Sliten, frustrert og rådvill

Rose88

Betatt av forumet
Hei. Beklager for at dette blir et langt innlegg. Vår lille er nå 14 mnd. H•n har egentlig vært vanskelig mtp søvn hele veien. Har gått på medisiner pga Reflux noen mnd, men etter normal pH måling så har h•n sluttet med det. H•n har alltid slitt med å finne søvnen selv, våkner mye om nettene og har ofte vært vanskelig å legge på dagtid. Nå har vi en stund prøvd med bare én dupp, fordi det ofte ble så mye tull med to dupper. Problemet er at h•n som regel bare sover 1 time før h•n våkner, men vil ikke sove mer selvom h•n virker trøtt. H•n kan være trøtt før duppen, og også da når ettermiddagen kommer. H•n kan være lett irritabel, gråter lett og er generelt mer sutrete. Legging for kvelden kan også være vanskelig selvom h•n tydelig er trøtt, men sikkert da overtrøtt. Begynte i barnehagen for 3 uker siden, og det kan selvfølgelig være en grunn til at legging og nettene spesielt er tøffe. Men så har det jo vært sånn hele veien.

Er rett og slett til rådvill for hva vi skal gjøre. Også blir jeg bekymret fordi jeg er redd h•n ikke får den søvnen som trengs.

Er det noen som er eller har vært i samme situasjon som har noen gode råd? Setter enormt pris på hvis noen tar seg tid til å svare :Heartred
 
Hei, hvordan foregår leggingen?
vi har hatt perioder og er også inne i en periode nå hvor lille J våkner flere ganger om nettene, eneste som har hjulpet er at vi sitter der inne( uten å snakke eller se på lille J, bare er der). Da finner J søvnen fortere. Men Gud så slitsomt til tider, J er straks 16 mnder
 
Hei. Beklager for at dette blir et langt innlegg. Vår lille er nå 14 mnd. H•n har egentlig vært vanskelig mtp søvn hele veien. Har gått på medisiner pga Reflux noen mnd, men etter normal pH måling så har h•n sluttet med det. H•n har alltid slitt med å finne søvnen selv, våkner mye om nettene og har ofte vært vanskelig å legge på dagtid. Nå har vi en stund prøvd med bare én dupp, fordi det ofte ble så mye tull med to dupper. Problemet er at h•n som regel bare sover 1 time før h•n våkner, men vil ikke sove mer selvom h•n virker trøtt. H•n kan være trøtt før duppen, og også da når ettermiddagen kommer. H•n kan være lett irritabel, gråter lett og er generelt mer sutrete. Legging for kvelden kan også være vanskelig selvom h•n tydelig er trøtt, men sikkert da overtrøtt. Begynte i barnehagen for 3 uker siden, og det kan selvfølgelig være en grunn til at legging og nettene spesielt er tøffe. Men så har det jo vært sånn hele veien.

Er rett og slett til rådvill for hva vi skal gjøre. Også blir jeg bekymret fordi jeg er redd h•n ikke får den søvnen som trengs.

Er det noen som er eller har vært i samme situasjon som har noen gode råd? Setter enormt pris på hvis noen tar seg tid til å svare :Heartred
Refluks vet jeg ikke noe om, men tenker stedet godt kan hende det er klart for bare en hvil hvis det er vanskelig å få til to hviler eller hvis to hviler gjør at legging om kvelden blir vanskelig. Når man kutter en hvil, og bare har én igjen, så blir barnet ofte trøtt i en periode før det går seg til. Det er om å gjøre å holde barnet i litt aktivitet på morgen for å strekke ut våkentid tidlig på dag, og så må man kanskje også legge tidligere på kvelden enn før. Hvis barnet virker litt overtrøtt, hva med å prøve å legge litt tidligere?

De aller fleste barn under 2-3 år våkner en eller flere ganger om natta. Det er helt vanlig. Mange sover jo godt også, men tror nok det er vanligst at de våkner litt om nettene.

Barnehagestart har stor effekt på de fleste barn. De blir slitne, og med første vår var han så sliten at han vet, gråt og slo om kveldene og i helgene. I barnehagen var han bare snill og grei. De blir rett og slett veldig slitne. Det kan nok være en stor grunn til at barnet må er irritabel og sliten om kveldene. Det vil gå seg til, det blir bedre.

Jeg tror dere gjør det bra som dere gjør. Jeg vet at du gjerne vil ha et triks som løser alt, men jeg tror det trikset er tid. La tiden gå, så går ting seg til.
 
Sliter med det samme her også, mannen sitter på rommet til jentungen as we speak.. klokka er 00:50:hungover:
Sovner ila 15 min på kvelden, men våkner etter en time eller to å er sulten! Får flaske, og sovner greit. Men hun våkner som regel 1 eller 2 ganger til ila natten med ett hyl! Gråter hysterisk, og eneste måten hun roer seg på er når vi sitter der inne. Våkner også veldig lett av lyder nå, det gjorde hun ikke for 2 mnd siden. (Hun blir straks 1 år)
Rimelig slitsomt å ikke få noe sammenhengende søvn :hungover:
 
Mi eldste var også sånn. Det beste rådet er å gjere det som fungerer for dykk slik at flest mulig får sove mest mulig.

Det kan være å ha ei ekstra seng på rommet til barnet som ein forelder kan sove i, det er mindre slitsomt i lengden enn å sitte på ein stol halve natta... aller at barnet får ligge i midten i senga til foreldrene, der er det trygt og godt, og mange finner roen bedre der.

Jenta vår sov lenge 2 kviler heime i helgene, men bare 1 i barnehagen.
 
Back
Topp