Sliten av å ligge på sidene.

susy123

Betatt av forumet
er det flere som kjenner på det?

Jeg ligger stort sett på venstre side og våkner stort sett med ubehag i utvendig lår..
Har bare tenkt det er fordi kroppen min er sliten, tungt osv?
Ubehaget gir seg med en gang jeg står opp.

Så googlet jeg og får frem blodpropp
 
Ikke Google! Det gjør ting verre. Jeg merker jeg blir støl av å ligge så mye i ro på venstre side, men å bevege seg løsner det opp igjen, eller å snu seg i en litt annen posisjon
 
Ligger mest på venstre side, med litt variasjon til høyre. Får støttet godt opp med bbhugme-pute, og med den til og med snudd meg nesten på magen, og det gjør nok at jeg får avlastet greit og blir ikke vond i kroppen av å ligge :)
 
Jeg gjør det samme, mest på venstre side. Vondt på utside lår og utside venstre arm og skulder. Sover med bbhugme og det føler jeg hjelper mest for bekkensmertene mellom beina. Sover litt på høyre side og, fordi jeg får så vondt på venstre, men prøver å ligge mest mulig på venstre :)
 
Jeg blir også støl i sidene, våkner ofte og må bytte side. Det er vel sånn det er nå mot slutten. Men det er ikke blodpropp altså. :)
 
Ligger mest på venstre side pga sure oppstøt og gulping.. bedre når jeg ikke får i meg melk. Jeg er egentlig allergisk :sorry:
Men føles som det beste er faktisk å sove på rygg akkurat nå, det avlaster hele kroppen. Selv om jeg vet man skal ta hensyn til vena Cava osv. Har ti cm tykk gelemadrass, og virker ikke som om jentungen blir mer eller mindre aktiv av det heller.
 
Jeg får også vondt på utsiden av hofte og skulder av å ligge på siden, bruker bbhugputen. Virker som det er vanlig dessverre. Jeg ligger som regel på høyre side siden ribbeina på venstre er så vonde. Savner å kunne ligge på rygg, men prøver jeg meg på det blir jeg kvalm på bare noen sekunder.
 
Har ikke ligget på rygg siden juli pga vena cava. Har mye vondt på grunn av det. Mine smerter kommer av press mot musklene, litt som det som kommer før liggesår...
 
Blir støl og øm på den siden jeg ligger på, uansett om det er venstre eller høyre... Skifter side flere ganger per natt, og det hjelper nok litt.
Var akkurat likt forrige svangerskap :)
 
Noen netter kan jeg fint sove hele natta uten å våkne for å gå på do (sikkert dehydrert da) og da har jeg som regel ikke snudd meg, men har sovet på samme side hele natta. Og jeg klarer heller ikke å sove på ryggen, for det kjennes ut som om magen ikke er stor nok, og da svir det ganske bra i muskelfestene rundt ribbena.

Men, noen netter våkner jeg av at det gjør så sinnsykt vondt på utside av hoftene, både den jeg har ligget på og den som har vært fri hele natta.
Det viser seg at vi har noe som heter slimposer rundt hofteleddene våre som skal beskytte bein mot gnissing. Og når vi hver natt sover og belaster hoftene våre blir vi såre og ømme over tid. Blir samme prinsipp som liggesår hos eldre hvis det gir mening.
Noen får også smerter ved muskelfestene til lårmusklene.

Det eneste som hjelper er å snu seg oftere om natta, og/eller bøye og tøye om dagen. Kan hende fysio er svaret.
For noen kan endring i måten å gå på være løsningen. For med endret tyngdepunkt, og eventuelle graviditetskilo kompenserer vi, og ikke nødvendigvis på en måte kroppen er fornøyd med i lengden..
 
Sliter med det samme her.
Tror det er noen nerver som er i klem.
Får i tillegg knekkende smerter i symfysen når jeg prøver å snu meg, og har veldig vondt.
 
Sover stort sett mest på venstre, men jeg må snu meg ganske ofte, så det blir en del frem og tilbake :p har en del ubehag samme hvilken side jeg ligger på, men minst på venstre side..
 
Sniker. Jeg lå i halvveis sittende stilling de siste månedene for å avlaste hoftene. Det funket supert. BBhugme er veldig fin å støtte bak ryggen med. Hjartet skal være høyere enn hoftene, har jeg hørt. Lykke til med innspurten!
 
Sniker :) Sliter også med å sove godt, på venstre side får jeg en slags hjertebank og dragningsvondt i puppen, så jeg sover på høyre.. helt til jeg får vondt i høyre hofte og deromkring. Mye frem og tilbake altså :dead:
 
Sniker :) Jeg har samme problem. Har begynt å bruke flere puter enn bare bbhugme mellom beina, og har ekstra dyne å ligge på/inntil med resten av kroppen. Fysioterapeut på gravidtrening sa at en vanlig årsak til vondt på utsiden av hofta/lår er at man har noe mellom knærne, men glemmer å ha samme avstand mellom føttene (hele veien). Vet ikke om det gjelder deg?

En periode hjalp det med enda flere puter, men nå har jeg vondt i hofta på dagtid igjen. Mulig det er flere grunner til det da. 7 uker igjen til termindato og det blir jo noen fordeler med å bli ferdig med det her! Gleder meg sånn til å sove på ryggen igjen!!
 
Jeg har sovet i 4 forskjellige senger denne uken, og heldigvis er senga hjemme den aller beste for kroppen min!
Det med føtter og mangel på pute ifh til lår høres veldig rimelig ut! Men jo hardere madrass jeg har ligget på denne uka jo vondere har utside hofter vært...
Dessuten så innser jeg at magen står litt ut av seg selv nå, og ikke får nok støtte dersom madrassen er for hard, så da har jeg måttet tydd til en støttende pute under mage/pupp om natta.

Men nå er helgen heldigvis slutt og jeg kan sove i min egen seng igjen ❤
 
Back
Topp