Sliten mammas utblåsning.

Rita1994

Forelsket i forumet
Er det flere her inne som har kronisk syke barn? Her går det i astma, refluks og tendenser til atopisk eksem.
Akkurat nå er astmaen helt ute av kontroll, og det jobbes tett opp mot spesialist for å få den under kontroll. Hyppige lungebetennelser, tett i pusten, piping og surkling i brystet, urolig søvn, titt og ofte feber, dårlig vektoppgang det siste året (under 400gram!), liten matlyst, falsk krupp. Det går i ett. Jeg er så sliten, men må jo stå i det. Det er fram og tilbake til Arendal. På det meste var det ei gang i uka, nå er det ei gang i mnd og bare å ringe før vi kommer hvis det trengs ekstra. Det er mellom 2,5-3 timer pr vei, og vi har ikke annet alternativ enn å dra dit. Fastlegen og legevakta er håpløse. JEG kan HØRE og KJENNE at jenta er i ferd med å få lungebetennelse eller allerede har lungebetennelse UTEN stetoskop, mens de hører ingen ulyder på lungene. Er jeg "heldig" hører de noe piping og surkling som forsvinner når hun hoster, kommer tilbake igjen rett etterpå men forsvinner så fort hun hoster igjen. Dette avblåses da hver gang med forkjølelse, og ender ALLTID opp i lungebetennelse. Akkurat nå er det 4 forskjellige typer medisiner som skal gis morgen, midt på dagen, kveld, natt, og ellers ved behov, pluss smøring morgen og kveld.
BF gir blaffen. Ikke gidder han lære seg hvilke medisiner og doseringer hun skal ha når på døgnet (det må familien hans ta), han krangler med spesialisten, forteller alle som er villige til å høre at dattera vår umulig har "bare" astma, men at hun må ha store mangler på vitaminer og mineraler, og at spesialisten vi går til ikke er en ordentlig lege. Og folk hører jo på han! Barnehagen har tatt det opp med meg på foreldresamtale, de snakker om barnevern, plikt for bekymringsmelding når de er bekymra for hjemmesituasjonen, for høyt fravær. Jenta er jo sjuk! Hva faen skal jeg gjøre?! Jeg sender henne ikke i barnehagen når hun trenger medisiner midt på dagen, fordi jeg har erfart at de ikke gir de til henne fordi de mener hun ikke trenger det. "Ingen har tatt skade av litt hosting." kom det så fint fra de flere dager på rad. Det er jo ikke litt hosting. Hun hoster så hun nærmest brekker seg, spiser lite til ingenting, klarer ikke sove fordi hun hoster så fælt, du kan høre og kjenne piping og slim som vibrerer. Jenta blir ekstremt slapp, bleik, nærmere 40 i feber, rødlig rundt øynene, og har opp til flere tørre bleier i døgnet når medisineringen ikke følges opp i sykdomsperiodene. Dette ignoreres og bortforklares med at hun bare er litt trøtt og sliten, har influensa eller er forkjøla. Jeg er så lei og så sliten..

Finnes det lys i enden av tunnellen? Kan bf og barnehage faktisk forstå alvoret i situasjonen? Jeg veit snart ikke hva jeg skal gjøre lengre..

Er det mulig å få en skriftlig bekreftelse fra de spesialister hun går til som du kan vise barnehagen, fastlegen og legevakta?

Legevakta er forskjellige leger hver gang. Bor på et lite tettsted som leier inn leger fra Danmark og Sverige til å ha vakt 2 uker før det er en ny lege.. Der har hun alltid "vuggestuevirus" eller "influensa". Det informeres alltid om astmaen, men det blir ikke tatt alvorlig. Barnehagen har fått beskjed av spesialisten om at de kan ringe kontoret hans og få en haug med informasjon, og fastlegen får epikrise etter hver time i Arendal. Likevel skjer det ingen ting.. Vi har en av de bedre fastlegene i området, så jeg ser litt mørkt på ting akkurat nå. Jeg trodde kampen ville være over da vi fikk henvisning til Arendal, at endelig ville vi bli sett og hørt. Og det blir vi, men bare i Arendal. Bekymringene mine ble hørt. Hun ble sjekket og undersøkt og det var ingen tvil. Jenta har astma, og den er relativt sterk. Alt fastlegen og legevakta ser på er CRP, til tross for at astmaspesialisten har gitt beskjed gjentatte ganger om at CRP ikke har noe å si for henne. Skal de vente til CRP stiger har hun allerede hatt lungebetennelse i ei ukes tid..

