger noen tips!!

Allea

Forelsket i forumet
Juli13-jentene
Her er både jeg og mannen godt slitne nå... Guttene vil bare bæres/bysses hele tiden,og vi har hver vår i armene til en hver tid omtrent... Vi har hatt noen tøffe uker siden vi kom hjem fra sykehuset for ca ni uker siden,med kolikk-lignende tilstander og mye skriking x 2. Heldigvis har de begynt å sove bedre om natten.
Men det jeg lurer på er hvordan er deres hverdag nå?
Vi gir mat hver 3.-4.time på dagtid. Rett etter mat virker de fornøyde (men plages jo ofte med hard mage og luft i magen siden de får mme),og da kan de feks sitte i vippestolen,men maks 10 min. Kan "snakke" litt med de på fanget,eventuelt ligge på lekematten på gulvet. Men etter 10 min så er det stopp. Da er det grining,og hvis ikke vi tar de opp og bysser går det over til hyling! Når de trøtte,trenger de hjelp til å finne søvnen,og vi bruker gjerne en time/halvannen for å få de til å sove,både på dagtid og nattetid.. Hvor mye er deres unge,håpefulle våkne om dagen/mellom hvert måltid og hvor lenge og ofte sover de om gangen på dagtid?
Vi trøster oss litt med at ting forhåpentligvis vil bedre seg når vi kommer over den 3 mnd kneiken som vi hører rykter om-da er jo mage/tarmer blitt mer moden og de sover gjerne lengre om natten+pluss får litt faste rutiner om dagen.
Men trenger litt tips og vil gjerne høre hvordan deres dager utarter seg med de små :)

To skjønne gutter 26.06 ❤❤

Huff.. Det høres slitsom ut. Eneste rådet jeg har til dere er å kjøpe bæretøy, så får dere iallefall armene fri. Eller så blir det å kjøre en "skrikekur" så lenge det bare er misnøye skriking. De må tåle å ligge litt alene. Lillefrøkna ligger i lekegrinden med en uro som spiller musikk og går rund av seg selv. Da kan hun ligge en stund.

Når det kommer til soving på dagtid, sover hun når vi er i bevegelse..... Bil-vogn-bæring.. Ikke så lenge når hun er hjemme. 30 min kanskje. Spiser omtrent hver 3-4 time. Hyppigere på kvelden, men da sover hun gjerne 7 timer sammenhengende. Men det er ikke alltid.

Hvilken mme bruker dere?

Vi hadde det samme problemet med hu her. Dro til legen og fikk beskjed om å kjøpe minifom på apoteket mot luft. Og malt mot hard mage. Hu blir bedre og bedre for hver dag. malten blandes i melka.

Bruker Nan-prøvde Hipp en stund men virket som de ikke ble mett av den,så gikk tilbake til Nan. Har brukt malt,men de fikk så gale luft og mageknip av det (tror det var den,for det er ikke så gale nå når vi sluttet med malt),minifom har vi brukt noen uker-tror nok den hjelper noe ja...

Dette høres forferdelig ut!:( Sender en stooooor klem!<3

Vi har også hatt en tøff start(selv om dere har det ørten ganger verre med to stykk med kolikk!). Markus var ekstremt urolig den 1. måneden og slet veldig med søvnen(var våken 14-15 timer i strekk de verste dagene!). Dette bedret seg etter at det ble oppdaget dårlig vektoppgang, og vi begynte å gi flaske. Men, fortsatt sover han for lite:/ 11-13 timer i døgnet.

Vi har brukt bjørnborg bæresele, det liker Markus veldig godt. Da kommer han tett inntil brystet og slukner så å si alltid. Vil også anbefale babygym:) Vi har en safari variant med en dings som lager musikk og blinker i ulike farger, han er hypnotisert!:) Ved kjøkkenbordet har vi skaffet oss stokke stol med newborn setet, den sitter han nå(etter litt trening) veldig pent i og titter når vi spiser. Kan sitte ganske lenge, men viktig at han ikke er sulten! Vet ikke hvordan kolikk barn liker slikt, men dem kommer opp i høyden og kanskje dem ser litt andre ting:) Kan også nevne at mini liker å titte på tv boksen:P Sitter i vippestolen og koser seg:P Dere kan jo prøve:)

Søvn: Han er idag 9 uker, og vi har til nå tenkt at det er for tidlig med rutiner enda, men vi har fra igår bestemt at vi må begynne med litt rutiner allikevel. Prøve ihvertfall. Markus klarer ikke å finne søvnen på egenhånd på dagtid(men merkelig nok lett å legge på kvelden!). Når det er ca. 1,5t/2t etter flaske, viser Markus tegn til å ville sove, gjesper og gnir ansiktet inntil oss om vi holder han, øynene er selvfølgelig lyyys våkne, men han er egentlig trøtt har vi funnet ut. Idag har jeg vært sta og stått på og hjulpet han til å sove. Jeg legger han i vuggen, gir/holder på plass smokk, stryker litt på kinn og panne og sitter slik at han ser meg. Han er skikkelig grinete! Sutrer, klynker og klager(men ligger ikke å vræler). Men jeg gav meg ikke! Og jaggu begynte øynene å gå i kryss etter kvarters tid og han sovnet til slutt, begge gangene jeg prøvde! Så klagingen hans er rett og slett fordi han er trøtt, og om jeg tar ham opp da, forstyrrer jeg søvnen! Kanskje deres små har det likt?? Noen barn trenger fred og ro, og ganske mye hjelp til å finne søvnen..

Ble langt dette og sporte vel kanskje litt av, men håper det ble etpar tips til ting dere ikke har prøvd. Lykke til!!!

