Sliten mamma

Stressaførstegangsmamma

Betatt av forumet
Jeg har ei lita prinsesse på litt over 3 mnd. Hun nekter å sove på dagen. Sover kanskje 20 min, også våkner hun å er like trøtt som før hun sovna.
Hun sovner ikke i vogna og bilkjøring er heller ikke en hit.

jeg er rådvill på hvordan jeg skal få ungen til å sove, hun sovner kun om jeg ligger klistret inntil henne, eller ammer hun i søvn. da sover hun kun 20 min da også, går jeg når hun har sovnet sover hun gjerne enda mindre enn det.

fanget mitt vil hun heller ikke sove på.

Våkner til med den minste lille lyd (hjelper ikke at vi bor på en veldig bråkete plass der man hører alt mulig).

oppå alt dette, kommer det uvelkomne kommentarer om at «nå må hun ikke få viljen sin» ..

Som om en 3 mnd gammel baby har vilje..

er det noen andre her som har/har hatt en søvnstreiker? Når begynte det å roe seg for deg? Hva gjorde du for å få mini til å sove?
 
Jeg har ei lita prinsesse på litt over 3 mnd. Hun nekter å sove på dagen. Sover kanskje 20 min, også våkner hun å er like trøtt som før hun sovna.
Hun sovner ikke i vogna og bilkjøring er heller ikke en hit.

jeg er rådvill på hvordan jeg skal få ungen til å sove, hun sovner kun om jeg ligger klistret inntil henne, eller ammer hun i søvn. da sover hun kun 20 min da også, går jeg når hun har sovnet sover hun gjerne enda mindre enn det.

fanget mitt vil hun heller ikke sove på.

Våkner til med den minste lille lyd (hjelper ikke at vi bor på en veldig bråkete plass der man hører alt mulig).

oppå alt dette, kommer det uvelkomne kommentarer om at «nå må hun ikke få viljen sin» ..

Som om en 3 mnd gammel baby har vilje..

er det noen andre her som har/har hatt en søvnstreiker? Når begynte det å roe seg for deg? Hva gjorde du for å få mini til å sove?
Har ikke hatt helt samme problemet, mine har sovet i vogn. Men begge mine har vært slike 30-minutters-sovere, og jeg oppfatter at det er ganske vanlig i en periode. Jeg tenker først av alt at du skal ignorere kommentarer om å få viljen sin osv, så tøvete sagt!! I tillegg er det jo egentlig problemet at hun våkner for tidlig, og det kan hun jo ikke hjelpe for.

Mitt råd er egentlig og i grunn: gjør det som fungerer her og nå for dere. Alt er en fase, og babyen endrer seg så fort at det dere plages med nå nok neppe er aktuelt om noen måneder til. Så prøver du nye ideer etterhvert. Men stress ned, ikke tenk på klesvasken og middagen og golvvasken, legg deg med babyen hvis det er det som trengs. Slapp av, med god samvittighet. Jobb for å finne andre måter å legge babyen på, men sørg først og fremst for at dette ikke blir et stress for dere.

Lydvare barn kan hende sover bedre med støy på, som radio eller annet. Du kan også prøve slike bamser og diverse som projiserer lys i taket. Babyen din er liten, og vil kanskje sovne mens hun ser på det. :) Lykke til.
 
Min sover 30 minutters dupper, våkner han før det har jeg flaske med melk stående klar til å stappe inn. Rekker jeg vinduet der sovner han igjen. Vi sitter også å bumper på ball når han er trøtt men ikke får til å sovne selv.
 
Min første var helt lik ved tre måneder. Jeg var et vrak. Følte at alt jeg gjorde var å gå inn og ut av senga med baby. Så ble han fire mnd og alt var fryd og gammen i én uke, så kom 4 mnd sleep regression. Men som nevnt over her så godt og riktig : alt er en fase, de endrer seg hele tiden. Og man må bare gjøre det som funker her og nå, og noen ganger har man overskudd til å prøve nye ting. Da baby var ca 5 mnd begynte jeg med systematisk å øve på vogn soving. I starten ble det mange timer med vugging av vogn, men det ble bedre.

Med nr to her (som er 3,5 mnd nå) er alt så mye enklere. Ja jeg har mer erfaring, men det er helt klart et annet temperament. Og jeg tror mye av stresset med første nettopp kom av at han krevde så utrolig mye hele tiden. Kunne ikke ligge mer enn 20 sek for seg selv, og for et slit å få til å sove.

Så vil bare avslutte med å si at det blir bedre, og så kommer det andre ting...
 
Det er hvertfall ikke uvanlig og jeg er helt sikker på at det er sånn babyen er født heller enn at du gjør noe galt :)
Mitt første barn sov bra på dagtid, mens lillesøster derimot er noe helt annet :hilarious: mange dager sover hun absolutt ikke lenger etter 30 min, men vi har også dager nå hvor det får mye bedre så jeg tror ting holder på å snu. Babyer er jo ulike, min nekter å la seg amme i søvn og sover utrolig sjelden i seng på dagtid hverken med eller uten meg. Ting som funker her:
  • Bæresele eller sjal, amme baby når hun våkner etter en halvtime. Kan da ofte sove videre. Må gå og ta mye knebøy for å få henne til å sovne.
  • Slyngevugge, må vugge opp og ned i jevn fart det første kvarteret og deretter av og på hele soveøkta
  • Vogn, kan funke om hun legges til rett tid. Her sover hun bare av og til lenge.
  • om hun våkner i vogn og er misfornøyd eller bare generelt sliter med å sove er det på eld white noise på telefonen. Om det bråker rundt oss hjelper det å ha på white noise konstant for å unngå at det plutselig blir brå lyder etter en periode med stillhet :)
  • Og når ingenting funker - ta en pause og sørg ta litt sjokolade/kaffe/pulverpadder osv :hilarious:
 
Med min datter hjelper også White noise. Hun liker best hårføn-lyder. :)
 
Back
Topp