Slippe glykosetesten ?

Marihøns

Mai <3
♡ Maibarna ♡
Desemberskatter 2016
Hos legen i dag, og hun sa at siden blodprøvene mine er så fine og blodsukkeret er helt normalt, så skulle hun se ann testen, vi skulle se neste blodprøve om det var nødvendig.

Grunnen til test er vekta, jeg gikk opp mye med forrige og gikk bare ned til 99 kg før jeg ble gravid igjen, vesla har akkurat bikket året. Nå har jeg gått ned til 92 kg (94 på legens vekt :P) uten å gjøre stort, bare slutta å amme og spiser mindre sukker ;)

Har noen her erfaring med å kunne slippe denne testen kunn basert på blodprøver? Hadde jo vert gull da jeg har hørt den er ganske næsty :D

Var hos jordmor i dag, og der sa jeg bare at den testen tar jeg ikke. Og det var helt greit. Er en anbefaling å ta den, men ingen tvang :)
Og de påstår jeg hadde svangerskapsdiabetes forrige gang, noe jeg er veldig uenig i at jeg hadde. Målte bl.s hjemme, og alle målinger var helt normale, nesten for lave.

Var hos jordmor i dag, og der sa jeg bare at den testen tar jeg ikke. Og det var helt greit. Er en anbefaling å ta den, men ingen tvang :)
Og de påstår jeg hadde svangerskapsdiabetes forrige gang, noe jeg er veldig uenig i at jeg hadde. Målte bl.s hjemme, og alle målinger var helt normale, nesten for lave.

Så kjekt da ;) høres jo helt jævelig ut :P

Så kjekt da ;) høres jo helt jævelig ut :P
Testen er helt grei å ta, er ikke der det ligger. Min magesekk rommer bare 2,5 dl, og har ikke plass til alt sukker og vann. Også reagerer jeg kraftig på sukker, blir kjempedårlig, derfor velger jeg å stå over den testen.

Den var ikke så fæl;) helt overkommelig, man tar bare med mat som man spiser når man er ferdige!
Jeg tok gastroskopi en gang (før jeg ble gravid). DET var jævlig det!

Har tatt gastroskopi jeg også og syna det gikk strålende, fikk jo den sprayen da og bare lå der :P

Testen er helt grei å ta, er ikke der det ligger. Min magesekk rommer bare 2,5 dl, og har ikke plass til alt sukker og vann. Også reagerer jeg kraftig på sukker, blir kjempedårlig, derfor velger jeg å stå over den testen.

Når du kjenner deg selv så gidt, så er det bare å stå over ;)

Fikk beskjed om at jeg ikke trenger å ta den hvis jeg tar bs på jobb og følger med selv av og til. Men har også sett skrekkeksempel på hva som kan skje hvis man ikke har tatt testen og ikke er klar over at man har svangerskapsdiabetes. Første vår ble født for tidlig så vi var på nyfødt intensiv en stund. Der møtte vi et flott ungt par som hadde blitt satt i gang i uke 30 fordi babyen veide nesten 4(!!!) kg. Hadde blitt oppdaget at hun hadde så stor mage. Babyen var estimert til å bli 6-7 kg ved termin. Så poenget med det jeg skriver nå, er at den ekle guffen vi må drikke er det faktisk verdt å drikke for å evt. få riktig behandling for svangerskapsdiabetes ❤️

Fikk beskjed om at jeg ikke trenger å ta den hvis jeg tar bs på jobb og følger med selv av og til. Men har også sett skrekkeksempel på hva som kan skje hvis man ikke har tatt testen og ikke er klar over at man har svangerskapsdiabetes. Første vår ble født for tidlig så vi var på nyfødt intensiv en stund. Der møtte vi et flott ungt par som hadde blitt satt i gang i uke 30 fordi babyen veide nesten 4(!!!) kg. Hadde blitt oppdaget at hun hadde så stor mage. Babyen var estimert til å bli 6-7 kg ved termin. Så poenget med det jeg skriver nå, er at den ekle guffen vi må drikke er det faktisk verdt å drikke for å evt. få riktig behandling for svangerskapsdiabetes ❤️
Ja, regner med at de har en grunn :)

Jeg er slankeoperert og var veldig skeptisk til å ta testen rett og slett fordi jeg kom til å bli dårlig.

Det ble jeg. Veldig dårlig, så alt ble spydd opp igjen.

Slipper å ta den igjen og skal bare ta langtidssukker i stede:)

Jeg har påvist svangerskaps diabetes etter testen:) så passer nå kosten.
Å mitt langtids bs er helt fint, 5,1.. så den er ikke en riktig god indikator;)

Langtidsblodsukker er i allefall det beste jeg får til:) og både lege og studie jeg er med på godkjente det som indikator:)

Sjønner :-) egentlig rart dem ikke har funnet en bedre måte å få gjort denne testen. En måte å gå i seg samme mengde glukose, uten å måtte drikk så mye av den vesken. Men men... :D

Jeg er SÅ enig med deg!!!

• Liker
Reactions: stg
Back
Topp