Bruker Nan-prøvde Hipp en stund men virket som de ikke ble mett av den,så gikk tilbake til Nan. Har brukt malt,men de fikk så gale luft og mageknip av det (tror det var den,for det er ikke så gale nå når vi sluttet med malt),minifom har vi brukt noen uker-tror nok den hjelper noe ja...

Hu ble rar av malt med en gang. Men det gikk over. Og nå trenger vi ikke å bruke det i natt. Hu har bæsja fire ganger i dag,så nå går det fint igjennom. Men brukte det hver mating og var sta. Men vi har bare en så vi får litt pauser. Og i går hadde vi barnevakt så bifil slappet av og kost oss ute på middag.

Har dere prøvd å legge dem på magen på et pledd i sofaen og stryke dem på ryggen? :-) Det fant vi ut at gutten vår likte veldig godt og han sovner nesten med en gang;)

Svigersøstra mi hadde en urolig guttunge. Måtte bæres, bysses og kolikksmerter. Hun kjøpte en slik vippestol med musikk og bevegelse. Hverdagen ble straks mye bedre :)

Selv har jeg ei sovedukke:) litt mageknip men hun skriker ikke av det. Knirker bare, som vi kaller det :)
Hun sovner som regel på brystet når hun skal rape ellers sovner hun med smokk. I bil og vogn sovner hun helt av seg selv.
Legger du guttene sammen? De er jo vant til å ha det trangt, kanskje er senga for stor, eller at det blir for flatt i senga. Er så mye som kan være årsaken til lite søvn.
Men en ting vet jeg, barn blir fort vant til å bli bært, så når de ikke blir det så blir de sinte.
Det var noe annet jeg tenkte på å men det kom bort.
Håper det blir å ordne seg for dere :),

* Lillesøster kom 26.juli, termin var 19.08 *
*tidligere sønnfødt20.12/11*

Sniker litt jeg :)
Har du prøve å dra til manuellterapaut å se på nakken dems? Vet det er veldig vanlig at babyer med kolikk smerter har en slags låsning i nakken. Vet også om flere som har fått en helt annen baby etter behandling :) håper det hjelper, kan ikke være lett med 2 små som skriker så mye ;/

Vi hadde d på samme måte lenge Allea! :( Følte ingenting hjalp...

Jentene har gått til kiropraktor, men d var Vilde, som i utgangspunktet skrek mest, som trengte flest behandlinger. Så tror ikke d var hovedårsaken til at de har vært så urolige.
Men så plutselig her for et par uker siden så har alt vært mye roligere! Omtrent ved 3mnd så snudde d (selv om de er 6 uker premature).
Det er nå mye lettere å skjønne hva jentene vil, de kan ligge under babygymmen og prate med seg selv og de trenger ikke bevegelse for å sovne! Selvfølgelig er d unntak av og til, men jevnt over mye lettere :)
De har en lengre soveperiode fra 20-21tida, så nå har vi rolige, behagelige kvelder :) Stort sett ;)

Så bare hold ut! Tøffe, travle dager, men det blir lettere! :)

Sniker litt! Prøvd kiropraktor? Det gjorde vi med stort hell! Vår jente var akkurat som du beskriver guttene dine.

Takk for tips og trøst og at dere deler erfaringer :) Det hjelper på det :) Nå sitter de i hver sin vippestol og holder på å sovne (måtte bare ha armene litt fri..:) ) I morgen er det 6 ukers kontroll (selv om de er 10 uker!) så det blir spennende :) Måtte dere få en gooood natt,jenter,med mye soving på store og små!!! Kryper straks til køys her nå og skal drømme meg to uker fram i tid-når vi bikker den forhåpentligvis magiske 3mnd ❤

Har forresten vært til manuellterapeut ja-skal tilbake for flere behandlinger med Sindre,han hadde noen løsninger i nakken. Sølve ble sjekket og,men han virket fin sa han :) Skal teste ut tipsene dere kom med hvertfall :)

Bare et tips; hvis du tror de kan ha mye luft i magen pga mat så kan jeg anbefale collett mme :) Det ber en veldig mild å go mme som er anbefalt for litt følsomme små mager (mi jente hadde det hvertfall)

Slik du har det me dine to, er akkurat som å høre hvordan jeg hadde det me mi jente de første 8 ukene. Trodde jeg sku gå på veggen, va bare grining,bæring,lite søvn å det som va. Skifta fra hipp til collett, gav minifom og malt(verdt å prøve ut å se om de kan ha det) og sakte men sikkert gikk det seg til.
Når hun ble 8 uker så var det som en ny hverdag. Hun sov rundt fra 6-7 på kvelden å til 6 tiden på morran(er 4 mnd å gjør enda det) å det hadde mye å si me maten merka jeg.
Så stå på, dere er kjempe gode! :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Så slitsomt det må være for dere.. Vetla mi er nå 8 uker, er våken ca 1.5 -2 timer.. Er litt varierende hvor lenge hun sover, har en lang lur i løpet av dagen på 3.5 time. Hvor hyppige måltidene er, alt fra 2 timer til 4 timer. På natten sover hun fra 21.30-03.30.. Amming og så er det opp i 07.00-tiden. På kvelden krever hun mer mat og mye oppmerksomhet.. Da må hun bæres rundt, liker å se seg rundt i huset :) på dagen går det greit å variere fra vippestol til babygymen. Håper det går seg til for dere snart.. Blir nok bedre når de blir litt større og kan roe seg med andre ting. Merker at det er lettere nå som hun liker seg under babygymen.. Kan ligge en god stund.. Syns også det er godt å komme seg ut på minst en trilletur for dagen,, godt for meg og for vesla ... Men er håpløst å gå på butikk.. Da våkner hun lett

Back
Topp