Noen netter kan jeg fint sove hele natta uten å våkne for å gå på do (sikkert dehydrert da) og da har jeg som regel ikke snudd meg, men har sovet på samme side hele natta. Og jeg klarer heller ikke å sove på ryggen, for det kjennes ut som om magen ikke er stor nok, og da svir det ganske bra i muskelfestene rundt ribbena.
Men, noen netter våkner jeg av at det gjør så sinnsykt vondt på utside av hoftene, både den jeg har ligget på og den som har vært fri hele natta.
Det viser seg at vi har noe som heter slimposer rundt hofteleddene våre som skal beskytte bein mot gnissing. Og når vi hver natt sover og belaster hoftene våre blir vi såre og ømme over tid. Blir samme prinsipp som liggesår hos eldre hvis det gir mening.
Noen får også smerter ved muskelfestene til lårmusklene.
Det eneste som hjelper er å snu seg oftere om natta, og/eller bøye og tøye om dagen. Kan hende fysio er svaret.
For noen kan endring i måten å gå på være løsningen. For med endret tyngdepunkt, og eventuelle graviditetskilo kompenserer vi, og ikke nødvendigvis på en måte kroppen er fornøyd med i lengden..