Herlighet, skjønner godt at du trenger en utblåsning! Vet ikke om det har noe å si i denne saken men det går an å klage til fylkeslegen.

Har du bedt fastlegen ringe til spesialisten. Skulle tro dere ble henvist dit fordi fastlegen mente han hadde for lite kompetanse, da skulle han irettesette seg etter det.

Dette høres veldig slitsomt ut! :( mulighet til p bytte BHG? Evt snakke med barnevernet om situasjonen i BHG?

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg hadde klaget til fylkeslegen, og jeg hadde tatt henne ut av bhg/byttet bhg.
Jeg hadde bestilt time hos familievernkontoret slik at du kan få hjelp til å snakke med bf om dette, kanskje noen utenforstående må til for at han skjønner alvoret.

Masse lykke til, dette høres fælt ut for deg og datteren din!

Jeg kjenner din frustrasjon, jeg har en gutt som har hatt over 10 ørebetennelser på ca 2 år, som har hat væske i ørene fra han var ca 6 mnd og en spesialist som mener at det ikke er ørebetennelse fordi trommehinnen ikke har sprukket. Heldigvis får vi antibiotika av fastlege/legevakt men må alltid vente i 3-5 dager enda vi vet hva det er, ikke noe gøy når barnet har 40 i feber og du vet at 2 doser antibiotika løser problemet.

Hva med å be spesialisten om en resept på antibiotika som dere har liggende i tilfelle behov? Jeg jobber på apotek og kjenner til mange som har en slik avtale når de har kronisk syke barn. Jeg synes også at du skal fortelle barnehagen at de ikke skal under noen omstendigheter vurdere hvilke medisiner ditt barn får. I vår barnehagen skriver vi et medisin skjema når barna trenger medisiner og det har de ikke lov til å avvike fra. Forklar at spesialisten sier at barnet skal bruke disse medisinene.

Å herlighet... Stakkars dere! Jeg vet jo ikke hva du har gjort til nå, men hva med å avtale et møte med pedleder og evt styrer i barnehagen på et tidspunkt hvor legen fra Arendal kan bli med på tlf? Planlegg møtet nøye, skriv ned de punktene du vil ta opp og forlang møtereferat fra barnehagen. Pass på at du noteter viktige punkter underveis. Legg en slagplan med barnehagen sammen med legen, slagplanen må med i referatet. Kanskje det blir tatt mer på alvor da? Og hvis ikke har du noe skriftlig å vise til senere.

Vil bare sende den en god klem! Vi hadde en lik hverdag med eldstemann, han hadde kraftig astma og måtte ha medisiner på forstøver 6-12 ganger i døgnet i tillegg til smøring av eksemhud og forebygging av den. Det er forferdelig slitsomt! Enda verre når du ikke får hjelp av bf eller bhg, er det mulig! Kjenner jeg blir sint på dine vegne...

Det er lys i tunnelen, vi flyttet fra kysten til innlandet og gutten vår ble myyye bedre nesten umiddelbart. Nå er han 9 år og bruker kun medisiner når han blir forkjølet.

Forstår frustrasjonen din! Det er utrolig slitsomt, og vi har vært der du er nå. Men her ble det myyyye bedre når barnet ble litt større, og nå er hun helt frisk! Husk at luftveiene vokser bittelitt fra uke til uke, så hver uke med innsats er høyst sannsynlig en uke nærmere en lettere hverdag. Ellers ville jeg bedt om et møte med bhg der jeg forklarte situasjonen skikkelig, og viste papirer jeg hadde med. Bf hadde jeg ikke orket å bruke energi på. Lykke til og god klem! :)

Back
Topp